Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Drømmesamfund: Olivenolie?

Side 6 ud af 6 (58 indlæg)
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/17/2006 4:03:26 PM Forfatter: Henrik Morell
Dato: 7/17/2006 3:41:09 PM Forfatter: The game

Jeg har ikke udtalt mig om storytelling, jeg har udtalt mig om den begrænsede betydning i det store billede.


- Hvem har så skrevet dette, hvis det ikke er dig? - er det ikke at udtale sig om storytelling???? - hvis du vil forsvare det, vil jeg betegne dine indlæg som useriøse.

''Spådommen og forbrugerne der vil købe en god historie tror jeg er ret meget af en drøm, hvis man ser bort for marginalgrupper (og de kan jo være markedsmæssigt interessante).''



Den debatform du lægger op til anser jeg for useriøs og stopper her. Jeg ved ikke hvordan dine evner til at læse er, men din vilje synes ihvertfald at være ret begrænset.



 

- Sikke en forklaring på dine indlæg du kommer med. Jeg citerer dig, for det du har skrevet, men du kommer ikke engang med en forklaring. Det er også nemt at skrive at man synes andre evner til at læse ikke er iorden. Det er jeg nu ikke så nervøs for...

 

At folk vil købe en god historie, er jo netop indbegrebet af storytelling. Storytelling er kommet for at blive, og der er nok en grund til at Rolf Jensen - institut for fremtidsforsking har skrevet bogen : the dream soceity, som netop er udkommet i 2.udgave. Jeg kunne godt tænke mig at høre et par saglige argumenter for, hvorfor du ikke tror på det, istedet for lukke en masse ævl ud omkring mine læse evner. Lad mig høre noget mere uddybende...

 

Det er for nemt at give "den stressede forbruger" skylden. At der bare ikke er andre muligheder kl. 17 i Netto...

 

 

 

Fra København
Tilmeldt 29. Mar 06
Indlæg ialt: 156
Fra  Reciprok Kommunikation ApS Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/18/2006 11:06:52 AM Forfatter: The game


Den debatform du lægger op til anser jeg for useriøs og stopper her. Jeg ved ikke hvordan dine evner til at læse er, men din vilje synes ihvertfald at være ret begrænset.


 


- Sikke en forklaring på dine indlæg du kommer med. Jeg citerer dig, for det du har skrevet, men du kommer ikke engang med en forklaring. Det er også nemt at skrive at man synes andre evner til at læse ikke er iorden. Det er jeg nu ikke så nervøs for...


Jeg tror ikke det fører til noget fornuftigt at fortsætte diskussionen. Og nej jeg kommer ikke med en forklaring, når det på forhånd er din præmis, at såfremt jeg mener det jeg skriver, så er jeg useriøs (efter i det foregående indlæg at have fået at vide, at noget jeg sagde var noget fordrukkent sludder). Hvis du havde haft en tilgang, hvor du mente der var en modsætning i to indlæg og stillede spørgsmålstegn ved det, så ok, men hvis det skal være spørgsmål om at hente point hjem i en boksekamp, så står jeg af.

 

 

Fra København
Tilmeldt 21. Oct 05
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvor blev kammertonen af? (for ikke at snakke om Olivenolien) - Jeg vil lige pludre med, og jeg håber, at jeg selv kan holde tonen, selvom jeg lige vil benytte lejligehden til at kaste ord efter nogle større markedsaktører.

Jeg synes der er plads til både The Game''s og Henriks holdninger. Selvfølgelig virker storytelling, det er mere eller mindre den ældste reklameform der findes. Samtidigt er der naturlige grænser for hvor mange designede historier, en forbruger kan kapere på en dag. Som Henrik skriver, så fungerer storytelling ofte bedre til niche-målgrupper. Der er god grund til at være skeptisk, for der er noget, som det er nemmere at fortælle historier om end andet. Ligeledes er storytelling en risky affære at poste penge i - alt for ofte bliver storytelling-idéen for løst omsat eller direkte misforstået eller misbrugt som salgsargument af reklamebranchen overfor deres klienter (K*host*e og Ko). Man har derudover sjædent den ringeste chance for at sikre sig, at det virker. Storytelling er langsigtet kommunikation. Risikoen for at luften går af ballonen, hvis man forsøger at ændre/rette på en historie, er enorm.

Især er historier, der er grebet ud af den blå luft oftest ikke meget værd. Man kan ikke opretholde en fantasihistorie på dagens marked - medmindre hensigten er at afsløre den som fantasihistorie. Der skal være gods bag, når man henvender sig til en intelligent målgruppe, der udmærket godt ved at begreber som storytelling gror sum mug i marketingafdelingerne rundt omkring. Desuden har bl.a. internettet en udpræget evne til at afsløre usande historier og skabe belastende og mere troværdige, levedygtige modhistorier end dem virksomhederne kan levere.

Det skal dog i forbifarten være sagt, at det umiddelbart ligger lige for at fortælle den simple historie bag den græske olivenfarmer, når man sælger olien i Danmark, især hvis man ønsker en ''god'' pris for olien. Det kan næppe skade, hvis bare historien er skåret godt og holder sig til en rimelig fortolkning af fakta. Olivenolien har jo netop mulighed for at være et nicheprodukt (dog med forholdsvis stor konkurrence). Den sande historie kan være med til at skabe loyalitet (gennem oplevelse, hvor smagen også er en del af historien). Skøn over effektiviteten af historien er en helt anden sag. Der er jo masser af andre parametre, der i højere grad afgør om olien sælger (ikke mindst om olien bliver afsat til butikskæderne ).

 

Og for at køre tråden mere ad afveje. Masser af virksomheder har ''storytold'' før begrebet egentlig opstod. Et af mine yndlingseksempler er det gamle Carlsberg Bryggeri, som var eminent til det. Der blev investeret kraftigt i samfundstiltag, bygninger, fonde med mere. Det interne arbejdsmiljø havde høj prioritet og der var en fællesskabsholdning på bryggeriet og stor loyalitet blandt medarbejderne - helt til gulvniveau. Alt sammen langsigtede tiltag, der skabte ''ægte'' og troværdig storytelling. Samtidigt er det noget Carlsbergs nye generation af unge bundliniefikserede folk (sandsynligvis uddannede med storytelling som marketingbegreb) har været fuldstændig eminente til at totalsmadre på ganske få år. Linien i Carlsbergs historie og image som værende en levende og samfundsansvarlig ølpusher er for nedadgående på grund af nutidige (kortsigtede) økonomiske hensyn. Carlsberg var bl.a. før i tiden præget af en stor omsorg for personalet internt. I de senere år har kortsigtede spareplaner bevirket at man har fyret en masse ''ufaglærte'', men sindsygt loyale medarbejdere. Et eksempel er fyringer af en del medarbejdere i alderen omkring de 60, der lige nåede at gå glip af muligheden for at gå på efterløn
Fra København
Tilmeldt 29. Mar 06
Indlæg ialt: 156
Fra  Reciprok Kommunikation ApS Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/18/2006 12:31:05 PM Forfatter: Jesper S
Især er historier, der er grebet ud af den blå luft oftest ikke meget værd. Man kan ikke opretholde en fantasihistorie på dagens marked - medmindre hensigten er at afsløre den som fantasihistorie.

Et eksempel på på undtagelse om at man ikke skal fortælle løgnehistorier er Søsterne Grene. Men det er måske fordi man som kunde har en klar forståelse af, at der er tale om et fiktionsunivers (det er måske også det du mener med at afsløre som fantasihistorie). Det er forresten også et eksempel på en butik, hvor der har været historier om rigtigt mange af varerne, og hvor der er tale om discount.

 

Hvis jeg må komme med et ydereligere forslag til olieimporten, så var det at lave en forklaring på de forskellige former for olivenolie: hvad adskiller olie fra de forskellige steder, hvad giver kvalitetsforskel og så videre, og så en forklaring på, hvilken smag det er man har som ideal for den olie. Jeg er sikker på, at en lokal producent kan komme med en langt mere interessant forklaring end den man kan læse på bagsiden af en flaske. Ved at komme med faktuelle oplysninger kunne man tale til den kundegruppe, der gerne vil være kloge (med undergruppen: dem der gerne vil underholde andre med hvor kloge de er).

 

 

Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/18/2006 11:39:52 AM Forfatter: Henrik Morell
Dato: 7/18/2006 11:06:52 AM Forfatter: The game


Den debatform du lægger op til anser jeg for useriøs og stopper her. Jeg ved ikke hvordan dine evner til at læse er, men din vilje synes ihvertfald at være ret begrænset.




- Sikke en forklaring på dine indlæg du kommer med. Jeg citerer dig, for det du har skrevet, men du kommer ikke engang med en forklaring. Det er også nemt at skrive at man synes andre evner til at læse ikke er iorden. Det er jeg nu ikke så nervøs for...


Jeg tror ikke det fører til noget fornuftigt at fortsætte diskussionen. Og nej jeg kommer ikke med en forklaring, når det på forhånd er din præmis, at såfremt jeg mener det jeg skriver, så er jeg useriøs (efter i det foregående indlæg at have fået at vide, at noget jeg sagde var noget fordrukkent sludder). Hvis du havde haft en tilgang, hvor du mente der var en modsætning i to indlæg og stillede spørgsmålstegn ved det, så ok, men hvis det skal være spørgsmål om at hente point hjem i en boksekamp, så står jeg af.


 

Kære Henrik,

 

Nu skal du læse det jeg skriver, og ikke selv konkluderer på det du selv digter om. Jeg har aldrig skrevet det var noget fordrukkent sludder. Jeg har skrevet JEG TROR det er noget fordrukkent sludder. Jeg har ikke skrevet at det ER. 

 

I mit efterfølgende indlæg, spørger jeg om en uddybende forklaring, som jeg ikke har fået.

 

Jeg har heller aldrig skrevet at du er useriøs udfra din holdning. Jeg påpegede at du havde udtalt dig om storytelling, hvilket du påstod du ikke havde gjort. Når jeg så citerer dig, så er det mig, der ikke kan læse.

 

Det kan jeg sku ikke se den råde tråd i. Det er et debat forum, og der skal være plads til holdninger - både fra dig og mig, men det er sku for nemt at "cutte" ens egne meninger af på den måde.

 

 

 

 

Fra København
Tilmeldt 29. Mar 06
Indlæg ialt: 156
Fra  Reciprok Kommunikation ApS Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Skulle vi ikke bare lade den stoppe her for denne gang. Så finder vi nok en debat en anden gang, hvor vi kan være uenige. Når vi først er begyndt at diskutere diskussionen, så er der vist for langt tilbage til olivenolien.

 

 

Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jesper,

 

Godt indlæg.

 

Jeg er enig i at det kan være nemmere at skrive historie om et nicheprodukt, men er der tale om et godt brand, er storytelling lige til højrebenet. Det ser vi med mange store brands idag. Nike, Rolex, Pepsi... 

 

Det kan være en "risky" affære, som du skriver. Hvis virksomehden i ved hvad de vil med deres branding, er det intet værd, og det koster, hvis det virkelig skal virke. F.eks. hvis vi snakker om ovenstående 3 mærker.

 

Der er også en forskel på om det er lokalt , eller worldwide markedsføring.

 

For at storytelling skal virke, skal det være en del at virksomehdens strategi. Man skal vide, hvorfor man gør det. ikke bare fordi andre gør det. Det er korrekt at det er langsigtet, men det kan måles på lang sigt. Effekten skulle gerne kunne spores på bundlinien og virksomhedensomdømme.

 

Men det er min påstand at historien i sig selv kan sælge produktet, selvom det er et middelmådigt produkt...

 

 

 

 

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg vil blot afslutte denne debat fra min side. Jeg syntes at det har været en rigtig god meningsudveksling og husk nu at det er kun sådan, at det er ment. -Der findes jo ingen facitliste til denne debat. Jeg har ihvertfald fået udvidet min horisont m.h.t syn på fødevarer og det er jeg glad for

 

Og tak Ida fordi du lige forklarede mig hvorfor IQ er så gode, -det er jo meget rart at høre fra en, som har prøvet og ikke blot er sælger for produktet.. Og sådan er vel med alt hvad vi putter i munden, -det er bedst at høre fra nogen, som selv har smagt, følt og lavet det selv... Og jeg har da fået mange gode tips til hvor man kan få gode fødevarer og dem vil jeg da glæde mig til at smage, hvis/når jeg får chancen

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Side 6 ud af 6 (58 indlæg)