Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvormeget er minimal fortjenesten på digitaltryk?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej derude

 

Jeg er netop ved at lægge sidste hånd på en direct mail kampagne, hvor vi sender nogle individualiserede brochurer/hæfter/kataloger ud til vores kudner, ud fra nogle valg de har lavet, og som er lagret i vores kundedatabase.

 

Jeg har kigget lidt på priserne, og et katalog på omkring 30 sider i fuldfarve, koster omkring imellem 20-40 kr. Der må altså være en stor kvalitets forskel eller forskel i fortjenesten, forudsat deres produktions og materiale omkostninger er de samme. 

 

Mit spørgsmål er så, hvad kan man regne med at produktionsprisen er for et firma som laver en 30 siders fuldfarve brochure/hæfte/katalog i fx 1000 eksemplarer, eller andet spørgsmål hypotestisk spørgsmål, hvad er en normal minimum fortjenest på digitaltryk. Jeg vil meget gerne vide det, for at planlægge om vi måske skal gøre det selv med tiden, dette vil også give os mulighed for at trykke meget andet reklamemateriale, og gøre de på super kort tid, og derved holde omkostningerne i bund. Jeg ved godt at ved at bruge et trykkeri så er der udelukkende tale om variable udgifter, mens ved sevl at eje maskinen, så koster det os minimum 10.000 i faste omkostninger, bare at finasiere den. Men med egen marketings afdeling som vil kunne stå for tryk osv, så vil resten af udgifterne blive variable, og med et stort oplag, vil det sparede på selv at trykke, langt overstige de 10.000 i faste omkostninger. Sig endeligt hvis jeg lever i en drømmeverden.

 

Men næste spørgsmål er så om man skal finde en konsulentfirma med speciale i tryk til at stå for at finde det rigtige udstyr og lægge en plan for hele projektet, så alt gøres rigtigt? 

 

Jeg har en idé om at hvis vi trykker nok brochurer flyers osv, at så vil det være en rigtig god investering, og det vil være super nemt for os at lave super individualiserede brochurer til vores kunder, og kan styre dette fuldstændigt som vi har lyst til, og udvikle systemer inhouse til denne slags løsninger, som måske ikke er muligt ved et trykkeri. Ikke mindst så kunne der formentligt være en del aminoer der kunne få glæde af det, til lave priser.

 

Mvh

 

Kim Sand Sørensen 

 

 

Fra Sæby
Tilmeldt 16. May 06
Indlæg ialt: 431
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa!

 

Ja så læser jeg lige med igen!!! *G*

 

Jeg kan ikke rigtig svare på nogle af dine spørgsmål, men jeg bruger ofte Discountprint når jeg lige skal regne lidt på nogle tryksager :-) Deres side er så dejlig nem og overskuelig :-) Måske du kan bruge det til noget :-)

Du nævner ikke noget om hvilket format din brochure er i :-) Måske lidt væsentlig? :-)

Online markedsføring - Marketingzonen.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Rollike

 

Den er i A4, nu er det godt nok ikke et helt specifikt tilbud jeg søger. Jeg tror at den fortjeneste % jeg søger et cirka svar på, er noget nær den samme uanset om der er tale om A4 eller A5 eller lign. Jeg har en følelse af at der er en stor fortjeneste i denne branche, derfor har jeg også en tro på at vi kan tjene/spare betydeligt på en inhouse trykafdeling.

Jeg har kigget på digitaltryk maskiner, og vi snakker jo minimum 1mio hvis den vel og mærket er brugt. Men ved at lave en leasing aftale eller finansiering aftale, med en bank eller lignende, så vil det jo faktisk komme ned og være en rimelig fornuftig fast lav udgift.

Mvh

 

Kim Sand Sørensen

 

 

Tilmeldt 29. Jan 06
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med dig,

 

Jeg har selv (indtil i sidste uge) haft en stor farvelaser. Det var en af de billigste i drift, men alligevel er kostprisen pr. print dyrere, end hvis man vælger et lavpristrykkeri. Så det kan faktisk ikke betale sig at trykke selv, med mindre det er fordi du har et krav om at din leveringstid skal være superkort.

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen Søren

 

Du er jo med i alle trådenen ;-)

 

Nu havde jeg ikke regnet med en stor digital tryk maskine til minimum en mio, og man kan da håbe på at den er en del billigere i drift så, for det er den slags mange digital trykkerier bruger. Når vi snakker 30-40 sider katalog i A4 med fuldfarve, så har jeg en idé om at det sagtens kan betale sig, ellers burde der ikke være nogen ide i de for digitaltrykkerierne. Og dem som jeg kender tjener i hvertfald gode penge, at se ud fra deres biler ;-)
Men jeg har da forresten login, så jeg kan tjekke regnskaber, så jeg må da lige kigge på et par stykker af dem der udelukkende lever af digitaltryk.

Mvh

 

Kim Sand Sørensen 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :
  Hej Kim,

Det kan ikke betale sig at digitaltrykke katalogerne selv. Kun hvis du kører i rigtig store oplag.

Lad os tage et simpelt regneeksempel:

En A4-side papir koster imellem 30 og 90 øre alt efter kvaliteten, tykkelsen og overfladen.

En del lavpristrykkerier sælger et løsark i A4-størrele med 4.farve digitaltryk til en stykpris imellem 1,5 og 2 kr. Hvis det er større oplag (+1000) så er stykprisen typisk mindre en 1,5 kr.

Men papiret koster altså stadig det samme i indkøb. Ergo der er imellem 120 og 60 øre til overs.

Dertil kommer så toner. Hvis det er en side som har en 15% dækning af farve, så vil toner-udgifterne (alt efter printermodel) ligge på imellem 10 og 20 øre pr. ark. Hvis det er med fuld farvedækning (f.eks. en hel blå side med noget rød tekst på og en billede faded ind i baggrunden), så er tonerudgifterne oppe på over 50 øre arket - i nogle tilfælde endda over 1 kr.

Og vi er slet ikke færdig med produktionsudgifterne endnu: Ved x-antal tusinde print skal der også skiftes tromler, fusere, corona-tråde m.m. (igen afhængigt af printermodel).

Så skal der også indregnes den flyvske udgift som mange glemmer: Slidtage på udstyret. Det holder altså ikke for evigt, så på et eller andet tidspunkt skal dyret have tjent sig selv hjem - og det skal altså være inden den dør....

Der skal også tages højde for at udstyret bruger en del strøm... Vores digitaltrykke-maskiner bruger imellem 1.000 og 1.600 Watt hvér. Og det er kun selve maskinerne; der er også den strøm som RIP''en trækker (og ja, du bør have en RIP-server, såfremt du vil kunne trykke med korrekte farver).

For at det så ikke engang er løgn, så er digitaltrykke-maskinen ikke nok for at lave et katalog. Uanset hvad, så kommer du ikke udenom at have en skæremaskine til at beskære tryksagerne med. Sådan en koster også penge og bliver slidt og skal løbende have slebet/udskiftet klingen. Du skal også have en maskine til at hæfte eller lim-indbinde katalogerne når siderne er skåret til.

...Og så er der lige timelønnen til den person som skal passe maskineriet og lave katalogerne (processen kan ikke fuld automatiseres)....

 

Det er ikke for at tage idéen fra dig og være en lyseslukker, men simpelthen for blot at illustrere over for dig hvorfor det faktisk ikke lige er så lige til - og navnlig ikke billigt - at lave sine egne tryksager.

Der er rigtig mange faktorer som danner grundlag, når der skal udregnes produktionsomkostninger versus salgspriser, når nyt udstyr indkøbes i en produktionsvirksomhed som f.eks. MediaMouse som jeg kommer fra. Vi bliver nødttil at kende vores omkostninger helt ned i de mindste detaljer, før vi ved hvor smertegrænsen ligger omkring indtjeningen på udstyret.

 



/Jesper

www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk



Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jesper

Vores plan ligger på at trykke minimum 50.000 kataloger i kvartalet, på op omkring 30 sider, i mange farver. dette er faktisk et minimum oplag.

Kan det så stadig ikke betale sig for os, så snakker vi jo ligepludseligt 3mio A3 sider om året., så kan vi spare 25øre pr. side så sparer vi allerede en pæn del.

Men måske du kan fortælle os lidt om kvaliteten nu vi er igang, snakker vi magasin kvalitet som bilmagasinet, eller det nye "nyt om biler", eller hvilke kvaliteter kan vi trykke i med en god digital trykmaskine til et par millioner? Bilmagasinet er formentligt efterbehandlet med en lak?

Mvh

Kim Sand Sørensen

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Såfremt I kan spare 25 øre pr. side i forhold til hvis det blev trykt "ude i byen", så kan I formentenlig godt forsvare selve indkøbet af en digitaltrykkemaskine i en fornuftig størrelse - Her tænker jeg f.eks. på en Xerox i DucoColor-serien.

Men I skal stadig huske at trykkemaskinen ikke er det eneste der skal til. I skal stadig bruge noget udstyr til efterbehandlingen (beskæring, hæftning) og så er der også stadig timelønnen til den person som skal betjene udstyret.

Hvad angår trykkvalitet, så kan de nye digitaltrykkemaskiner faktisk præstere et ganske pænt resultat. Hvis man investere i en god maskine og også ofre pengene på en god RIP- hardware og software, så er det bl.a. muligt at simulere offset-raster og køre med farveægtehed og kalibrering med samme muligheder som ved offset. Problemet ligger dog stadig i hvilke typer papir der kan komme igennem og hvilke muligheder der er for efterbehandling.

Hvad der er muligt omkring papirtyper og efterbehandling er meget afhængigt af modeltypen.

Men her er nogle grundlænggende ting i forhold til offset:

- Formatet. En digitaltrykkemaskine kører typisk op til en størrelse i stil med A3+. Det vil sige at det er muligt at trykke noget som er i A3-størrelse med grafik helt ud til kanten. Dokumentet skal blot køres på A3+ og så efterfølgende beskæres.

- Farver: En digitaltrykkemaskine kører i 4-farve baseret på CMYK (farverne Cyan, Magenta, Yellow og Sort). Det vil sige at det ikke er muligt at køre med rigtige solide staffagefarver (f.eks. Pantone-farver) som det er på en offset-maksine. Digitaltrykkemaskinen vil simulere en staffagefarve ved at blande CMYK-farverne til den nærmeste mulige farve. Det er dog ikke muligt at ramme en Pantone-farve med en CMYK-blanding - ligesom der svært at finde Pantone-farver som er magen til en given CMYK-blanding.

Meget af selve farvestyringen er bedst at styre med en decideret RIP - altså en seperat server, som sørger for at styre printjobbene og indholder farveprofilerne (kalibredere data omkring digitaltrykkemaskinen). En del digitaltrykkemaskiner har behov for en ekstern RIP - ellers fungerer de blot som en normal printer, og resultaterne som kommer ud ser også ud som sådan.

- Medier-typer: Digitaltrykkemaskiner er oftest baseret på toner-pulver. Selve farven er altså pulver som sidst i trykke-processen brændes fast i papiret med en såkaldt "fuser" (serie af meget varme tromler).

Der er dog enkelte digitaltrykkemaskiner (f.eks. Xicon) som benytter flydende farver (men prisen er også derefter - også på trykomkostningerne). Problemet med digitaltryk lavet på digitaltrykkemaskiner med fusere er, at man f.eks. ikke kan trykke på plastik - det vil simpelthen smelte fast i maskinen. Det samme gælder en del papirtyper som er coated - coatningen smelter ligeledes fast. Man er ofte nødsaget til at benytte det papir som producenten specifikt har godkendt - ellers dækker garantien ikke på maskinen og man risikerer at ødelægge den.

- Medie-tykkelser: Den nyeste generation af digitaletrykkemaskiner kan trykke på 300 gram karton, hvilket er rigeligt til de fleste formål. Men f.eks. kan vores "Finske visitkort" på 450 gram logisk nok ikke køres på en digitaltrykkemaskine - det er kun en offsetmaskine som kan håndtere så tykt materiale.

- Medie-overflade: Ved offsettryk kan man vælge imellem et hav af forskellige medier med forskellige overflader. Det eneste som man virkelig skal være opmærksom på er; vil farven binde på mediet?tværes farven ud? går farven igennem papiret? Ser farven stadig rigtig ud? Efterlader mediet/papiret rester i trykkemaskinen? Kan indlæg- og udlæg-systemet få fat i mediet?

Såfremt ovenstående er opfyldt, så kan man trykke på mediet. Det vil også sige, at man kan trykke på et mat struktureret papir uden at ødelægge overfladens følelse og struktur - papiret vil stadig være mat også der hvor der er trykt farve.
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 01:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jesper

SUPER mange tak,  for dit lille "foredrag" lækkert med en som virkelig gir sig tid til at forklarer tingene for os interesserede novicer.

Det virker som en ordentlig omgang ting der skal være styr på. Og derfor vil det også være meget nærliggende for os at skulle ansætte et par folk til at styre det, og lige præcis Xerox iGen3 har jeg haft kigget en del på. Er iGen3 maskinenen efter din mening den bedste på markedet nu, eller snakker vi de større i docucolor serien eller hvad? Ved godt at iGen3 koster omkring 3mio, men det vil vi også være parate til at betale når den tid kommer og vi har succes med vores kampagner. Vi starter forståeligt nok ud med at bruge et digitaltrykkeri ude i byen, for derved at holde udgifterne i bund, og holde dem variable samt teste, teste og optimere vores kampagner inden vi går igang. Så kan vi også lære en hel del om hvordan det skal gøres inden vi selv går igang, og dermed finde ud af om det overhovedet kan lade sig gøre og betale sig for os.

Igen tusind mange tak fordi du bruger din tid her.

Mvh

Kim Sand Sørensen

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Men jeg håber at du - og måske også andre herinde - har fået noget ud af det.
 

Det kan du  tro Jesper, det er altid spændende læsning når du folder dig ud :) om det så er små helicoptere i fritiden eller tekniske smører om offset/digital, så er det spændende læsning.


Side 1 ud af 2 (14 indlæg)