Alle virksomheder skal markedsføre sig, store som små! Spørgsmålet er bare hvilken markedsføringsform der er bedst? Har I erfaringer med hvilke markedsføring der virker, og hvorfor de virker for jer... Naturligvis er der forskel på virksomheders markedsføringsbudget og målgruppe, men hvad er jeres konkrete viden om hvilken markedsføring der har effekt?
Er det avisannoncer? Online marketing, bannerbytte, viral markedsføring, mund til mund, opsøgende salg over telefonen... eller?
Personligt har jeg dårlige erfaringer med avisannoncer, de virker ikke for mig. Har dog ladet mig fortælle, at hvis en avisannonce skal have effekt, skal annoncen gennemtænkes meget grundig i forhold til pladsering, farve, tekst og målgruppe. Men for mig er det ingen fidus, har brændt pengepungen flere gange... Derimod bruger jeg pressen og mit netværk til at sprede ordet for mig, det virker... men er der andre former for markedsføring jeg overser udover de dyre løsninger?
Mine favoritter er klart PR og online markedsføring (som vi selfølgelig selv arbejder med også). Det er efter min mening de mest effektive og ROI-rige strategier der findes... Viraler KAN også være geniale, men det kræver altså et produkt der kan bære det
/Marcel Fuursted
Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen
Alt der ligner offline holder jeg mig fra fremover; flyvers, husstandsomdelte reklamer, radioreklamer og avisannoncer er alle afprøve op til flere gange. Ingen af dem matcher tilnærmelsesvis de resultater jeg kan måle ved AdWords, online samarbejder og søgemaskineoptimering :)
Jeg sidder selv i øjeblikket og arbejder på en flyer der skal husstandsomdeles (af de kære spejdere), min målgruppe er blandt andet også dem der måske ikke er så kyndige på nettet...
Hvordan er jeres erfaringer med den målgruppe? Klikker de ind på adwords???
Min egen logik siger mig at en flyer vil ramme dem rimelig godt, men måske tager jeg fejl?
Det jeg mener er, at det nok ikke er alle type produkter der kan bære viral markedsføring, så stærkt som BullGuard Antivirus f.eks. gjorde det... Det skal være et stærkt produkt og et stærkt brand/navn, før jeg tror man kan få en god portion ud af det... Men hvem ved. Det kan også være man kan gøre underværker med viral markedsføring for en bager :)
/Marcel Fuursted
Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen
Bullguard har mig bekendt ikke fået det store ud af deres viral marketing andet en kendskab. Så vidt jeg ved solgte det ikke en bjælde og derfor har de heller ikke lavet noget i lang tid.
Okay... Jamen det skal da nok passe, hvis du siger det... Det var bare den måde jeg fik kendsskab til deres navn (og fik deres navn slået fast) og som mange af mine bekendte fik deres navn ind i hovedet... Så hvis det var det der var formålet, virkede det jo nok meget godt... Men hvis strategien hed salg, så skal jeg ikke gøre mig klog på det
/Marcel Fuursted
Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen
Nummer 1 har ret sikkert været salg. Kendskab er rart, men salg er bedre i deres tilfælde. Vi har selv leget meget med viral og noget har virket rigtig godt, andet har bestemt ikke. Man skal tænke meget på sin målgruppe og binde kampagnen sammen med produktet. At se en mand bliver bidt i sine ædlere dele af en hund, får ikke folk til at købe sikkerhedsprodukter. Men det har da sikkert været sjovt at lave ;-)