Dato: 7/26/2006 11:53:24 AM Forfatter: David Mc Nally Jeg mindes at have læst noget om, at man må lade kunden betale fragten, hvis denne optræder som et selvstændigt ''køb'' på fakturaen. Det er, som nævnt, en tjenesteydelse, og denne har forbrugeren ikke fortrydelsesret på.
Der står: "Er der tale om en tjenesteydelse, en vare som sælgeren skal hente hos dig eller varer, der skal leveres løbende, og som er beregnet til engangsbrug, skal tilbagebetaling ske snarest muligt, efter at sælger har modtaget underretning om, at du har fortrudt."
Det indebærer vel at tjenesteydelser ikke er fritaget for tilbagebetaling.
Jeg synes, jeg har undersøgt det her før, og fundet at postordre/online-firmaer skal refundere fragten for udsendelse af varen inkl. pakkegebyr og hvad der ellers er af ekstra gejl. Returfragten derimod påhviler køber (og her gælder det med tjenesteydelsen, der ikke kan refunderes).
I praksis refunderer mange online-butikker dog ikke den fakturerede fragt, når en vare returneres (hvilket personligt pisser mig af, når jeg f.eks. har modtaget en defekt vare, som jeg måske endda har måttet vente en rum tid på). Denne adfærd skyldes øjensynligt at virksomhederne satser på at kunderne ikke kender forbrugerstyrelsens holdning og/eller lovgivningen. Eller også er det bare almindelig uvidenhed om reglerne.
Acro''s forslag om god
kundeservice er vejen frem, hvis du gerne vil skabe loyalitet hos dine kunder. Kunder er som regel først illoyale det øjeblik, at de føler at de bliver behandlet dårligt. Det er efter min opfattelse en af de stærkeste og samtidigt dårligst udnyttede konkurrenceparametre på online-markedet i dag, da langt de fleste shops agerer MEGET kortsigtet i deres omgang med kunderne, når der opstår problemer. Kunder der erfaringsmæssigt ved, at de har sikker grund under fødderne, når de handler i din shop, vil også være villige til at betale lidt mere for varerne, når de kommer igen. En dårlig returvarebehandling fra kundens synspunkt er en show-stopper - kunden kommer aldrig igen. En god og effektiv returvarebehandling er derimod bare indledningen til det næste
salg.