Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEO eller Adwords først?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Fredericia
Tilmeldt 21. Dec 08
Indlæg ialt: 679
Fra  Asia Property Innovation Co. Ltd. Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man skal have optimeret sit sites synlighed på nettet, giver det så mest mening at starte med at SEO-optimere det, eller giver det mest mening at man først kører en Adwords kampagne og derigennem få afdækket hvilke søgeord folk bruger for at finde ens site?
Jeg troede faktisk at det var mest optimalt at SEO-optimere sitet først og derefter starte Adwords-kampagnen op, men det er der åbenbart delte meninger om, så hvad mener I??

Dbh
Jørgen  

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Du burde få dig et statistik program som fortæller dig hvilke søgeord du bliver fundet på .. Benyt evt. Google Analytics, så kan du også sættet noget sporing på om folk laver det på din side som de skal (køber, tilmelder sig nyhedsbreve, downloader etc)

Du burde måske også diffinere hvad du mener med SEO, det rækker over ret mange ting .. Især på et nyt site.

 

Jimmy

Fra Fredericia
Tilmeldt 21. Dec 08
Indlæg ialt: 679
Fra  Asia Property Innovation Co. Ltd. Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har kørt Analytics i et stykke tid, så jeg har en klar analyse af hvilke søgeord der bruges for at ramme dette site, så det er ikke fordi jeg selv mangler disse, men mit spørgsmål er afledt af at jeg har henvendt mig til et SEO-firma mhp at få sitet søgeordsoptimeret, som anbefaler at man starter med at køre Adwords kampagner, før man starter på at søgeordsoptimere en side og det giver ikke helt mening for mig. Min logik siger mig at man skal starte den anden vej, nemlig at søgeordsoptimere sitet, før man kaster en masse penge i Adwords osv. Men det er muligt at jeg tager fejl, derfor denne tråd :o)

Fra Grenaa
Tilmeldt 1. Apr 07
Indlæg ialt: 516
Fra  Skiftselv din hvidevarer butik på nettet Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Bruger du for meget tid på dit lager? Se Smartpack.dk

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Linnet:

Jeg har kørt Analytics i et stykke tid, så jeg har en klar analyse af hvilke søgeord der bruges for at ramme dette site, så det er ikke fordi jeg selv mangler disse, men mit spørgsmål er afledt af at jeg har henvendt mig til et SEO-firma mhp at få sitet søgeordsoptimeret, som anbefaler at man starter med at køre Adwords kampagner, før man starter på at søgeordsoptimere en side og det giver ikke helt mening for mig. Min logik siger mig at man skal starte den anden vej, nemlig at søgeordsoptimere sitet, før man kaster en masse penge i Adwords osv. Men det er muligt at jeg tager fejl, derfor denne tråd :o)

Hej Jørgen,

Jeg fik denne begrundelse for at køre en AdWords kampagne inden optimeringen:

Ved en Adwords kampagne kan du afdække hvilke søgeord (ikke dem der giver dig hits nu, men dem du sætter ind i kampagnen) der giver flest besøgende. En kampagne kan rumme mange tusinde ord og kan give dig et rigtigt godt overblik.

Når kampagnen har kørt i kortere tid, så tages den af igen, for nu skulle der være data nok til at optimere din side, efter de ord som gav flest hits i kampagnen.

Det var svaret jeg fik. Noget helt andet er: Du overvejer at smide en pose penge efter et SEO firma, men de giver dig ikke svar på dine spørgsmål eller glemte du blot at spørge dem, da I snakkede sammen?

Med venlig hilsen

Flemming

Fra Chiang Mai. Thailand
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 801
Fra  DennisKjaergaard.com Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen

Du skal have i baghovedet at du ikke bare ønsker trafik, men trafik som konvertere. Hvis du starter med Adwords kan du teste en masse søgeord, og finde ud af hvilke der konvertere, måske har du allerede sat mål op i Analytics og fundet dem. Det er disse ord som du skal bruge dine penge på hos en seo ekspert.

Jeg anbefaler dog folk at bruge både adwords og seo. Nogle brugere klikker udelukkende på adwords, når de søger produkter og ydelser, og nogle ved slet ikke at der er reklamer på google, men klikker bare på det første de finder relevant. Så hvis du vil have alle med, så bør du investere i begge, for i sidste ende handler det om en god ROI.

 

Fra Fredericia
Tilmeldt 21. Dec 08
Indlæg ialt: 679
Fra  Asia Property Innovation Co. Ltd. Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming1970:

Noget helt andet er: Du overvejer at smide en pose penge efter et SEO firma, men de giver dig ikke svar på dine spørgsmål eller glemte du blot at spørge dem, da I snakkede sammen?

Med venlig hilsen

Flemming

Hej Flemming
Jo firmaet har givet mig et fint svar på dette spørgsmål, men da jeg ikke er ekspert på området, ville jeg bare gerne høre jeres vurdering. Ikke fordi at jeg tror at det pågældende firma er ude på at skabe mersalg, for jeg betragter det bestemt som et yderst seriøst firma. Det er bare sådan at hvis ikke man ikke helt forstår forklaringen, så er det rart at høre andres vurdering, så tak for det :o)

Dbh
Jørgen 

Fra Fredericia
Tilmeldt 21. Dec 08
Indlæg ialt: 679
Fra  Asia Property Innovation Co. Ltd. Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Kjærgaard:

Hej Jørgen

Du skal have i baghovedet at du ikke bare ønsker trafik, men trafik som konvertere. Hvis du starter med Adwords kan du teste en masse søgeord, og finde ud af hvilke der konvertere, måske har du allerede sat mål op i Analytics og fundet dem. Det er disse ord som du skal bruge dine penge på hos en seo ekspert.

Jeg anbefaler dog folk at bruge både adwords og seo. Nogle brugere klikker udelukkende på adwords, når de søger produkter og ydelser, og nogle ved slet ikke at der er reklamer på google, men klikker bare på det første de finder relevant. Så hvis du vil have alle med, så bør du investere i begge, for i sidste ende handler det om en god ROI.

 

 

Hej Dennis
Min mening er nok også at investere i begge dele, eller det vil sige, jeg sidder egentlig også og overvejer at købe Rosenstands fulde SEO-bog og så selv gå igang. Ikke kun for at spare pengene til et SEO-firma, men lige så meget fordi det er noget jeg godt kunne tænke mig at grave lidt dybere i selv. Eneste problem er den tid det kræver, såå...
Nå, men derfor tog jeg kontakt til et SEO-firma for i første omgang at høre hvad man skal forvente at en sådan optimering ca. vil koste og så derudfra vurdere om det var noget man skulle udlicitere eller om man selv via f.eks. SEO-LEX skulle gå igang med. Selv med en fuld SEO-LEX i hånden er jeg dog ikke så naiv at tro, at jeg selv kan opnå ligeså gode resultater som en rigtig god SEO-ekspert kan, men man kan givetvis nå et godt stykke af vejen og ikke mindst blive en hel del klogere på dette område :o)

Dbh
Jørgen

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen

Jeg er helt enig med Flemming og Dennis.

Så enig, at det er vores standard-setup, når vi hjælper vores klienter med at få flere kunder.

Og som Dennis skriver, er det i mange tilfælde ikke et spørgsmål om enten/eller men om både/og.

Herved har du jo, alt andet lige, fordoblet dine muligheder for at få relevante besøgende på din hjemmeside.

Og hvis det var en god forretning med AdWords alene, så bliver den jo ikke i sig selv dårligere, blot fordi du nu også har en "gratis" kanal ind på din side.

Sidst men ikke mindst vil der næsten altid være forskel på, hvor villige folk er til at betale for dine produkter/serviceydelser, helt afhængig om de har fundet din side via de organiske resulteter eller via AdWords. Hvis du ikke kører begge dele og tester det finder du aldrig ud af det.

Venlig hilsen,

Christian

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Med adwords får du kun kontakt til knap 16% af dine potentialle kunder - så det sætter naturligvis en del begrænsninger, men kan du via den statistik du indsamler f.eks. via google analytics se at du konverterer så du har et overskud er adwords selvfølgelig altid en god idé.

SEO - Tjaee hvis du har et datagrundlag til at lave SEO på så kan det jo fint gøres men hvis du ingen data har så ville jeg nok vælge et fokusere på det tekniske setup først.

Teknisk Søgemaskineoptimering = Når din side opfylder de mest basale krav i den måde som koden udsendes på så det er skrevet optimalt til at google og andre søgemaskinern indeksere dine sider optimalt.

Op imod 90% af alle websites i Danmark er ikke lavet rigtigt - Derfor gør du altså dig selv en kæmpe tjeneste ved at se på det tekniske først og i mange tilfælde vil det være rigeligt til at skubbe dig i top10-20 på en række relevante søgeord og søgesætninger.

Når du så helt basalt set har fået styr på den tekniske side, og samtidig har koblet analytics på hvis du ikke har det i forvejen, så kan man så med de data man har og fordi ens organiske søgemaskineoptimering rent teknisk er på plads gå ind og arbejde målrettet og baseret på decideret viden (statistik) med de områder hvor ens website hænger.

Her skal man så ind og vurdere hvilke værktøjer der skal - det kan evt. være en tekstforfatter med en god seoforståelse eller det kan være linkbuilding (om man selv gør det eller hyrer nogen) og endeligt så kan det være at man vil hyrer nogen med en god forståelse for tingenes helhed og så vælger at få dem til at optimere hvor de finder behovet.

Men man kan aldrig sammenligne Adwords med SEO eller Teknisk SEO - Adwords skal altid være en komplementær strategi som man kan forfølge så længe det giver overskud - Jeg har set rigtigt mange virksomheder som er blevet rådet til at starte op på Adwords uden at have fem sekunders mulighed for at følge med i hvorvidt det rent faktisk kan betale sig og stort set ingen af dem er klar over at kun rammer omkring 16% af deres potentielle kunder med Adwords.

Så tag du og få styr på den tekniske seo først - så bliver resten meget nemmere :)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)