Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Billed-link som navigation - eller tekst-link?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen som har nogle gode "for" og "imod" omkring nedenstående?

Hvis man på en hjemmeside laver navigations-knapper i form af billeder - og husker at angive en tekst som  description - hvad syntes Google så om det?

Jeg ved godt at tekst-links som navigation normalt er at foretrække rent funktionsmæssigt. Men visuelt set kan der være ønsker om at mere kreativ navigation. Men omvendt, så er det jo en ballancegang imellem udseende, funktionalitet, brugervenlighed og "søgemaskinevenlighed".

Jeg syntes i denne SEO-tid, at de fleste er gået tilbage til at lave tekst-links som navigation. Men kan man få det til at fungerer rimeligt med billed-links i stedet for?

/Jesper

Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Du kan godt få billed-links til at fungere med fx alt-tekster på, men det vil aldrig rent søgemaskinemæssigt kunne hamle op med tekst-links. Herudover bliver det hurtigt bøvlet, når der skal opdateres og oprettes nye sider. Mon ikke du kan få nogle knapper du bliver tilfreds med, hvis de er stylet med CSS?

Fra Hillerød
Tilmeldt 9. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er stort set grafisk/æstetisk blind og går en del op i SEO, så jeg synes jo altid, at tekstlinks er at foretrække, fordi de netop giver ankertekst på de interne links.

Men skal der være billedlinks som navigation, skal du sikre dig, at du får angivet en alt-tekst på de billeder, du bruger. Alt-teksten bliver læst af Google og det er generelt accepteret, at det også har en værdi i links.

Title-attributen behøver du derimod ikke spekulere på af SEO-hensyn. Der har jeg tidligere testet, at de ingen effekt har.

Tilmeldt 6. Feb 09
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

Nu ved jeg ikke hvordan sitet bliver lavet, men hvis det er CMS baseret, synes jeg klart, det er en ulempe at lave menuen med billeder. Så kan brugeren ikke selv oprette en nyt menupunkt.

Hvis i administrerer sitet er det selvfølgelig ligemeget.

vh Tobias

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper.

Den korte konklusion: tekst er bedre en et billede. Dog syntes jeg at du skal prøve at se lidt nærmere på nogle af de nyere teknikker, som blandt andet går ud på at erstatte billeder med tekst i kildekoden, så søgemaskinerne rent faktisk ikke kan se at der er tale om et billede. Der er som altid delte meninger, men jeg har personligt set flere gode eksempler på det og indtil videre ikke nogle dårlige.

Jeg er ikke selv teknisk anlagt eller programmør, men her ser du en gennemgang af 9 teknikker som kan "erstatte" billeder med tekst her: http://css-tricks.com/nine-techniques-for-css-image-replacement

Hvis der er tale om almindelige "tekst" som du vil have til at fremstå med anderledes typografier som normalt ikke kan laves i normal html/css, så google lidt på teknikker sIFR (Scalable Inman Flash Replacement). En smart og dynamisk teknik, som blandt andet gør op med problemstillingen om at man fx i cms-systemer ikke kan lade brugeren oprette smarte titler eller menupunkter.

God arbejdslyst :-)

// Jesper Skov

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)