Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Drømmesamfund: Olivenolie?

Side 5 ud af 6 (58 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 29. Oct 05
Indlæg ialt: 162
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu ved jeg godt at det er en helt anden drejning i debatten. Men...

Jeg har i mange år undret mig over at vi ikke er bedre til at forædle vores landbrugsprodukter.
Vi er jo gode svineproducenter, og kunne med fordel forædle skinkerne til en dansk delikatesse.
Fodre svinene med vores egne ager og agern og få en udsøgt smag i kødet.
Lufttørre dem i den skønne salte vesterhavs luft ...

Vi har en skøn olie, i form af raps og hør, men det skal selvfølgelig være økologisk og koldpresset.

Men vi er blevet oplært i den forestilling af at olivenolie er sundere for helbredet - hjertet.
Men det er ikke korrekt, der er langt mere sund omega 3-6-9 syre i hør og rapsolie.

En anden ting er, at vi i dk ikke er oplærte i korrekt brug af olier.
Mange steger kød i olivenolie, det gør at olien bliver opvarmet for højt og danner yderst skadelige transfedtsyre.
Så vi trænger gennemgående en større oplysnings kampagne om brug af olier i madlavning.

En helt anden ting er, at europæiske landmænd får enorme mængder i eu støtte til dyrkning af oliven. Det gør at der har været bunker af resourser til at markedsføre produktet som sundhedsfremmende. Vi burde i dk fremme vores egne råvarer mere og markedsføre vores egne skønne råvarer.

Jeg køber mine olier og mel
hos www.nyborggaard.dk

Det er økologisk stenkværnet mel, og økologisk koldpresset olier.
Som kan købes i gårdbutikker og på nettet. Fantastisk smag.
Det vigtigste er: at det er nykværnet og nypresset - derfor er de gode sporstoffer og fedtsyre friske i produkterne.

Lige et godt råd:
Til jer der bruger fiskeolie i kapsler. Bræk lige en kapsel over for at checke om olien er frisk. Harsk olie gavner ikke kroppen, tværtimod. Og desværre er mange fiskeolier harske.
Hørfrøolie er en super erstatning for fiskeolie.

Gode hilsner Ida Dyhr · Gesheft

Fra København
Tilmeldt 29. Mar 06
Indlæg ialt: 156
Fra  Reciprok Kommunikation ApS Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/17/2006 1:23:32 PM Forfatter: The game
Dato: 7/17/2006 12:32:33 PM Forfatter: Henrik Morell


Jeg synes man skal holde fast i, at der bliver færre og færre men større og større landbrugsejendomme. Det er nok ikke fra svinefabrikkerne vi skal forvente den store smagsmæssige udvikling, men de fylder mere og mere. De små producenter med kvalitetsprodukter er et marginalt fænomen, som jeg kunne ønske fik større udbredelse, men jeg synes ikke de faktiske forhold taler for det. Der var et tal fremme på et tidspunkt om, at 20 % af danskerne var mere interesseret i kvalitet end pris, mens det forholder sig omvendt for resten af forbrugerne. Hvis der virkelig var så stor interesse, så ville man jo nok også se kvalitetetsvarerne i supermarkederne.


Spådommen og forbrugerne der vil købe en god historie tror jeg er ret meget af en drøm, hvis man ser bort for marginalgrupper (og de kan jo være markedsmæssigt interessante). Forbrugerne er i hvert fald ret villige til at se bort fra børnearbejde, massiv brug af gift, urimelige afregningspriser osv. At tro at de forbrugere for alvor i Netto kl. 17 med børnene på slæb skulle interessere sig for den gode historie om Kurts jordbær, den tror jeg ikke på.




- Jeg ved ikke hvor du har de 20% fra, men jeg vil gerne have en kilde, for jeg tror sku det er noget fordrukentsludder.


At du tror det er en drøm, er nok din egen drøm, for det forholder sig bare sådan. Storytelleing er ikke et ubrugt værkstøj for virksomheder worldwide. Om det er store eller små, er prktisk talt uden betydning. De er mange der bruger det.


Hvis vi lod være med at imoprterer alt det lort, og holdt op med at producerer lort, så kunne folk vælge mellem kvalitet, god kvalitet og rigtig god kvalitet. 


Nu forholder det sig faktisk således at der udbydes økologiske varer i Netto, som er på ''fuld højde'' (samme niveau er nok en bedre formulering) med andre supermarkeder, som ikke er discount.





Jeg prøvede at finde kilden, der var en avisartikel. Men når du mener, at det er noget fordrukkent sludder har du måske en ædruelig kilde, der underbygger det modsatte?

 

Jeg har ikke udtalt mig om storytelling, jeg har udtalt mig om den begrænsede betydning i det store billede. En Netto har 1000-1200 varenumre. Det er vist lidt urealistisk, hvis forbrugerne skal forholde sig til 1000-1200 historier. Hermed ikke være sagt, at der ikke er nogen, der kan få markedsført sig med en historie til nogle få produkter eller grupper af forbrugere, der er mere optaget af den slags end at få husholdningsbudgettet til at hænge sammen.

 

Det virker lidt i denne tråd som om der bliver sat lighedstegn mellem fortælling og kvalitet. Er belgisk kvalitetsøl et udtryk for det? Ikke efter min mening, men der er da givetvis danske bryggerier, der lever af fortællingen og ikke af at producere en øl med et fornuftigt forhold mellem pris og kvalitet.

 

Nu vil jeg være ret forsigtig med at sætte lighedstegn mellem kvalitet og økologi (og her ser jeg bort fra kvaliteten af ikke at ødelægge grundvandet og mængden af sprøjterester).

 

 

Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :
 

Jeg prøvede at finde kilden, der var en avisartikel. Men når du mener, at det er noget fordrukkent sludder har du måske en ædruelig kilde, der underbygger det modsatte?

 

- Jeg har ikke benægtet det du siger, men jeg sriver jeg tror det er noget fordrukent sludder. Jeg har sent en forspørgsel til Danmarksstatestik, og afventer deres svar. Jeg er ret sikker på de har noget dokumentation for noget sådan.

 


Jeg har ikke udtalt mig om storytelling, jeg har udtalt mig om den begrænsede betydning i det store billede.

 

- Hvem har så skrevet dette, hvis det ikke er dig? - er det ikke at udtale sig om storytelling???? - hvis du vil forsvare det, vil jeg betegne dine indlæg som useriøse.

"Spådommen og forbrugerne der vil købe en god historie tror jeg er ret meget af en drøm, hvis man ser bort for marginalgrupper (og de kan jo være markedsmæssigt interessante)."

 

 En Netto har 1000-1200 varenumre. Det er vist lidt urealistisk, hvis forbrugerne skal forholde sig til 1000-1200 historier. Hermed ikke være sagt, at der ikke er nogen, der kan få markedsført sig med en historie til nogle få produkter eller grupper af forbrugere, der er mere optaget af den slags end at få husholdningsbudgettet til at hænge sammen.

 

- Jeg ved ikke hvad du prøver at sige med dette afsnit, men jeg har på intet tidspunkt nævnt at Netto gør noget ud af storytelling. Jeg har skrevet de har et udbud af økologi, der matcher andre udbydere herhjemme.

 


Det virker lidt i denne tråd som om der bliver sat lighedstegn mellem fortælling og kvalitet. Er belgisk kvalitetsøl et udtryk for det? Ikke efter min mening, men der er da givetvis danske bryggerier, der lever af fortællingen og ikke af at producere en øl med et fornuftigt forhold mellem pris og kvalitet.

 

- Hvor præcist i debatten er der sat lighedstegn ved det??

 


Nu vil jeg være ret forsigtig med at sætte lighedstegn mellem kvalitet og økologi (og her ser jeg bort fra kvaliteten af ikke at ødelægge grundvandet og mængden af sprøjterester).

[/QUOTE]
Fra København
Tilmeldt 29. Mar 06
Indlæg ialt: 156
Fra  Reciprok Kommunikation ApS Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/17/2006 3:41:09 PM Forfatter: The game

Jeg har ikke udtalt mig om storytelling, jeg har udtalt mig om den begrænsede betydning i det store billede.


- Hvem har så skrevet dette, hvis det ikke er dig? - er det ikke at udtale sig om storytelling???? - hvis du vil forsvare det, vil jeg betegne dine indlæg som useriøse.

''Spådommen og forbrugerne der vil købe en god historie tror jeg er ret meget af en drøm, hvis man ser bort for marginalgrupper (og de kan jo være markedsmæssigt interessante).''



Den debatform du lægger op til anser jeg for useriøs og stopper her. Jeg ved ikke hvordan dine evner til at læse er, men din vilje synes ihvertfald at være ret begrænset.


 

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :
> Men vi er blevet oplært i den forestilling af at olivenolie er sundere for helbredet - hjertet. Men det er ikke korrekt, der er langt mere sund omega 3-6-9 syre i hør og rapsolie.

Årsagen til at jeg personligt bruger meget olivenolie er nu ikke på grund af helbredet, men fordi jeg synes det smager bedre i mange sammenhæng. Tag f.eks. lidt olie i en skål, lidt god balsamico eddike i en anden (eller oveni) og dyp så med et rigtig godt brød. Mums! Det smager bare ikke lige så godt med hverken hør- eller rapsolie :)

> En anden ting er, at vi i dk ikke er oplærte i korrekt brug af olier.

Fuldkommen enig! Olivenolie egner sig faktisk ikke særlig godt til det meste stegning, da temperaturen bliver alt for høj, og den kraftige smag for genemtrængende. Til dette bruger jeg normal rapsolie - nogle gange med en smørklat i (det giver sådan en pæn bruning :))

Iøvrigt skal man ikke helt glemme smør. Det kan godt være det ikke er den sundeste form for fedtstof, men det smager satme godt! Det er også en af kokkenes "hemmelige" tircks - de bruger tonsvis af smør :)

Jeg har iøvrigt aldrig fattet folk der spiser de der fiskeloie kapsler, hvidløgskapser osv - spis da noget ordentlig mad, for helvede! Spis nogle rigtige fisk og noget rigtig hvidløg. Personligt tvivler jeg faktisk meget på, at de udtrukkede, eller kunstige, varianter af de stoffer der findes f.eks. fisk og hvidløg er ligeså godt som den ægte vare. Jeg tror forskerne overser sammenhængen mellem stoffer, når de mener de kan isolere enkeltstående bestanddele af sådanne produkter, udskille dem, og så gøre det lige så sundt. jeg tror sgu ikke på den ... Og så smager både fisk og hvidløg i øvrigt så godt at jeg ALDRIG kunne finde på at udskifte det med en tablet :)

Fra København
Tilmeldt 29. Oct 05
Indlæg ialt: 162
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Mikkel

Grundlæggende er jeg helt enig med dig :)
Jeg bruger også glad god olivenolie.

Det er iøvrigt mig der har designet lablen på Nettos flaske for
Ekstra jomfru olivenolie! :) Den er ok til pesto osv. hvor jeg bruger store mængder olie.

Nu ved jeg ikke hvordan du har det med Claus Meyers produkter,
men jeg syntes det er en god og spændende filosofi han har.
Han bruger de danske basisråvarer sammen med danske olier og eddiker.

Min svoger er italiener - en fabelagtig kok - han spurgte til vores egnsretter!!!!!
Øhm Herninggensisk egnsret???? Frikadeller???

Vi har ligesom ikke en stolthed i dk over vores retter. Der er ikke mange regions specialiteter
vi er stolte af - bortset fra sønderjylland.

Jeg tror vi skal til at udvikle og forfine vores regioners specialiteter, det må og skal der være fremtid i.

Ang fiskeolie.
Jeg har døjet med massiv hukkommelsesproblemer efter traumatiskstress, i den forbindelse
begyndte jeg at spise fiske olien IQ, og for min del hjalp de gevaldig.

Nu vil jeg hen og købe nogle elendig slavefrankfurter til grillen ;) ungerne er vilde med dem.




Gode hilsner Ida Dyhr · Gesheft

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :
> Nu ved jeg ikke hvordan du har det med Claus Meyers produkter,

Jeg kan generelt godt lide hans syn på mad - og specielt hans arbejde for at få mere spændende og dyb smag ind i Danmark. Jeg synes også hans arbejde med molekylær gastronomi er meget spændende. Det tror jeg der kan komme meget godt ud af om nogle år. Pointen i det arbejde er jo netop, at fødevareproducenter kokke og videnskabsfolk stoppede samarbejdet for over 100 år siden. herefter helligede forskerne sig industriens krav og ønsker om effektiv produktion - frem for kokkenes ønske om god smag. Den teknologi vi anvender i køkkenerne i dag er groft sagt 100 år gammel. Molekylær gastronomi er et forsøg på at bringe videnskaben og gastronomien sammen igen - og det kan jeg kun være glad for.

> Jeg tror vi skal til at udvikle og forfine vores regioners specialiteter, det må og skal der være fremtid i.

Det tror jeg du har ret i

Fra København
Tilmeldt 29. Mar 06
Indlæg ialt: 156
Fra  Reciprok Kommunikation ApS Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/17/2006 1:52:34 PM Forfatter: Ida Dyhr · corpo lab

Men vi er blevet oplært i den forestilling af at olivenolie er sundere for helbredet - hjertet.
Men det er ikke korrekt, der er langt mere sund omega 3-6-9 syre i hør og rapsolie.

Den oplæring er vist også en del af en EU-kampagne for olivenolie.

 

For en hurtig gennemgang:


og en baggrundsartikel:


 

 

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Ida

 

Jeg er helt enig med dig i at vi producere nogle rigtig gode olier og mange andre gode, spændende ting og Claus Meyer er bestemt rigtig visionær og dygtig. Det er synd, hvis han skal flytte fra sin ejendom pga. bopælspligten, som findes i Landbrugsloven, når nu han gerne vil dyrke og fremavle den gode kvalitet, som vi sukker efter.

 

I udlandet gør de en dyd ud af mad og måltider, men i Danmark skal det bare gå stærkt og det skal være billigt - og det er måske lige præcis grunden til den ringe kvalitet ??? Hmmm, når man dufter og smager en Italiensk mamas tomatsovs, som har simret med kærlighed og omhu hele dagen og med friske råvarer, så er det bare himmelsk :) Her tror jeg de fleste blot "kaster" en dåse tomater i en gryde og så er det færdig.

 

Egnsretter tager netop en del tid at tilberede og de fleste er gamle opskrifter, hvor der ikke er noget, som hedder fedtforskrækkelse og som Mikkel siger, så er rigtig smør ofte kokkens "hemmelighed". Men du har ret Ida, der er ikke mange tilbage af disse egnsretter. På vores lokale museum i Padborg (sønderjylland) kunne man for noget tid siden få et lille hæfte med alle de gamle sønderjyske retter og det hæfte var revet væk, hvilket jo vidner om stor interesse for lokale retter. Det kunne være at man skulle finde en lille niche her og lave SNYSK og Brødtorte til hele Danmark

 

PS. Ida - Jeg har også hørt ufattelig meget godt om netop IQ - hvorfor er de bedre end andre ? Er der noget andet i, eller er det måden, det er produceret på ? -Ellers er jeg som Mikkel enig i, at man hellere bør spise den ægte vare frem for piller

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Fra København
Tilmeldt 29. Oct 05
Indlæg ialt: 162
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Christobel

Det er en længere forklaring omkring IQ, jeg kan sende dig en pdf hvor der er en uddybende forklaring.
Men det handler i korte træk om fedtsyre. Forskellige fedtsyre sammensætninger har forskellige gavnlige effekter i kroppen.

Her handler det om hjernen og dens nerotransmitter. For visse personer er der en langsom komunikationstid i hjernen. Det kan medføre hukommelsesproblemer, AD/HD, angst, depresion bl.a.

Man har fundet ud af at langkædet-fedtsyre, også kaldet EPA og DHA er vigtige olier for hjernen.
Her taler vi om flerumettede fedtsyre.

Kroppen er opbygger af celler (100 trillioner = 10 20 ). Hver celle består af organeller, og både celler og organeller er hver især omkranset af cellemembraner.
Cellemembranerne er opbygget af bl.a. fosforlipider og kolesterol. Fosforlipiderne giver smidighed og kolesterol giver stabilitet. Membranens egenskaber afhænger af de fedtstoffer, der indgår i disse fosforlipider. Hvis cellevæggen er opbygget af mættet fedt bliver den stiv og transporten af stoffer ind og ud gennem membranen bliver vanskeliggjort (og kan give overnævnte symptomer). Hvis der indgår umættede fedtsyrer i membranen bliver den mere smidig på grund af strukturen af den umættede fedtsyrekæde: Den umættede fedtsyrekæde er bøjet, den optager mere plads og hindrer membranen i at blive fast.

Så konklusionen er:
I bl.a. IQ er fedtsammensætningen optimal for hjernen så komunikationen/smidigheden bliver bedre - for nogle.
Grunden til at olien i IQ er god er, at de har brugt kirunal olie (sardin olie) det skulle være en yderst gunstig hjerneolie, med meget lang fedtsyrekæde. Og så er olien ikke harsk!!

Nogle har også gavn at bruge hørfrøolie med  kæmpenatlysolie, der er også den gavnlige fedtsyre sammensætning, men nogle reagere bedre ved at bruge animalsk olie.

Man skal i øvrigt ikke bruge olier ukrittisk, omega 3 kan, for folk der har uregelmæssig hjerterytme, forstærke symptomerne. (Ugeskrift for læger)

Håber det ikke var for kompliceret - og husk det var en "kort" forklaring! ;)

Lige en til Mikkel:
Er du også fasineret af Ferran Adriá, han er da en der har molekylær gastronomi som speciale.
Jeg gad godt spise på en af hans restauranter.
Men du har måske allerede hans kogebog elBulli?

Gode hilsner Ida Dyhr · Gesheft

Side 5 ud af 6 (58 indlæg)