Med adwords får du kun kontakt til knap 16% af dine potentialle kunder - så det sætter naturligvis en del begrænsninger, men kan du via den statistik du indsamler f.eks. via google analytics se at du konverterer så du har et overskud er adwords selvfølgelig altid en god idé.
SEO - Tjaee hvis du har et datagrundlag til at lave SEO på så kan det jo fint gøres men hvis du ingen data har så ville jeg nok vælge et fokusere på det tekniske setup først.
Teknisk Søgemaskineoptimering = Når din side opfylder de mest basale krav i den måde som koden udsendes på så det er skrevet optimalt til at google og andre søgemaskinern indeksere dine sider optimalt.
Op imod 90% af alle websites i Danmark er ikke lavet rigtigt - Derfor gør du altså dig selv en kæmpe tjeneste ved at se på det tekniske først og i mange tilfælde vil det være rigeligt til at skubbe dig i top10-20 på en række relevante søgeord og søgesætninger.
Når du så helt basalt set har fået styr på den tekniske side, og samtidig har koblet analytics på hvis du ikke har det i forvejen, så kan man så med de data man har og fordi ens organiske søgemaskineoptimering rent teknisk er på plads gå ind og arbejde målrettet og baseret på decideret viden (statistik) med de områder hvor ens website hænger.
Her skal man så ind og vurdere hvilke værktøjer der skal - det kan evt. være en tekstforfatter med en god seoforståelse eller det kan være linkbuilding (om man selv gør det eller hyrer nogen) og endeligt så kan det være at man vil hyrer nogen med en god forståelse for tingenes helhed og så vælger at få dem til at optimere hvor de finder behovet.
Men man kan aldrig sammenligne Adwords med SEO eller Teknisk SEO - Adwords skal altid være en komplementær strategi som man kan forfølge så længe det giver overskud - Jeg har set rigtigt mange virksomheder som er blevet rådet til at starte op på Adwords uden at have fem sekunders mulighed for at følge med i hvorvidt det rent faktisk kan betale sig og stort set ingen af dem er klar over at kun rammer omkring 16% af deres potentielle kunder med Adwords.
Så tag du og få styr på den tekniske seo først - så bliver resten meget nemmere :)