Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Drømmesamfund: Olivenolie?

Side 2 ud af 6 (58 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/9/2006 11:15:51 PM Forfatter: AndersSaugstrup aha, Det er vist slet ikke et uinteressant marked. Det koster 4-5 euro hos bondemanden.


Glem nu ikke at du skal fragte det til Danmark, at noget vil gå til spilde, at du skal lave emballage, at det sikkert skal godkendes af de danske myndigheder, at der skal moms på og at en evt. forhandler skal have avance og at du kan risikere svind og at der måske kommer told på, at du skal markedsføre det, at der er gebyr på kreditkortbetaling osv.
Lægger du alt det sammen, så er der ikke meget at rutte med i forhold til Mikkels pris.

 

Dbh Martin

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Nej, jeg tror også det bliver meget svært at tjene penge på min målgruppe, med det tilbud du har. 4 Euro er ca. 30 kroner. 69 kroner minus momsen er 49 kroner. Hvis du kan klare alt det Martin remser op ovenfor (og sikkert endnu mere), for 39 kroner literen, så er du dygtig :)

Så du skal nok mere satse på dem der er villige til at give 4 gange prisen, for den pæne flaske og den gode historie. Det er sådan nogle der giver 178 kroner for 75 cl i Mad & Vin :)
Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Martin og Mikkel, jeg er helt enig.

Hvis man skulle ud i sådan et stunt, skulle det være med en helt anden pris end 69,-/liter for slutkunden. Og muligvis skulle man også give en anden (højere) pris til bondemanden for at være helt sikker på at have hans opmærksomhed.

Tak for debatten, jeg har fået lidt at tænke over, hvis jeg skulle beslutte mig for at kaste mig ud i eksport af olie engang.

Hilsen Anders

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/9/2006 7:22:03 PM Forfatter: Mikkel deMib
>
Ja, der er ingen tvivl om at de danske landbrugsprodukter er blandt verdens dårligste. Man skal ikke mere end nogle få hundrede kilometer syd for den danske grænse førend det er svært at finde produkter af en så elendig kvallitet som de danske landbrug og fødevareindustri spiser os af med.


 

Mikkel.. jeg vil altså ikke give dig ret i ovenstående. Jeg føler mig, som bondepige trådt over tæerne, når du mener at danske landbrugsprodukter er blandt de dårligste.. For det er de ikke. Forbrugerne vil bare ikke betale for kvalitet. Hvis du kom forbi hos mig, så ville du kunne få de absolut bedste råvarer - og så koster de ikke engang meget mere end andre. Eksempel. Tag kyllingerne.. Du kan få 5 for 100 i Brugsen. Du kan også få 1 for 40 samme sted.. Hvad vælger den typiske dansker ??? De billigste..

-Jeg ved det.. Jeg skærer lige alle over en kam, men det gør du også i din påstand.. Og intet af det passer.. Jeg vælger den til 40 og jeg køber ligesom dig olivenolie af bedste kvalitet. Og skal jeg have kød, så går jeg til min egen slagter og får det, som jeg vil have det.. Og meget gerne af vores egen produktion.

Og nu kommer jeg så med endnu en påstand... Danske forbrugere køber de billigste fødevare, men vil gerne have en fin flaske med dyr olie stående fremme på bordet. De giver også gerne 50 kr for et stk sæbe til badeværelset og håndklæder, som ingen må tørre hænder i, fra Lene Bjerre. Så Anders, jeg tror at du sagtens vil kunne sælge din olie i netop den fine flaske med information om hvor, hvonår den er produceret, -for det vil folk gerne have, -da det signalere luksus og kvalitet.

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis man rejser meget, som jeg gør, så er det meget tydeligt at se, at de danske fødevarer er blandt de ringeste man kan finde. Smagsoplevelsen er ofret til fordel for masseproduktion og billigt mad. Og du har da helt ret, den danske forbruger er også en brik i dette spil, og alt for mange har været alt for fokuseret på at det skulle være biligt frem for sundt, spændende og velsmagende. Men det er altså ved at være mange år siden, at store grupper af forbrugerne begyndte at lede efter mere velsmagende og spændende mad. Da denne "bølge" startede måtte folk meget naturligt søge produkter i udlandet. Problemet er, at det må, og gør, de stadig. Og i dag er der altså rigtig mange som ikke kun kigger på prisen.

Der er naturligvis enkeltstående udstikkere i Danmark, der er gået imod den industrialiserede produktion og faktisk leverer spændende smagsoplevelser, men de er få, og de udgør en forsvindende lille del af et marked, der ellers er mest præget af super-industrierne Arla Food og de store kødgiganter. Med til undtagelserne hører også enkeltståede produkter som lammekød. Dansk lam er faktisk rigtig godt. Men de er (for det meste) heller ikke så industrialiserede som mange andre af vores husdyr.

Og så har vi jo også mange spændende fisk - men dels er der desvære mange af dem der aldrig når de danske butikker, og dels har vi på fiskeområdet nogle helt forskruede strukturer i Danmark, der gør fisk fuldkommen urimeligt dyrt. jeg fatter ikke at det skal koste (meget) mere pr. kg. at hive fisk op af vandet, end det gør når man skal købe og opfede en ko (f.eks.). Og se på hvor pengene tjenes her - hvad koster en sild på fiskeauktionen, og hvad koster den når den når frem til f.eks. brugsen? Det er nogle ret groteske fortjenester. Og nu ved jeg godt at jeg sikkert får fiskerne på nakken, men det er sgu egentligt ikke jer jeg skyder på, men den industri der omgiver jer. Den må simpelt hen være for ineffektiv, når det skal være så dyrt - eller også er der nogle der tjener for meget.

Sorry, jeg røg lidt af sporet :) Men, der er altså en god grund til at folk henter fødevarer i udlandet :)
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :
 

 

Fakta er at folk vil betale for historien bag produktet. The dream society - som Maria nævner. En ting er at produktet koster mere end samme gode kvalitet på markedet, men forbrugeren vil idag gerne betale for historien.Kan Anders sælge olivenolie til kr. 178,-, og der er efterspørgsel for det, ja så er det da bare med at komme i sving. Det ville jeg ikke have det mindste skrubler over at gøre selv. Når markedet køber, er der efterspørgsel og værdi, ellers vil markedet ikke købe.

 

Jeg kan godt følge det Majbrit skriver, og jeg kan også godt følge det Mikkel skriver.

 

Det danske landbrug for ikke lov til at producere gode fødevare, for de får ikke prisen for det. Lige så mange gode udenlandske fødevare der er , lige så mange elendige importprodukter bliver importeret og solgt i Danmark. Fjern alle de tilskud, og lad os få den reele pris på varen, så kan vi se at Danmark vil producerer de bedste fødevarer i verden.

 

Vi importerer korn fra udlandet, som er sprøjtet i en grad der er ulovligt herhjemme, fordi prisen er mindre end prisen det kan købes for hos den danske bondemand. Lovgivningen på dette område er lige til at lukke op og S.... i.

 

Vi ser flere danske specielforretning, gårdbutikker osv. med niceproduktioner. De sælger med en god historie og et godt produkt. Et godt eksempel er Grambogaard, som har flere af deres mejeriprodukter i Magasin. Det koster, og det sælger. Se deres hjemmeside www.grambogaard.dk hvor man kan læse historien om det lille idylliske fynske landbrug. Jeg har selv solgt engros til Grambogaard, og ved at de driver en kernesund og meget overskudsgivende forretning. Gør de noget andre landmænd ikke gør? - De gør det selv  også fortæller de en historie. Det betaler forbrugeren gerne for. 

 

Fjern tilskuddet, og vi vil få de dygtige landmænd tilbage. Vi vil også få den reele pris på produkterne, og kvalitet vil blive vægtet højere og det vil få en anden betydning, fordi kvalitet koster.

 

Anders, hvis du kan sælge din idé og historie til et par kvalitetskæder, som Irma og ISO, så er det bare med at komme igang. Vi kan jo ikke lave olivenolie i DK.

 

 

 

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 01:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg ved godt at det var mig, som fik det hele lidt af sporet, -og undskyld for det Anders. Du skal bare gå igang - der er garanteret masser af kunder til det.

 

Og så til mit lille opstød, som jeg bragte op her og svar til Mikkel og the game. Der er heldigvis et stigende antal forbrugere, som gerne vil have nogle ordentlige fødevarer og jeg håber også at tilskudene kommer væk, -og de er jo igang. Desvære kommer det til at ramme hårdt nogle steder i landbruget både her og i udlandet, men sådan må det så være.

 

Det som ærgrer mig lidt er at det indimellem virker som om at det er forbudt at blive stor indenfor landbruget. Man skal helst gå og "fedte" med 3 køer og 5 tønder land, så er der historie i det.. Men landmænd er også forretningsfolk, som gerne (som os andre) vil tjene penge og her er det så, at det næsten er blevet ensbetydende med at store landbrug og industrien omkring ikke kan lave kvalitet.. Og det syntes jeg er synd. Der er selvføgelig undtagelser, men de er få.

Danmark er verdenskendt og berømmet for f.eks. Lurpak smør, -alligevel virker det som om at folk ikke kan li Arla, fordi de er industri. Danish Crown har vundet flere internationale priser for deres Danish Bacon, men vi kan ikke li dem, for de lukker slagterier og flytter til udlandet. Altsammen fordi de vil tjene penge. Hvorfor er det sådan?

Jeg har også rejst meget og når man kommer ud, så ved de godt hvad Lurpak og Danish Bacon er og det er luksus varer for dem, som kun kommer på bordet ved særlige lejligheder.. Måske er det i virkeligheden jante, som er på spil, for i udlandet syntes de jo netop at de får den gode historie og kvalitet.

Og så lige en sidste ting.. Vi burde faktisk være lidt stolte af vores landbrug. De bringer de fleste penge til landet og så er vi faktisk dem i verden, som har det reneste miljø omkring landbruget og det uden at være økologiske.. At man sprøjter frugt på den fuldstændigt sindsyge måde i f.eks. spanien, er jo til at blive harm over, - og alligevel kan man høre vores egne frugtavlere klage over at de ikke kan komme af med deres æbler.

Og som du The game siger, så køber vi korn, som er sprøjet til at lave brød af -og giver grisene vores eget danske korn, da det ikke kan sælges...

 

Ved godt at vi kommer på afveje med denne tråd, men jeg syntes bare at vi godt kunne være lidt mere stolte af vores landbrug, -de er også iværksættere og vil også gerne tjene penge og være de bedste, -men får altid at vide at de sviner, lugter og ikke laver kvalitet med gode kistorier, -men de gør bare deres bedste ligesom den græske olivenolie bonde gør det.

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 02:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Det har ikke noget med Jantelov at gøre at danske fødevarer generelt set ikke er specielt spændende. Nogle mener vi har verdens bedste fødevarer. Andre tror at vi har verdens bedste hospitaler. Jeg tror ikke på nogle af delene, og med fødevarerne synes jeg det er meget let at få syn, eller smag, for sagn. Man kan bare rejse lidt ud i vderden og smage på varerne, eller gå i nogle af de mange spændende specialbutikker i Danmark, der laver direkte import af spændende fødevarer fra andre lande.

Det er meget muligt at man i teorien godt kan lave gode fødevarer på store "fabrikker", men i praksis synes jeg bare altid det ender med at stordriften, kapitalken og effektiviteten vinder over den gode smag når så store industrier skal drives. Det er i øvrigt meget lig den udvikling man op igennem 90''erne kunne se i den Danske pladebranche - man gik bort fra en "gammeldags" fokus på god musik, og over til en mere kalkuleret/beregnende tilgang til det at lave hits. Og så blev vi ellers oversvømmet af Absolute ... alt muligt crap. Vi blev propfodret med smagløst lort til vi brækkede os. Som et modstykke til dette dukkede så nye mindre pladeselskaber op, med fokus på den gode musik - og de har fået success! Ikke meget anderledes end det vi nu ser i fødevareproduktionen.

"Hadet" til Arla Food tror jeg nu mest du skal finde i det faktum at mange, ligesom jeg, mener at de har misbrugt en monopolignende situation til at forsøge at presse andre, typisk mindre, spillere ud af markedet. Og det reagerer vi, som forbrugere, så imod ved at efterspørge produkter fra andre leverandører.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 07:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/11/2006 1:21:39 AM Forfatter: Christobel
Danmark er verdenskendt og berømmet for f.eks. Lurpak smør, -alligevel virker det som om at folk ikke kan li Arla, fordi de er industri.


Det ER industri. Absolut intetsigende produkter. OK, Lurpak er en klassiker som de ikke har taget livet af (endnu), men ellers er det småt med smagen.

Normalt drikker jeg kun Thise mælk, men det er jo ikke altid så nemt at få fat på, så sommetider kan det være nødvendigt med Arla. Og jeg bliver altid lige overrasket over hvor lidt det smager af!  Og hvad med oste? Arla producerer vel over 100 slags oste, men det er virkelig mainstream produkter der ikke skiller sig meget ud fra hvad markedsanalyserne siger hovedparten af danskerne vil have.

Her i den del af Nordjylland hvor jeg bor, er fødevarespecialforetninger et fremmedord. Heldigvis er der dog en rigtig god slagter i nærheden af mit kontor, men ellers er Super Brugsen den gastronomiske højborg, og det er jo lige præcis sådan størstedelen vil ha'' det. Jeg kan give et eksempel. Den lokale Super Brugsen tager sommetider kvalitets kyllinger hjem fra De 5 Gårde (Prins Joachims farm i Møgeltønder er én af dem). Det er dog en satsning hver gang, for de skal minimum tage 6 kylinger hjem af gangen, og det har de svært ved at afsætte. Hallo, hvis ikke byens største butik kan sælge 6 kyllinger til de ca. 1.500 indbyggere inden de bliver for gamle, hvor er villigheden så til at betale for de gode råvarer og den gode historie?

Hmmm... Det her er nok et emne alle har en mening om

mvh Carsten


Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/9/2006 11:23:28 PM Forfatter: Martin Thorborg
Glem nu ikke (....) og at der måske kommer told på

(.....) Dbh Martin


Nogen, som skulle vide, om der faktisk skal told på sådan en flaske olivenolie fra Grækenland til Danmark?

Hilsen Anders

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Side 2 ud af 6 (58 indlæg)