Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mister man sine copyrights ved konkurs ?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En af mine bekendte startede for 3 år siden et dansk website, hvor han skriver artikler og laver undervisnings-lydfiler for ordblinde til download.

Han trues nu desværre af en konkurs og er af den opfattelse, at han "mister det hele".

Jeg mener IKKE, at man i en konkurs kan miste sine copyrights - altså retten til efterfølgende at sælge de bøger og lydfiler, han har lavet.I så fald tror jeg mange musikere ville have mistet deres sange pga. de utallige skattesager, mange selv store/kendte musikere er endt i med personlig konkurs til følge.

Som jeg ser det, kan han miste eks. domænenævnet og eks. det kontormateriale, han har indkøbt. Domænenavnet er ikke et registreret varemærke, men dog betydningsfuldt for ham.

Omvendt vil jeg naturligvis nødig stikke ham falsk tryghed i øjnene, hvis ikke jeg vitterlig har ret.

Er der nogen der kan forklare det for mig? Kan han miste sine kreative ting (bøger, lydfiler etc.) eller er det en rettighed en konkurs ikke kan tage fra ham?

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej klp29,

Nu er jeg ikke advokat, men er ret sikker på svaret alligevel, så here goes:

Det afhænger af selskabsformen, som din ven driver sin forretning under. Hvis den er personligt ejet og han går konkurs, så mister han ikke sine immaterielle rettigheder til alt det som han har lavet. De copyrights ligger jo under hans personlige Intellectual Property Rights og dermed berøres disse ikke af en konkurs.

Har han derimod drevet virksomhed i selskabsform, A/S eller ApS, og bevidst lagt rettighederne i det selskab for at glæde nogle aktionærer eller andet, så kan han risikere, at bobestyreren sælger disse rettigheder til højestbydende for at få penge i kassen til at afregne kreditorerne. Hvis der kun er een kreditor, der skal tilgodeses, så kan det ende med at denne forlanger at få disse rettigheder overdraget som del af betalingen for gæld. Domænenavnet vil også kunne risikere at ryge med i denne pulje.

Jeg tvivler stærkt på, at nogen kan gøre noget ved domænenavnet i tilfælde af en personlig konkurs. Men det ved en af advokaterne herinde sikkert.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming1970:
Jeg tvivler stærkt på, at nogen kan gøre noget ved domænenavnet i tilfælde af en personlig konkurs. Men det ved en af advokaterne herinde sikkert.

Domænavne kan kabe en værdi for en kurator også ved personlig konkurs. 

Konkret tabte jeg selv penge på et firma der gik konkurs. Da jeg fandt ud af at ejeren ville starte op på ny ringede jeg til kurator og lagde et "pænt" stort bud på domænenavnene. Det blev en dyr omgang for en pågældende at "genkøbe" sine navne fra konkursboet. Big Smile

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Klovn:

Flemming1970:
Jeg tvivler stærkt på, at nogen kan gøre noget ved domænenavnet i tilfælde af en personlig konkurs. Men det ved en af advokaterne herinde sikkert.

Domænavne kan kabe en værdi for en kurator også ved personlig konkurs. 

Konkret tabte jeg selv penge på et firma der gik konkurs. Da jeg fandt ud af at ejeren ville starte op på ny ringede jeg til kurator og lagde et "pænt" stort bud på domænenavnene. Det blev en dyr omgang for en pågældende at "genkøbe" sine navne fra konkursboet. Big Smile

God ide!

Men tror du ikke at kurator normalt vil se domænet som en udgiftspost, idet det skal fornyes årligt etc - fremfor at se det som en værdi, når nu boet er under konkursbehandling?

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

For første gang i mit syndefulde liv har jeg været i tvivl i sådan et konkursspørgsmål. Jeg har de samme overvejelser som Flemming. Drives virksomheden i selskabsform, vil rettighederne søges solgt for højestbydende, ligeså vil domænenavnet. Repræsenterer tingene ingen værdi af betydning for tredjemand, vil din ven kunne købe rettighederne af konkursboet for vurderingen. Det kan han naturligvis også, selvom de repræsenterer en større værdi, men så er spørgsmålet om han vil/har råd til det.

Tvivlen opstår hvis det er en personligt drevet virksomhed. Jeg har ikke stødt på spørgsmålet i forbindelse med en personlig konkurs, men formentlig har Flemming ret.

Din ven kan eventuelt ringe til advokat Ole Larsen hos Ret & Råd. Han vil meget let kunne svare på spørgsmålet, og sådan en kort telefonisk "konsultation" koster ikke noget.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming1970:

Men tror du ikke at kurator normalt vil se domænet som en udgiftspost, idet det skal fornyes årligt etc - fremfor at se det som en værdi, når nu boet er under konkursbehandling?

Det afhænger helt af efterspørgslen og domænenavnet. Jeg har været ude for boer, der har haft meget attraktive domænenavne, hvor det har været umuligt at sælge, og så bliver det blot opsagt, og fallenten kan genrekvirere det på normal vis, hvis han vil. Jeg har også været ude for, som Henrik skriver det, at have fået et horribelt bud på et - for tredjemand - værdiløst domænenavn, og så er det blevet solgt til høj pris.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 2 person

Jeg kender Ophavsretsloven bedre end nogen anden lovgivning - efter mange år i musikbranchen, med forlag  osv :)

Først og fremmest handler det om hvilke rettigheder der er tale om. De fleste Ophavsrettigheder er EJET af ophavsmanden, men kan være licenseret til en virkshomhed (forlag, produktion etc). I nogle tilfælde - f.eks. hvis du er ansat som programmør i et firma, tilfalder ophavsretten 100% arbejdsgiveren - altså firmaet.

Musik kan normalt ikke overdrages til andre - Ophavsretsloven beskytter mod dette. Du kan alene give licens til at andre kan udnytte det kommercielt og normalt kun med maksimalt 50%. Såvidt jeg husker gælder det samme for bøger.

Den personligt ejede del af ophavsretten kan ikke indgå i et konkursbo - den ejer ophavsmanden, men den del som firmaet ejer, vil naturligvis indgå i konkursboet og kan således gå tabt.

Så lad os sige han har skrevet en sang, og lavet en licensaftale med hans firma om at de må udnytte den kommercielt. Går firmaet konkurs, har de stadig den rettighed, men det forhindrer ham ikke I at bruge værket i andre sammenhænge. Det er dog muligt, alt efter kontraktypen, at en vis del af indtægterne tilfalder konkursboet (gælder f.eks. ved en forlagsaftale).

Ophavsret er et temmelig kompliceret område, så hvis han vil rede nogle af sine rettigheder ud SKAL han hurtigst muligt få fat i en advokat med speciale i Ophavsret, som kan hjælpe med at finde den bedste løsning. Med MEGET stor sandsynlighed ved en kurator ikke noget særligt om det. Faktisk har jeg oplevet mange advokater, som FULDKOMMEN har misforstået hvordan ophavsret forvaltes.

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming1970:
Men tror du ikke at kurator normalt vil se domænet som en udgiftspost, idet det skal fornyes årligt etc - fremfor at se det som en værdi, når nu boet er under konkursbehandling?

Jeg tror at det afhænger af hvem der er kurator - herunder om de er opmærksomme på domænenavnene. I dette tilfælde blev jeg opmærksom på det fordi kurator i sin redegørelse havde skrevet at fallenten havde budt 1500 kr. per domænenavn. Fra andre kilder fandt jeg ud af at det var hans hensigt at starte igen.

Efterfølgende har jeg dog også opdaget at han havde yderligere knap 10 domænenavne som aldrig har været i spil omkring hans konkurssag.

Henrik

Fra Vejle
Tilmeldt 18. Nov 05
Indlæg ialt: 334
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Åh, beklager at I har nået at skrive så meget i forskellige "retninger" (personligt ejet kontra selskab osv.) for det kunne jeg have sparet jer for allerede i mit første indlæg.

Som jeg forstår ham, har han det i personligt regi - han har et momsnummer personligt og kører det hele i sit eget navn, hvor hans system så hedder noget der er varemærkebeskyttet.

Han siger at han aldrig har lavet noget papirmæssigt på at det er hans firma, der ejer det, men som jeg læser jeres svar, er det også ligegyldigt når firmaet er personligt drevet og ikke i selskabsform.

Der er bare tale om at han skrev en række artikler, som han sidenhen sælger som ebøger (jeg troede fejlagtigt at de var udgivet som fysiske bøger) og så har han indtalt en række postcast.

Jeg kan forstå at man også skelner mellem ophavsret og mekaniske rettigheder (eks. hvis hans system var udkommet på bog eller CD/DVD), men da det ikke er det, ser det for mig ud som om der ikke er nogle mekaniske rettigheder, han kan miste.

Han bruger systemet som konsulent for en sjællandsk kommune, så hvis han mister rettighederne i en konkurs, er han jo bekymret for om det påvirker hans indtægt fremover, hvilket jeg godt kan forstå - i en konkurstruet familie, har man næppe lyst til at ens fremtidige INDTÆGT OGSÅ bliver truet.

Mig bekendt har han skrevet det selv allerede inden der kom en arbejdsgiver ind over - og han har hverken licenseret noget ind eller ud.

Som jeg forstår det, vil man i en konkurs så IKKE kunne tages hans 'system' fra ham (e-bøger, online artikler mv.) men nu er jeg måske også lidt kynisk, for jeg tænker, at hvis det skulle ske, kunne han formentlig få en skribent til at "genskrive" det hele på ny? Så kan de jo tage hans tekster osv. alt det, de vil.

Tusind tak for både de nuværende og kommende svar - det betyder meget for mig at kunne hjælpe ham, men jeg vil så nødig berolige ham med noget forkert så jeg i sidste ende bidrager til at det går ham skidt. Det er jo ikke lige dét man har venner til! :)

Jeg håber ovenstående gør det lidt mere præcist og beklager at jeg ikke skrev det tydeligt i første indlæg - jeg skal se fodbold med ham i eftermiddags og da han hænger lidt med næbet, ser jeres forklaringer ud til at kunne give ham lidt positivt.

Er du ny Mac-bruger? Så tjek mine gode tips her!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)