Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Webshop erfaringer

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Thisted
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 58
Fra  Gymnashop.dk Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange indlæg på amino handler om online salg og markedsføring.

 

Det virker som mange tror at de kan slå en webshop igang for få tusinde kroner - selv om de ikke kan lave f.eks. webdesign selv.
Jeg ved selvfølgelig godt man kan købe standard løsninger hos bl.a. scannet og dandomain osv. Mit råd til kunder (mest eksisterende firmaer) har
altid været at ofre noget mere og få en løsning de kan integrere med deres eksisterende økonomisystemer, og evt. videreudvikle på.
Det har typisk også været den rigtige løsning, da der jo altid vil problemer med opdateringer af priser, tekster rabatsystemer og kunders adgang til faktura, ordrer osv - ihvertfald i en eksisterende virksomhed.

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra indehavere af nye firmaer (altså startet med henblik på online handel)  der har webshops der har været online i noget tid: Hvad er jeres Erfaringer med:

- Hvilken type webshop? standard eller specialudviklet ? Evt. budget for ny shop.

- Er det pengene værd at lave noget integreret med økonomisystemet eller en specialløsning fra starten?
F.eks. i forhold til lagerstyring, fakturering, rykkere,nyhedsbreve, Nye ideer på sitet, søgemaskineoptimering, osv. og alt det andet ved siden af selve gennemførelsen af handelen?

- Det er også min fornemmelse at mange starter en online shop fordi "det koster næsten ikke noget og kræver ikke noget arbejde, man skal bare sidde og godkende dankortbetalinger"  (den har jeg hørt mange gange) Er det sandt ?

Jeg ser mange - efter min vurdering- halvfærdige webshops på nettet og tænker tit "det kan da ikke passe de kan sælge noget!"

Men måske er jeg fagidiot - det kan være det blot handler om at bringe produktet ud på markedspladsen hurtitgst og billigst?
Skal man ofre mange timer/ressourcer på at gøre arbejdet HELT færdigt eller handler det bare om at komme igang og tage det lidt efter lidt ? Erfaringer efterlyses!

Hvor har den største arbejdsbyrde været ?
Har du prøvet at åbne en online shop, ventet spændt på kunderne og de blev væk?
Har du prøvet at bruge en weekend på noget "for sjov" og kunderne strømmede ind ?


Håber at høre lidt fra Jer derude :-)


Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 01:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Frank

 

Det her ligner et indlæg hvor jeg vil kunne bidrage en smule.

 

Mit første krav til vores webshop var, at den ikke skulle ligne alle andre. En del synes måske den er grimmere, men den ligner ihvertfald ikke :).

Det næste krav var, at den skulle kodes i asp, da det er det eneste kodesprog hvor jeg selv har mulighed for at lave lidt.

 

Efter ca. 4 måneder med diverse "færdigshops" havde jeg så valgt den der skulle udvikles videre på. (Min erfaring er, at det ikke kan betale sig at starte på noget helt fra bunden da du kan få et ganske godt fundament for ikke ret mange penge)

 

Efter valget var truffet fulgte ca. 3 måneder med modificeringer, indløsningsaftaler, valg af webhotel o.s.v. o.s.v.

Derefter var vi jo sådan set i gang. Det vil sige, at det kostede os $50. Så kan man jo diskutere om de 7 måneders research, arbejde og øvrige forberedelse også skal værdisættes. For mit vedkommende foregik det samtidig med mit daværende fuldtidsjob så det var ikke så vigtigt..

Domænenavn og firmanavn havde jeg alligevel været i besiddelse af i ca. 3 år, så et par måneder fra eller til .

 

Efter shoppen var "færdig" lod vi den ligge privat i en måned og havde 6 mand til at bestille og "bære sig dumt ad" for at sikre os, at det kørte. I den måned havde vi en forside liggende på domænet med en tekst, som vi håbede kunne gære Google i stand til at finde os rimelig hurtigt.

 

Efter den måned gik vi online og tingene gik faktisk ret godt. Faktisk lidt hurtigere end nogen af os havde regnet med .

Nu har shoppen så været online i et par år og jeg mener da bestemt jeg har draget mig nogle erfaringer. Jeg mener ikke disse har været dyrt købte, da shoppen har kørt, mere eller mindre, upåklageligt.

 

Jeg mener bestemt, at arbejdet skal være helt færdig inden man "går i luften". Dette udelukker jo ikke løbende forbedringer eller nye features. Dog kræves der jo tid for at klare disse.

 

I takt med at ordretilgangen steg blev jeg mere og mere ked af, at shoppen ikke var ordentlig integreret med vores regnskab/lagerstyringsprogram og gik i gang med at forsøge at lave nogle tiltag på dette område, men eftersom jeg ikke er den store kodenørd (ment i ordets bedste forstand) og travlheden i selve shopdelen var tiltagende blev det aldrig helt godt.

 

Nyhedsbreve/tilbudsmails blev efter kort tid også en del af vores shop og det har hidtil været vores bedste investering (Jeg kodede det selv så det var vel nærmest gratis )

Jeg synes vi oplever utrolig stor respons på disse mails og er egentlig selv meget overrasket over dette.

 

Nu må jeg hellere skynde mig at komme frem til mine pointer så du når at få dem med .

Dine råd til dine kunder kan jeg fuldt ud tilslutte mig. Få det hele integreret, også selvom det er en ny shop. Lige pludselig (håber vi vel alle på) kan det gå stærkt og så er det ikke sikkert der er tid eller mulighed for at få lavet det. Sørg som minimum for at det er muligt at få lavet.

 

Sørg for, at det kunderne ser er i orden. Udseende, funktioner, tekster og lign. I starten er der som regel tid til at rette i dit administrationsområde.

Husk at din webshop ikke bare er en butik, men også en præsentation af dit firma overfor kunderne, sørg derfor, at det
Fra Thisted
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 58
Fra  Gymnashop.dk Skrevet kl. 02:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Michael

 Tak for dit svar - det var interressant læsning (hvofor kan jeg bare aldrig stave til interessant?, interresant?, interesant?   Det er da vist forkert ! nå du ved hvad jeg mener :-)

Jamen du er da kommet billigt igang må man sige og har overlevet den første svære tid !
Men måske har du netop gjort det rigtige ved ikke at prøve at ramme 100% rigtigt første gang..(altså backend mæssigt; lagerstyring osv.) Måske du ville drukne i opgaver eller økonomi inden du overhovedet kom i luften...Spændende tanke eksperiment (se, jeg undgik at bruge i-n-te-r-r-ø-s-s-å-n-t igen.)

IT løsninger har det jo med at vokse inden de overhovedet bliver færdige..

I kraft af jeg selv kan lave tingene er jeg igang med en total løsning med hele molevitten(økonomi,betaling,lager osv) - men har også

en del need-to-have og en hel masse nice-to-have ting jeg gerne vil have på frontenden af sitet og en deadline der er rykket et par gange....men tingene skal jo stoppe et sted ...det er måske bare at komme ud over stepperne..

Tak for indlægget - håber at høre fra nogle andre - success eller skræk historier

 

Tilmeldt 5. May 06
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/24/2006 2:06:39 AM Forfatter: Frankie

 - det var interressant læsning (hvofor kan jeg bare aldrig stave til interessant?, interresant?, interesant?  Det er da vist forkert ! nå du ved hvad jeg mener :-)




Ordet kommer af latin inter esse - sådan husker jeg det altid:  Et "r" og to "s"

Mere interessant end ordet, er imidlertid de spørgsmål, du stiller. Jeg håber der kommer en rigtig god tråd med webshop erfaringer ud af det.



Skal man ofre mange timer/ressourcer på at gøre arbejdet HELT færdigt eller handler det bare om at komme igang og tage det lidt efter lidt ? Erfaringer efterlyses!




For mig handlede det bare om at komme igang. Der var meget motiverende at flytte projektet fra tegnebordet og ud i virkeligheden. Der er gået under to måneder, siden jeg tog dette skridt, men jeg oplever allerede, at alle mine overvejelser vedrørende forbedringer af shoppen og konceptet i det hele taget er blevet mere konstruktive og fået mere substans. Jeg tænker desuden langt mere økonomisk. - At jeg af praktiske årsager kan blive nød til at lukke eller om muligt sælge den, er en anden sag ...




Jeg valgte en open source løsning, og lavede alt indenfor indenfor rammerne af denne. Jeg har ligesom Michael lagt vægt på at designet var unikt.



 
Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Frankie

 

meget interessant  emne, du der tager op.. Jeg håber at jeg må bidrage lidt, selvom jeg er forholdsvis ny i webshop verdenen.. Jeg startede op i August sidste år, men har kun haft min shop åben i 4 mdr. nu (havde "fødselsdag" for nogle dage siden). Jeg startede op med at teste og gøre klar... Jeg tog et bevidst valg om at jeg ville have en standard shop. Efter mine tests af mange systemer valgte jeg Scannets system. Denne fik jeg så gjort så klar, som jeg overhovedet kunne, så ALT var klar til kunderne ved åbning.

 

At vælge en standardløsning var helt bevidst og step 1 for mig, -men på sigt vil jeg gerne mit eget system med mine ideer og integration til økonomi m.m. Jeg mener ikke at det at vælge en standard løsning på nogen måde er dårlig, og jeg har ikke valgt en sådan for at kunne starte om "mandagen" efter beslutningen om "fredagen". Det er en god måde at starte på, indtil man selv kan definere sine egne mål og behov.

 

Da jeg kører et lidt "aparte" økonomisystem, er det heller ikke så ligetil med integrationen, men jeg kan eksportere til excel, de ting, som min regnskabsassistent skal bruge indtil videre, men jeg ville gerne have et system som automatisk regner DB og andre interessante ting ud til mig, -men igen klarer jeg mig med excel og manuelt arbejde.. Ja, det er måske bøvlet, men noget skal de 24 timer i døgnet jo bruges til og søvn er et stærkt overvurderet behov  Nej spøg tilside.. Ja, det er bøvlet, men jeg ser den manglende integration, som lidt af et luksusproblem lige nu.

 

At ALT skal være klar inden man åbner, er for mig en selvfølgelighed. Alt omkring teknikken og betalingen osv. skal være på plads. Designet skal man heller ikke ændre for ofte, da det så (på mig) virker, som et test site, hvor det ikke er helt seriøst, -og et sådant sted vil jeg lige tænke 2 gange inden dankortet røg igennem.

 

At man bliver klogere hen ad vejen, er da heldigvis glædeligt, ellers ville verden ikke flytte sig. Så behov og nye ideer vokser frem hele tiden, -og sådan skal det være i en dynamisk verden. Og jeg er blevet meget klogere på mig og mine behov og jeg tror ikke at jeg ville have kunnet sætte så præcist op, hvad jeg vil have, -før efter at jeg faktisk er igang.

 

Håber at det gav dig lidt input og svar på dine spørgsmål fra en "grøn" webshop ejer, som gør alt for at begå sig i branchen

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Tilmeldt 28. Jun 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, helt ny herinde... første indlæg, men dette emne fangede min interesse. Især for de faktorer man nu engang skal tage ind for hvem man skal sælge til.

Min idé:
Jeg har hjemmesiden Dolph.dk. Den blev for dyr i drift da jeg pludselig skulle skaffe server m.v. så jeg havde brug for nogle penge til at dække udgifterne helt. Derfor var jeg nød til at sælge noget! Og det blev så silikonearmbånd.

Jeg solgte Dolph.dk armbånd. De velkendte i silikone. Og hvor har jeg dog været glad for at jeg har lavet det hele selv!

Min "webshop" udmærker sig ved at være blevet en integreret løsning af min eksisterende hjemmeside. Er man Dolph.dk bruger, er man Dolph.dk webshop bruger. Simply as it gets. Problemet er samtidig at siden jo er et community, og dermed ikke en decideret ÆGTE webshop. For den er jo faktisk gemt inde bagved.

Min første version af "webshoppen" var e-mail bestilling. Hr. Jensen udfyldte en formular, min kompagnon modtog en e-mail med bestillingen. Der var ikke tale om en indkøbskurv, nej, folk skrev selv hvad de ville have i et velkendt HTML-textarea.  Folk satte pengene ind, og vi afsendte ordren. At bemærke modtog vi kun ordrer fra helt unge!

Vi modtog faktisk hurtigt en del ordre - flere end vi havde hjemme - og da alle vores armbånd blev produceret i kina, måtte vi jo udvide med noget lagerstyring. Det krævede samtidig at jeg fik kodet en indkøbskurv, så selve bestillingen fik en anden måde at fungerer på:
 - Vælge produkter som ryger i indkøbskurven
 - Udfylde formular med navn adresse m.v.
 - Og klik... man havde ordrebekræftigelse i indbakken.

Stadig med kontooverførsel.

Dette betød faktisk at vores "mødresalg" som vi kaldte det steg fra faktisk kun at have solgt til to kvinder, pludselig havde 50 kvinder liggende i vores kundekartotek. Samtidig kunne vi ved hvert salg, trække den bestilte mængde armbånd fra lageret, og dermed ikke sælge flere end vi havde! Det er jo dejligt når man snakker om man har 60 armbånd i skuffen, så der ikke pludselig er solgt 400 armbånd. Samtidig fik vi på en lettere måde mulighed for at ændre om folk havde betalt, styrke vores support - ja, faktisk var vores supporttid på max 10 timer, fra e-mails blev modtaget, til de blev besvaret. Ganske simpelt fordi de ikke druknede i ordre e-mails, optællinger m.v.

Jeg må jo så indrømme at det ikke var problemfrit at åbne med en "ny" shop fra den ene dag til den anden. Jeg er glad for at jeg selv kan kode, for det havde kostet mig flere milliarder at få udredet de fejl jeg selv fik lavet. Dette værende sig alt fra e-mail fejl, fejl i registrering af betalinger m.v.

Det er nu vigtigt for mig at pointere at det ikke var meningen at vi skulle blive rige af det. Faktisk er alle de 20.000 kroner der var i overskud brugt til serveromkostninger samt præmier på siden. Det er blevet brugt som "afsæt" på at drive noget professionelt, og det har høstet mange erfaringer kan jeg love for.

Det var en rodet omgang, beklager. Men det var bare lige for at skitsere hvad jeg har prøvet af webshops, og hvor jeg har min erfaring fra.

Jeg vil nu besvare spørgsmålene, som de er stillet:

- Hvilken type webshop? standard eller specialudviklet ?

Jeg vælger næste gang også en specieludviklet som den jeg har lavet. Jeg har høstet mig mange erfaringer, og jeg vil ikke sidde i en situation og tænke "Hvorfor gider den dog ikke det?", eller få lyst til at lave en helt anden funktion, uden ordentlig mulighed for impleteringen i det eksisterende system.

- Er det pengene værd at lave noget integreret med økonomisystemet eller en specialløsning fra starten?
Nu havde vi ikke den store økonomi. Vi legede med relativt små beløb (som dog ikke gjorde det mindre spændende).
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 01:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg er enig, der er flere steder som tilbyder webshop, men sørg for at huske at vælge et sted hvor der også er professionelle designere, så du får en flot side som passer til dig og dine produkter/services, fordi ellers er din webshop ikke meget værd og egentligt bare spild af tid for kunden og for dig. Hos NyHjemmeside kan du billigt få: Flot designet hjemmeside med webshop, CMS og søgemaskineoptimering, se her: www.nyhjemmeside.info

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har programmeret mine løsninger selv, og vill eogså gøre det en anden gang. Integration med økonomisystem mangler stadig, og nyhedsbrev er først lige kommet på. Sørg ALTID for at folk kan tilmelde sig dit nyhedsbrev når de lægger en ordre uanset om du kan eller vil sende et ud. Jeg har 300+ kunder som jeg ikke må sende en email til fordi dette ikke var i orden. Jeg ville til hver en tid have en skræddersyet løsning jeg selv kan ændre.

Men hvis jeg skal råde andre ville jeg anbefale dem at gøre som Christobel. Hold udgifterne nede ved at vælge en standardshop, find ud hvilke behov du har og ikke får opfyldt. Så kan du altid senere droppe standard shoppen og få lavet en skræddersyet. Så længe du har overskud med din standardshop har du jo ikke tabt noget hvis du senere dropper den. Ud over stepperne vil jeg sige.. Hedder man Wupti.dk eller lignende og skal værne om sit brand må man selvfølgelig få skræddersyet designet, men med al respekt er det nok de færreste iværksættere der vil tabe goodwill på en standardshop. De fleste jeg har set ser helt hæderlige ud.

Fra Køge
Tilmeldt 13. Sep 05
Indlæg ialt: 456
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Michael

 

Godt indlæg som jeg har læst med interesse.

 

For helhedens skyld kunne du ikke give et link til din shop?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Om man skal købe sin shop i et firma som også har designere er op til en selv. Med en rigtig god webshop bør det være muligt at koble en designer på som kan lave alt designet.

 

Men shoppen bør kunne integreres med et økonomisystem.

 

 

Selv er jeg igang med at bygge E-conomics ind i min shop og har allerede lavet et program der kan snakke sammen med shoppen og im/exporterer data til filer som andre økonomisystemer så kan læse/skrive.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)