Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

annulering af tøjordre

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Mar 09
Indlæg ialt: 241
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

hejsa

vi er kommet godt og grundig op og skændes med vores leverandør, sidste år lagde vi ordre ind til levering i det nye år 09, men allerede i september og oktober havde vi en dialog med daværende sælger om varer skulle sendes retur og annuleret, det fik vi lov til, samt alle nye ordre i det nye år skulle hun sælge til andre nye kunder og hun holdte os opdateret og sagde nu var det meste solgt, samt vi var bagud med betalingen på varer i november som vi har fået lov til at afdrage, men nu har de sendt os til inkasso med annulerings gebyr af 300.000 kr. hvor de vil have 25% og de nye ordre er noget sælgeren havde lagt ind af sig selv, og det er så dem hun igen har solgt til andre kunder.

 

hvad gør vi, de truer os med inkasso som er igang samt de vil køre retsag og køre os konkurs, og vi har ikke de penge, og det vil tage hus osv videre med da det er personlig firma, men jeg har tilbudt dem at afbetale det vi skylder hurtigst muligt, men hvis de truer med det her har jeg lyst til at sige til dem, at der slet ikke bliver noget efter vi er gået konkurs, vi skylder dem reelt 85.000 kr. og de forlanger 80.000 ekstra i annulerings gebyr

 

please hjæææælp, jeg vil helst ikke miste alt hvad vi har bygget op gennem 4 år, men tøjbranchen har været hård ved os det sidste år, så det her vil lukke og slukke os

 

hilsen

thomas

 

 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg håber at der kommer en jurist forbi og kan vejlede dig.

Uden at være jurist, så presser der sig et par spørgsmål på. 

Når I bestiller en ordre, modtager I så en bekræftelse på at I ikke kan annulere den igen, selv om det sker inden produktions/leveringsdag ?

Den aftale at I kørte med sælgere omkring at de bestilte varer ville hun afhænde andetsteds, har I det på skrift ?

Jeg har selv arbejdet i en produktions virksomhed og bestilte kunderne direkte fra vores lager, hvad jeg synes at det her virker som, så har vi aldrig kunne holde en kunde op på en ordre, hvis den blev annuleret inden forsendelsen, så sådan lige virker sagen underlig på mig

Hilsen Anne

 

Tilmeldt 18. Oct 07
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ikke har aftalt et annulleringsgebyr og det ikke står i din leverandørs normale salgs- og leveringsbetingelser, kan din leverandør ikke kræve dette. Det bør du checke først og fremmest.
I det hele taget skal returnering af varer/annullering af ordrer være en skriftlig aftale. Alt for tit går det galt.
Når alt dette er sagt, så er det en udbredt uskik at mange detailhandlere blot tror, at de uden yderligere konsekvenser kan returnere deres lagre til grossisten, når salget ikke lige går som planlagt. Man skal have en fair dialog med sin leverandør i disse situationer. Problemet overføres jo bare til leverandøren istedet for som jo på baggrund af modtagne ordrer disponerer samlet derefter.

Håber at I finder en god løsning begge kan leve med.   

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Feb 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

Thomas,

Jeg vil foerst og fremmest faa en advokat til at kigge paa denne sag. Det er meget svaert at give gode raad i dette forum, da saa vidt jeg kan forstaa kraever, at  en kyndig person med speciale i erhvervsret kigger paa de aftaler der er paa skrift. Hvis i blot skal have en advokat til at kigge paa sagen burde det sagtens kunne betale sig, i forhold til de beloeb du selv naevner i "skylder". Om du saa skal i retten, afhaenger naturligvis hvad advokaten mener om dine chancer.  

Du naevner at i havde en aftale med leverandoerer vedroende afdrag paa manglende betaling. Ifoelge dansk lovgivning er en mundtlig aftale lige saa gyldig som en skriftlig, men det er sjaeldent, at dette holder stik hvis sagen skal for retten, da det ofte er meget svaert at bevise.

Som en anden amino skriver, skal du kigge paa hvad der staar paa jeres ordreseddel, leverandoerens handelsbetingelser eller koebskontrakt alt efter hvad der er blevet brugt til at bestille varene. Hvis i har gjort brug af en ordreseddel eller en koebskontrakt er de betingelser der naevnt i disse gaeldende. Hvis ikke der er naevnt betingelser for annulering goer leverandoerens handelsbetingelser sig gaeldende. Hvis leverandoeren heller ikke naevner annulering i sine handelsbetingelser saa ville jeg tage imod de 25% i gebyr, da alle de naevnte bestillingsmetoder er bindende, med mindre andet er naevnt, og leverandoeren kan i yderste tilfaelde kraeve fuld betaling imod at han leverer eller har leveret varerne til tiden naturligvis.

Jeg bruger nogle gange en teknik, hvis jeg kan se at en aftale gaar i den forkerte retning og jeg oensker at have nogle ting paa skrift. Jeg goer det at jeg genstarter en dialog over email, hvor jeg forsoeger at genskabe tillid til leverandoeren og proever at kringle nogle referencer til de samtaler vi har haft over telefonen eller personligt ind i en email, som for saa vidt handler om en anden problemstilling. Jeg har en gang faaet en leverandoer til at konstatere en samtale vi havde haft omkring et pristilbud over telefonen som han ikke ville nikke genkendene til mere, men hvor jeg i emailen lagde op til at snakke omkring leveringsbetingelser og referede til den pris han havde givet mig over telefonen. Dog kan dette ikke anbefales da det i de fleste tilfaelde goer fremtidig handel med denne leverandoer lidt besvaerlig.     

Proev at genforhandle med leverandoeren efter du har faaet en advokat til at kigge paa sagen, og du har faaet et stoerre indblik i hvor du staar rent juridisk. En retssag boer altid vaere allersidste udvej. 

Held og lykke Thomas

Simon S Larsen Purchasing analyst

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)