Det virker som mange tror at de kan slå en webshop igang for få tusinde kroner - selv om de ikke kan lave f.eks. webdesign selv. Jeg ved selvfølgelig godt man kan købe standard løsninger hos bl.a. scannet og dandomain osv. Mit råd til kunder (mest eksisterende firmaer) har altid været at ofre noget mere og få en løsning de kan integrere med deres eksisterende økonomisystemer, og evt. videreudvikle på. Det har typisk også været den rigtige løsning, da der jo altid vil problemer med opdateringer af priser, tekster rabatsystemer og kunders adgang til faktura, ordrer osv - ihvertfald i en eksisterende virksomhed. Jeg kunne godt tænke mig at høre fra indehavere af nye firmaer (altså startet med henblik på online handel) der har webshops der har været online i noget tid: Hvad er jeres Erfaringer med: - Hvilken type webshop? standard eller specialudviklet ? Evt. budget for ny shop. - Er det pengene værd at lave noget integreret med økonomisystemet eller en specialløsning fra starten? F.eks. i forhold til lagerstyring, fakturering, rykkere,nyhedsbreve, Nye ideer på sitet, søgemaskineoptimering, osv. og alt det andet ved siden af selve gennemførelsen af handelen? - Det er også min fornemmelse at mange starter en online shop fordi "det koster næsten ikke noget og kræver ikke noget arbejde, man skal bare sidde og godkende dankortbetalinger" (den har jeg hørt mange gange) Er det sandt ? Jeg ser mange - efter min vurdering- halvfærdige webshops på nettet og tænker tit "det kan da ikke passe de kan sælge noget!" Men måske er jeg fagidiot - det kan være det blot handler om at bringe produktet ud på markedspladsen hurtitgst og billigst? Skal man ofre mange timer/ressourcer på at gøre arbejdet HELT færdigt eller handler det bare om at komme igang og tage det lidt efter lidt ? Erfaringer efterlyses! Hvor har den største arbejdsbyrde været ? Har du prøvet at åbne en online shop, ventet spændt på kunderne og de blev væk? Har du prøvet at bruge en weekend på noget "for sjov" og kunderne strømmede ind ? Håber at høre lidt fra Jer derude :-) |
Hej Frank
Det her ligner et indlæg hvor jeg vil kunne bidrage en smule.
Mit første krav til vores webshop var, at den ikke skulle ligne alle andre. En del synes måske den er grimmere, men den ligner ihvertfald ikke :).
Det næste krav var, at den skulle kodes i asp, da det er det eneste kodesprog hvor jeg selv har mulighed for at lave lidt.
Efter ca. 4 måneder med diverse "færdigshops" havde jeg så valgt den der skulle udvikles videre på. (Min erfaring er, at det ikke kan betale sig at starte på noget helt fra bunden da du kan få et ganske godt fundament for ikke ret mange penge)
Efter valget var truffet fulgte ca. 3 måneder med modificeringer, indløsningsaftaler, valg af webhotel o.s.v. o.s.v.
Derefter var vi jo sådan set i gang. Det vil sige, at det kostede os $50. Så kan man jo diskutere om de 7 måneders research, arbejde og øvrige forberedelse også skal værdisættes. For mit vedkommende foregik det samtidig med mit daværende fuldtidsjob så det var ikke så vigtigt..
Domænenavn og firmanavn havde jeg alligevel været i besiddelse af i ca. 3 år, så et par måneder fra eller til .
Efter shoppen var "færdig" lod vi den ligge privat i en måned og havde 6 mand til at bestille og "bære sig dumt ad" for at sikre os, at det kørte. I den måned havde vi en forside liggende på domænet med en tekst, som vi håbede kunne gære Google i stand til at finde os rimelig hurtigt.
Efter den måned gik vi online og tingene gik faktisk ret godt. Faktisk lidt hurtigere end nogen af os havde regnet med .
Nu har shoppen så været online i et par år og jeg mener da bestemt jeg har draget mig nogle erfaringer. Jeg mener ikke disse har været dyrt købte, da shoppen har kørt, mere eller mindre, upåklageligt.
Jeg mener bestemt, at arbejdet skal være helt færdig inden man "går i luften". Dette udelukker jo ikke løbende forbedringer eller nye features. Dog kræves der jo tid for at klare disse.
I takt med at ordretilgangen steg blev jeg mere og mere ked af, at shoppen ikke var ordentlig integreret med vores regnskab/lagerstyringsprogram og gik i gang med at forsøge at lave nogle tiltag på dette område, men eftersom jeg ikke er den store kodenørd (ment i ordets bedste forstand) og travlheden i selve shopdelen var tiltagende blev det aldrig helt godt.
Nyhedsbreve/tilbudsmails blev efter kort tid også en del af vores shop og det har hidtil været vores bedste investering (Jeg kodede det selv så det var vel nærmest gratis )
Jeg synes vi oplever utrolig stor respons på disse mails og er egentlig selv meget overrasket over dette.
Nu må jeg hellere skynde mig at komme frem til mine pointer så du når at få dem med .
Dine råd til dine kunder kan jeg fuldt ud tilslutte mig. Få det hele integreret, også selvom det er en ny shop. Lige pludselig (håber vi vel alle på) kan det gå stærkt og så er det ikke sikkert der er tid eller mulighed for at få lavet det. Sørg som minimum for at det er muligt at få lavet.
Sørg for, at det kunderne ser er i orden. Udseende, funktioner, tekster og lign. I starten er der som regel tid til at rette i dit administrationsområde.
Husk at din webshop ikke bare er en butik, men også en præsentation af dit firma overfor kunderne, sørg derfor, at det