Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lagerstyring i Summa Summarum

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Oct 07
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg overvejer at opgrade fra Professionel til Enterprise for at få adgang til lagerstyring, så hvis der er nogen, der har erfaring med brug af lagerstyring i Summa Summarum, hører jeg gerne fra jer.

Problemstillingen for mig er følgende: Jeg har en fødevarevirksomhed, og alle mine produktioner får derfor individuelle batch numre. Fødevarekontrollen kræver at jeg registrerer hvilke batches, som mine (engros)kunder, får varer fra. Dette gør jeg idag i et lidt besværligt regneark, hvor jeg ud for den enkelte faktura registrerer, hvilket batch kunden har fået varer fra.

Mit ønske er at jeg i mit regnskabsprogram kan oprette de enkelte varer, og dertil knytte op til flere batches og at systemet så plukker varerne fra lageret efter FIFO princippet og går videre til næste batch, når dette er brugt op - eller giver besked om at der ikke er flere varer i det pågældende batch.

Samtidig vil det også være nødvendigt efterfølgende at kunne slå op, hvilke kunder, de enkelte batches er leveret til, eks. i forbindelse med en produkttilbagetrækning.

Det er lidt kompliceret, men sådan er det jo at være fødevarevirksomhed i DK. Kan nogen  hjælpe eller måske bare henvise mig til EKSPERTEN på Summa Summarum?

De bedste hilsner

Iben

 

De bedste hilsener Iben

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Asani:

Hej.

Jeg overvejer at opgrade fra Professionel til Enterprise for at få adgang til lagerstyring, så hvis der er nogen, der har erfaring med brug af lagerstyring i Summa Summarum, hører jeg gerne fra jer.

Problemstillingen for mig er følgende: Jeg har en fødevarevirksomhed, og alle mine produktioner får derfor individuelle batch numre. Fødevarekontrollen kræver at jeg registrerer hvilke batches, som mine (engros)kunder, får varer fra. Dette gør jeg idag i et lidt besværligt regneark, hvor jeg ud for den enkelte faktura registrerer, hvilket batch kunden har fået varer fra.

Mit ønske er at jeg i mit regnskabsprogram kan oprette de enkelte varer, og dertil knytte op til flere batches og at systemet så plukker varerne fra lageret efter FIFO princippet og går videre til næste batch, når dette er brugt op - eller giver besked om at der ikke er flere varer i det pågældende batch.

Samtidig vil det også være nødvendigt efterfølgende at kunne slå op, hvilke kunder, de enkelte batches er leveret til, eks. i forbindelse med en produkttilbagetrækning.

Det er lidt kompliceret, men sådan er det jo at være fødevarevirksomhed i DK. Kan nogen  hjælpe eller måske bare henvise mig til EKSPERTEN på Summa Summarum?

De bedste hilsner

Iben

 

Hej.

Kan du ikke prøve at hjælpe lidt med et eksempel? Jeg tror godt jeg kan hjælpe dig hvis jeg forstår helt præcis hvad det er du vil.

 

Umiddelbart tror jeg du kunne have gavn af at oprette en vare/stykliste for hver batch der så indeholdt vareforbruget i forbindelse med batchen.

Der er dog lidt arbejde med manuelt at nedskrive varelageret hver gang du skal overføre fra varelager til en bufferkonto hvor du har dine batches før de skippes ud af huset.

 

Jeg håber jeg har forstået lidt af det du har sagt, men kom med et eksempel !

VH Jørgen Olsen

Tilmeldt 23. Oct 07
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Eksempel...

Jeg har en vare krydderi 1 med varenr. 001. Denne vare pakker jeg ca. 1 gang om måneden i en portion af 500 units. Denne portion får et batchnummer X, næste måneds pakning får et nyt batchnr. Y osv - men der ændres ikke på varenumret. Når jeg lægger ordrer eller fakturerer i systemet, skal systemet plukke varer fra batch X og når det er slut, fra batch Y, således at jeg i systemet kan se fra hvilket batch en bestemt kunde har fået varer fra.

Formålet er - hvis der skulle opstå et problem med varen - kan identificere de kunder, der har modtaget varer fra batch X, Y osv.

Hvis jeg opretter en ny vare, hvergang jeg laver et nyt batch får jeg et problem med varenumret (001), som indgår i produkternes stregkoder, ordrelister mv. og som jeg derfor ikke kan ændre på.

Jeg tror ikke at der bliver behov for en bufferkonto i Summa, da der automatisk reserveres varer, når ordrer lægges ind.

Det er historikken for det enkelte batch i forhold til den enkelte kunde, der er interessant her.

Håber det er mere klart.

Iben

De bedste hilsener Iben

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis ikke du kan klare problemet ved at forlænge varenummeret (f.eks. med et bogstav foran eller bagved) tror jeg, du får store problemer med at få det til at fungere i Summa. (Det er en af de ting, SALDI kan, som Summa ikke kan - hvert program sine styrker.)

Fra Hillerød
Tilmeldt 17. Sep 07
Indlæg ialt: 134
Fra  DANOSOFT aps Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Saldi kan præcis det du ønsker. Hvis du i varegruppen sætter flueben ved batch, vil der være fuldt varespor, så du på enhver salgsordre kan se hvilken købsordre varen kommer fra ligesom du kan spore hvilke kunder der har fået varer fra en given købsordre.

Ring gerne til mig på 4690 2208, for uddybning.

 

SALDI Regnskab for iværksættere

Tilmeldt 23. Oct 07
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar. Lidt surt at Summa ikke kan håndtere dette, men det burde jeg selvfølgelig have undersøgt før jeg købte det.

Men Saldi kan altså. Nu er der bare det ved Saldi at det er internet- og abonnementsbaseret, hvilket bestemt ikke huer mig. Er der andre alternativer i den prisvenlige ende af markedet, hvor man bare køber software licensen. Det bliver hurtigt en stor post på budgettet at abonnere på Saldi, synes jeg, selvom det sikkert er et udmærket program.

Mvh. Iben

De bedste hilsener Iben

Fra Hillerød
Tilmeldt 17. Sep 07
Indlæg ialt: 134
Fra  DANOSOFT aps Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Det behøver ikke nødvendigvis at blive en stor post på budgettet. Det du betaler for i abonnement er drift, hotline og sikkerhed. Og lige nu køre vi et messetilbud hvor du får det 1. år for kun kr. 300,-

Saldi er i øvrigt open source, så du kan downloade programmet og installere det selv - det koster ikke noget, ud over det tid det tager. 

Du er stadig velkommen til at ringe - 4690 2208.

SALDI Regnskab for iværksættere

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)