Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg som virksomhed låne penge ud til private?

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Der må jeg så sige at enten har du misforstået din revisor eller også ved denne ikke hvad han/hun taler om. Hvis du låner penge ud til enkeltpersoner er der ikke tale om finansieringsvirksomhed, men almindeligt udlån af ledig likviditet, ligesåvel som at aktieinvesteringer ikke er at betragte som investeringsvirksomhed medmindre det udøves kontinuerligt. Der skal rigtigt meget til. Ellers er der tale om porteføljepleje.  Hvad der står i selskabets vedtægter er ikke afgørende og det er heller ikke et krav for at lave udlån at selskabet har finansieringsvirksomhed som en del af sit formål. 

Her taler vi i øvrigt så vidt jeg kan vurdere ikke om et selskab men en personlig virksomhed.

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kinnaj,

Hvis du ønsker at drive finansiel virksomhed, så skal du ikke betale moms, men skal i stedet betale lønsumsafgift

Bemærk i øvrigt, at SKAT ikke nødvendigvis vil acceptere, at din virksomhed udlåner penge rentefrit, da du på den måde ikke tjener penge, og virksomheder må ikke have planlagt en strategi, hvor der sælges produkter eller ydelser, som ikke har til hensigt at generere et overskud.

Derudver kan lånet af SKAT blive betragtet som en gave, som låntager i et vist omfang bliver beskattet af.

Alt dette kommer I ud over, hvis I aftaler en rente, som passer til markedsværdien. Hvis du virkelig VIL lave det rentefrit, kan du i praksis se igennem fingre med den sidste betaling, og så lade være med at sende din ven til inkasso. Denne fremgangsmåde vil dog være ulovlig, men vil være svær at føre bevisførelse mod.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Det holder så ikke.

Nu er det jo næppe sådan at han vil etablere et selskab eller en virksomhed med det ene formål at låne småbeløb på 10.000 kr. ud til venner og bekendte. Der er tale om at han driver en virksomhed og måske vil udlåne noget ledig likviditet til samme. Det gør altså ikke virksomheden til en finansiel virksomhed.

Forklar mig også hvordan Skat vil kunne betragte et rentefrit eller lavt forrentet lån til en bekendt/ven, når der ikke er noget egentligt gavemiljø mellem parterne. Der er ikke noget problem i at lave rentefri lån når der er tale om lån mellem partner med økonomisk modsatrettede interesser og det er der når vi er uden for familieforhold og der ikke opnås nogen modydelse for rentefriheden.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

> Det holder så ikke.

Jo, det holder rent faktisk.

> Nu er det jo næppe sådan at han vil etablere et selskab eller en virksomhed med det ene formål at låne småbeløb på 10.000 kr. ud til venner og bekendte. Der er tale om at han driver en virksomhed og måske vil udlåne noget ledig likviditet til samme. Det gør altså ikke virksomheden til en finansiel virksomhed.

Jo, for Kinnaj skriver i sit oprindelige indlæg "for på sigt kan det måske være sjovt at drive bank virksomhed - specielt i disse tider :)" og det kan jeg ikke tolke på anden måde end at drive finansiel virksomhed.

> Forklar mig også hvordan Skat vil kunne betragte et rentefrit eller lavt forrentet lån til en bekendt/ven, når der ikke er noget egentligt gavemiljø mellem parterne. Der er ikke noget problem i at lave rentefri lån når der er tale om lån mellem partner med økonomisk modsatrettede interesser og det er der når vi er uden for familieforhold og der ikke opnås nogen modydelse for rentefriheden.

Det kan jeg sagtens forklare dig. Når låntager opnår et rentefrit lån, så opnår han en rentefordel i forhold til markedsrenten, og denne rentefordel vil blive betragtet som et gavelignende forhold, som kan beskattes. Derfor kan det godt blive et problem for låntager, hvis han ikke er opmærksom på denne beskatning.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Så må jeg jo spørge hvad du ligger i finansiel virksomhed.  At drive finansiel virksomhed i skattemæssig henseende betyder at man er næringsdrivende med udlån. Dvs. at der er tale om en bank, en vekslerer o.l.

Vedr. det med rentefriheden så er der bare lige det problem, at der ikke er hjemmel til at beskatte denne rentefordel i skattelovgivningen, i og med at der noget gavemiljø i mellem parterne. 

Men kom med nogle konkrete afgørelser 

- hvor en person eller en virksomhed er blevet anset næringsdrivende med udlån/finansiel virksomhed fordi denne har foretaget udlån til venner og bekendte i mindre omfang.    

- hvor en person er blevet beskattet af mangl. renteindtægter i forbindelse med udlån til en ikke nærtstående part.

Det er det samme med investeringsselskaber. Det at man laver lidt porteføljepleje i et selskab og skriver at man driver investeringsvirksomhed i sine vedtægter gør det ikke pr. definition til et investeringsselskab i skattemæssig henseende.

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Skidt for sig og snot for sig.

Problemstillingen er todelt. Hvis Kinnaj på sigt vil drive bankvirksomhed eller udlånsvirksomhed er det nogle helt andre spilleregler der gælder  end den aktuelle situation, hvor han i sit personlige selskab vil låne 10.000 kr. til en ven.

Nu vil jeg ikke påstå at jeg har forstand på SKAT. men vil du ikke dokumentere din påstand med en henvisning till ovgivning eller praksis. Mig bekendt er der stadigvæk frihed til at indgå aftale når der er tale om parter med modsatrettet interesser?   Hvad er markedsrenten? Det er jo ikke et fast beløb men spænder over et vidt spænd. Skal man nu også straffes for at få en god rente hos sin bank???[:'(]

Henrik

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Bent jeg orker simpelthen ikke en diskussion med dig, når du tydligvis ikke læser indlæggene i sin fulde længde. Læs mit seneste indlæg igen, og du vil finde svaret på dit første spørgsmål.

Omkring konkrete afgørelser:
- Den første sag du efterspørger er ikke noget jeg har givet udtryk for - prøv at læse mine tidligere indlæg igen...
- Eksempler på den anden sag bør du ret hurtigt kunne finde ved at søge på Google. Det er et glimrende værktøj til at finde afgørelser på SKAT's hjemmeside.

Jeg tror vi overordnet er enige om reglerne, og forstår egentlig ikke dit behov for at være aggressiv.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke enig Henrik. Jeg vil til enhver tid påstå at du har forstand på SKAT Big Smile

Der hvor Me Jensen kan have lidt ret, og som jeg ikke har med i ovenstående, er hvor lånet ydes til en ansat. Så er der hjemmel til beskatning i ligningslovens § 16.

Naturligvis kan man da heller ikke - teoretisk udelukke - at manden påtænker at opstarte en bank med kontinuerlige indlån/udlån til 3. mand, men det er vi slet ikke ude i. Der må godt læses lidt indenad. Blot fordi én skriver at han godt vil lave finansieringsvirksomhed er der ikke nødvendigvis tale om at mandene vil opstarte pengeinsitut- eller vekselerervirksomhed. Der skal man prøve at sætte sig lidt i "mandens" sted; hvad er det egentlig han mener. Det er faktisk en af de dybere filosofier bag det at yde rådgivning. Ikke bare at svare på de spørgsmål som stilles, men vurdere hvad det egentlig er der ønskes svar på. Hvad er det man ønsker at opnå ? De to ting er som regel ikke ens, og det gælder uanset om det er menigmand, en revisor eller en advokat man har med at gøre.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

meJensen:

Eksempler på den anden sag bør du ret hurtigt kunne finde ved at søge på Google. Det er et glimrende værktøj til at finde afgørelser på SKAT's hjemmeside.

Jeg tror vi overordnet

Okay - jeg kender da alle de klassiske afgørelser (og lidt til) men pointen er jo netop at alle de afgørelser du finder på SKAT's hjemmeside ikke omhandler parter med modsatrettede interesser....

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Men kom med nogle konkrete afgørelser 

- hvor en person er blevet beskattet af mangl. renteindtægter i forbindelse med udlån til en ikke nærtstående part.

Jeg vil skynde mig at sige, at jeg ikke har nogen konkret afgørelse. Men jeg mindes en sag, hvor en medarbejder - som vel ikke betragtes som en nærtstående part - er blevet beskattet af et rentefrit lån.

Måske er der tale om en erindringsforstyrrelse, men jeg har ihvertfald altid forrentet lån til medarbejdere med en minimal rente - og samtidig lavet et gældsbrev med en klausul om, at restgælden forfalder til omgående betaling ved en eventuel fratrædelse - uanset årsagen til fratrædelsen.

Men det er måske ikke nødvendigt at forrente et personalelån?

Jeg ved godt, at der ikke er nævnt 'personalelån' i spørgerens spørgsmål - men udlån til private, dækker vel også udlån til medarbejdere.

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)