Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Effektiv markedsføring, hvordan?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 7. Jun 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Kort & Godt
Uden at tage stilling til hvilken type markedsføring, der lige er den bedste, så skal du nok også huske at være åben for, at der ofte også ligger mange muligheder i at kombinere dine aktiviteter og at være opmærksom i din hverdag for muligheder for at fortælle om dig selv og dit produkt.



For grundlæggende er markedsføring blot et andet ord for at fortælle så mange som muligt så meget som muligt om lige præcis dit uundværlige produkt. Nogle eksempler:


1. Speciel markedsføring
Er du tilstrækkelig anderledes/dristig kan selve din markedsføringform være en historie værd, som styrker værdien af din markedsføringsinvestering - fx via medier som Markedsføring, dagbladenes bagsider, lokalmedier. Det kan være som reklamebureaet, der for nogle år siden lavede deres egen mobile isbar med hjemmelavede is, eller Adeccos Joffebar ved Nørreport. Cult har jo fx fået mindst lige så meget værdi ud af debatten om deres halvnøgne mennesker i reklamerne, som outdoorreklamerne selv gav. Selv med et lille budget har man jo lov til at være kreativ.


2. Markedsviden
Sammen med andre konkollegaer kunne du lave en større eller mindre analyse af markedets udvikling og forhold, som I så - evt. sammen med en af dine kunder - kunne fortælle til dine relevante fagmedier og specialsektioner på dagbladene. Det kunne fx være lidt ligesom Abelone Glahn gjorde med sit seneste bogprojekt.


3. Offer
Har du været ude for dårlige betalere, stødt hovedet mod muren i blanketter fra det offentlige, kommet i klemme pga. af en underleverandør? Medierne har hele tiden brug for den personlige fortælling til almene problemer. Grib røret og fortæl de relevante journalister om dit problem - det gør ikke spor ondt.


4. Den superseje kundecase
Udvælg dig en potentiel kunde med et godt brand og gå målrettet efter ikke bare kunden men også historien om samarbejdet - du kunne fx skære i din pris, fordi du fik denne fordel af det. Du kunne fx blive inspireret af de innovationsiværksættere (en eller to århusianske fyre), der fik så god omtale af deres projekt for Grundfos.


5. Debat om virksomhedsforhold
Ved du noget om produktudvikling, patentansøgninger i udlandet eller gode priser på firmabiler? Din almene viden og holdning til dét at drive virksomhed giver dig jo al ret til at blande dig i debat med netop din historie, din viden og dine holdninger - hvilket næsten aldrig kan lade sig gøre, uden at journalisten må fortælle, hvem du er og hvad du laver. Det behøver ikke at være med et debatindlæg (hvis du ikke bryder dig om at skrive), du kan jo bare ringe til journalisten, når du læser artikler om emner du kender til.


6. Nye veje til medierne
Se på, om din historie kan komme ud i kundernes fagmedier, snarere end dine. Fx fik kunstiværksætteren Lise Eiler en forside og opslag i Berlingske Ejendomme forleden, fordi hun bl.a. maler billeder af stilladser, somså kan afsættes til entreprenører og andre i byggebranchen.  For kunstjournalisterne var hun én blandt mange, men i byggesektionen var hun unik.


7. Giv din erfaring videre
Fx om god kontra dårligere typer markedsføring. Du kunne jo samle al din erfaring og vores forskellige input til et foredrag, som du kunne udbyde via Virk.dk eller dit faglige netværk - og så selvfølgelig huske at fortælle de relevante journalister på fx ErhvervsBladet eller Industriens Dagblad om det.


8. "Jeg ved meget bedre"
Hver gang d
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er helt enig i, at der skal være meget konkrete mål med viral markedsfø ring før det for alvor kan betale sig. Men der er også virkelig mange mål, man godt kan få opfyldt med virale kampagner. Der er jo f.eks. stadig mange websites der lever af at have så mange besøgende som muligt - for den er trafikken alene målet. For sådan en som mig er det i høj rad mulighederne for at få en masse links, der tæller, og det kan virale kampagner BESTEMT også være gode til. Salg er måske nok en af de sværeste mål at nå, direkte med virale kampagner - men det er da muligt at der findes nogle gode eksempler på at jeg tager fejl :)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/4/2006 11:17:38 PM Forfatter: Mikkel deMib Jeg er helt enig i, at der skal være meget konkrete mål med viral markedsfø ring før det for alvor kan betale sig. Men der er også virkelig mange mål, man godt kan få opfyldt med virale kampagner. Der er jo f.eks. stadig mange websites der lever af at have så mange besøgende som muligt - for den er trafikken alene målet. For sådan en som mig er det i høj rad mulighederne for at få en masse links, der tæller, og det kan virale kampagner BESTEMT også være gode til. Salg er måske nok en af de sværeste mål at nå, direkte med virale kampagner - men det er da muligt at der findes nogle gode eksempler på at jeg tager fejl :)


Jeg kan give dig et godt eksempel Mikkel. Hvis du bruger SPAMfighter Standard som er gratis, er der i bunden af alle de mails du sender en besked med at du bruger SPAMfighter. Den besked betyder en verden til forskel for os og du kan tro den kan sælge!

Dbh Martin
Fra København
Tilmeldt 20. Jan 06
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Kort&Godt,

 

Alle former for markedsføring har en effekt der er målbar. En del er tilfredse med større mærkebevidsthed (branding), andre ønsker øget salg.
Øget salg kommer når man ved hvilken type kunder I tiltrækker og hvad de læser. Er det supersurfere vil adwords være godt, er det avislæsere vil annoncer være effektive. En anden nøgle til succes et at være der hvor jeres kunder forventer I er.

For at få noget ud af marketingbudgettet skal I vide mere om jeres kunder, og efterfølgende finjustere kampagnerne efter dem.

En kampagne der fejler er ikke nødvendigvis fordi det valgte medie var en fuser; kampagnen kunne have ramt den forkerte målgruppe eller medievariant.

 

Da jeg startede mit reklamebureau op var den med en direct mail kampagne. Den fejlede totalt og var et rigtigt onskabsfuldt tal i budgettet. Så lavende jeg en til, mod det samme segment. Sidste reaktion på den kom 7 måneder efter. Altså en monstersucces. Selvom den første var en stinker. Det kaldes kampagnejustering.

 

Min erfaring er, at de fleste former for markedsføring har salgsmæssig effekt, når man ved hvem man vil have som kunder.
Jeres visitkort er en billig form for markedsføring, spred dem vildt.  

Tilmeldt 7. Jun 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Benny gør jo opmærksom på en meget central pointe - at man skal kende sin målgruppe for faktisk er det jo også i høj grad dén, der afgør, hvilken type markedsføring du kan bruge og hvad der vil virke bedst

Dels drejer det sig som i Bennys tilfælde at være reflektorisk og analytisk i forhold til sine aktiviteter - hvis noget ikke virker er det måske ikke typen af markedsføring, den er gal med, men måden den blev udført på.

Og dels drejer det sig lidt om størrelsen af målgruppen (og her ligger måske så også lidt af det reelle svar på det oprindelige spørgsmål); Er din  målgruppe kun på én person, så besøg ham. Er der 100 er dialogmarkedsføring via telefon måske bedre. Er der 1000 er direct mail en bedre idé. Er der 10000 er de første typer nok urealistiske, men så kan PR måske begynde at hjælpe langt hen af vejen, mens man ved 100000 nok kan overveje noget annoncering, mens man ved 1000000 nok må overveje om viral markedsføring og overlegen storytelling kan bringe mere ved til bålet. Tallene her er jo fuldstændig fiktive, men kan blot illustrere, at de forskellige typer også afhænger af målgruppens størrelse - og så har vi ikke engang begyndt at tænke på ting som medievaner, geografi, uddannelsesniveau, timing og en masse andre elementer, som dels kan hjælpe til at vide mere om målgruppen, men så sandelig også give nogle gode muligheder for at overveje, om man måske skulle segmentere sin målgruppe lidt, tage nogle før nogle andre, lave en kampagne via flere medier og markedsføringstyper osv, osv, osv.

Kort sagt mere viden om målgruppen giver en masse gode svar mht. hvad for en type markedsføring, der virker.

Mvh
Lars Münter

Tilmeldt 2. May 06
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Tommy.

 

Jeg arbejder selv for et nyt erhvervsnetværk, som har til formål at styrke virksomheder ved at skabe rammerne for, at de kan møde nye kunder, leverandører og forretningsforbindelser. Det er min helt klare overnevisning, at det er værd at bruge tid på at deltage i netværksmøder i sådanne netværk. Om det lige skal være MerkurNet (www.merkurnet.dk), hvor jeg arbejder til daglig, som er det rette for dig, skal du selvfølgelig selv afgøre. Men jeg kan se, at du ligesom mange andre er træt af at putte en masse penge i markedsføring, og til det er vi et godt alternativ lige nu.

 

Vi har gratis medlemskab frem til 1. oktober 2006 - herefter kan man melde sig ud igen, hvis ikke man vil være med, når vi begynder at tage betaling, så der er ikke noget bondefangeri i det   Det gratis medlemskab betyder også, at det er gratis at deltage i vores forskellige netværksmøder (f.eks. speednetworking som er salgsfremmende, møder med fokus på sparring med ligesindede, foredragsarrangement med Finn Helmer mm.) samt markedsføre sig selv på vores forum på vores hjemmeside.   

 

Se på det, hvis du har lyst. Du skal i hvert fald være så velkommen på medlemslisten.

 

Mange hilsner

Marianne

Tilmeldt 13. Jun 06
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Marianne

 

Det lyder super... kunne du evt. ringe på 26 99 33 13, kan ikke se noget kontaktnr på jeres hjemmeside?

 

Mvh

Tommy Duus

 

 

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)