Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal kunden betale fragten ved fortrydelsesret??

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej kære webshops ejere eller andet jurafolk.

Jeg vil geren høre om hvad praksis er ved brug af fortrydelsesretten, skal jeg lade kunden betale fragtomkostningerne? eller SKAL jeg selv betale dem. Er der nogen lov om dette? jeg kunne forestille mig at man sagde at det under ingen omstædigheder må koste kunden noget, men det kan jo lynhurtigt blive en meget bekostelig affære for os!

 

Er der nogen af jer herinde der forresten bruger jeres eget fragtfirma til at afhente pakken på kundens adresse? Ville jo også være en super service, og ville sikkert gøre at kunden ville vælge dig en anden gang, pga af den gode service.

 

Mvh

 

Kim Sand Sørensen

Fra København
Tilmeldt 29. Mar 06
Indlæg ialt: 156
Fra  Reciprok Kommunikation ApS Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

 

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Henrik

Mange tak, så er der ikke meget mere at diskutere om forrydelsesretten der.

SUPER SVAR :-)

Mvh

Kim Sand Sørensen

Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Det fremgår ikke af den pågældende artikel, men kunden skal faktisk også betale for fragten af varen (altså fra sælger til kunde). Det er nemlig en tjenesteydelse og ikke et produkt, og den er derfor ikke omfattet af fortrydelsesretten jf. forbrugeraftaleloven (§ 12 stk. 2).

Selvom du har loven på din side, så skal du dog tænke på flere ting:

  • Er der mulighed for, at kunden handler igen, hvis du betaler fragten?   
  • Anbefaler kunden din webshop til andre, hvis du i hele forløbet virker medgørlig og tilmed tilbyder mere end loven garanterer (essensen af service)?

Du kan f.eks. tilbyde kunden en rabat på fragtens værdi, hvis kunden senere vil handle hos dig. Så bliver det mere attraktivt at komme tilbage, hvis man har den besparelse.

Jeg er dog forholdsvis sikker på, at Post Danmark ikke fakturerer for returneringen af pakker, hvis disse ikke afhentes. Anbefal derfor dine kunder at lade den gå retur, hvis de fortæller dig, at de ikke ønsker den. På den måde sparer I begge penge, og du yder en service.

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er rigtigt at det står en frit for om man vil betale fragten for kunderne og sådan er det vel også med returvarer, så du bestemmer selv. Men hvis du skal betale den mindste sats hos PostDanmark til private er det 48 for en pakke og det samme for kunden, hvis den skal retur. Så kan man jo selv regne ud at det kan blive en bekostelig affære.

 

I min shop for man gratis fragt, hvis man tilmelder sig min nyhedsmail, hvilket selvfølgelig mange så gør.. Og det er helt fint for mig, da jeg derved "fastholder" dem med gode tilbud osv. Ved returvarer tager jeg hensyn til hvad det er, som kunden vil returnere og er det noget, som kan komme i en kuvert (mindre værdi), så lader jeg kunden returnere i en sådan, da det dermed bliver billigere for dem. Det er en god ordning, som ihvertfald mine kunder er tilfredse med. Hvis jeg har lavet en fejl i f.eks. beskrivelsen eller der er fejl/mangler, er det jo reklamation og her betaler jeg altid den fulde retur fragt.

 

Jeg ved at flere vælger at tage et "symbolsk" beløb for fragt, f.eks. 20 kr for derved at få dækket nogle af omkostningerne og så lade der være fri fragt, hvis du køber for x kr.. Det kunne også være en mulighed, -men ikke lige det, som du efterspurgte...

 

Jeg benytter PostDanmark, men følger lige lidt med her om der skulle komme nogle gode forslag til alternative leverandører :-)

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :
GLS kunde blive et godt alternativ med alle de pakkeshops de er ved og som de har oprettet, rundt omkring i landet. Istedet for at folk skal hente deres pakke på det nærmeste centrallager, som kan ligge indenfor 100km, så vil de kunne gå ned i fx brugsen,(forudsat at de er tilmeldt som pakkeshop).

 

Og kigger du på priserne, så kan det være en fordel http://www-276-i5.gls-holding.net/276-I-PORTAL-WEB/content/GLS/DK01/DA/500057.htm og læg mærke til at priserne er inkl moms. Desuden tror jeg at GLS vil være noget nemmere at danse med hvis du sender mange pakker. Jeg tror desuden at det ville være muligt at få GLS til at lave afhentninger hos dine kunder, ved varer so mer defekte og lignende, hvilket jo ville være en super service. Men så fortjenesten på varerne også kunne bære det.

Mvh

Kim Sand Sørensen

 

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Troels Thomsen: Jeg vil gerne stille spørgsmålstegn ved din udmelding om at køber skal betale leveringsomkostningerne. Jeg har ikke læst den paragraf du henviser til, men er du sikker på at den er gældende ved fjernsalg/ onlinesalg? Måske er den gældende for andre typer ordrer? (telefon mv.)

 

Af nedenstående link fremgår det (desværre) at butikken ikke må lade køber betale fragtomkostninger. (selvom det vel egentlig er rimeligt at køber betalte!)

 


Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kan godt se, at du jf. linket har ret. Hvis det er tilfældet, så undskylder jeg selvfølgelig, hvis jeg måtte have vildledt nogle.

Siden er dog 2½ år gammel, så der kan være sket noget. Grunden til forskellen kan måske også skyldes, at vi havde forskellige former for levering (f.eks. afhentning, almindelig pakke og forhøjet serviceniveau). Når man har dette, så kan man meget vel argumentere for, at leveringen er et tilvalg, der betragtes som en selvstændig ydelse, hvorfor kunden må betale denne.

Jeg mener dog fortsat, at man som erhvervsdrivende skal betale det. Det er god markedsføring på sigt.

Derudover mener jeg det ville være rimeligt (lovmæssigt), hvis det er kunden, der skal modsvare omkostningen. Hvis man køber noget i en almindelig butik, der tilbyder returret, så skal man selv betale for at hente og returnere. Den eneste undtagelse bør selvfølgelig være mangler og øvrige reklamationer.

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg mindes at have læst noget om, at man må lade kunden betale fragten, hvis denne optræder som et selvstændigt "køb" på fakturaen. Det er, som nævnt, en tjenesteydelse, og denne har forbrugeren ikke fortrydelsesret på.
Fra København
Tilmeldt 21. Oct 05
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/26/2006 11:53:24 AM Forfatter: David Mc Nally Jeg mindes at have læst noget om, at man må lade kunden betale fragten, hvis denne optræder som et selvstændigt ''køb'' på fakturaen. Det er, som nævnt, en tjenesteydelse, og denne har forbrugeren ikke fortrydelsesret på.

 


 

Der står: "Er der tale om en tjenesteydelse, en vare som sælgeren skal hente hos dig eller varer, der skal leveres løbende, og som er beregnet til engangsbrug, skal tilbagebetaling ske snarest muligt, efter at sælger har modtaget underretning om, at du har fortrudt."

 

Det indebærer vel at tjenesteydelser ikke er fritaget for tilbagebetaling.

 

Jeg synes, jeg har undersøgt det her før, og fundet at postordre/online-firmaer skal refundere fragten for udsendelse af varen inkl. pakkegebyr og hvad der ellers er af ekstra gejl. Returfragten derimod påhviler køber (og her gælder det med tjenesteydelsen, der ikke kan refunderes).

 

I praksis refunderer mange online-butikker dog ikke den fakturerede fragt, når en vare returneres (hvilket personligt pisser mig af, når jeg f.eks. har modtaget en defekt vare, som jeg måske endda har måttet vente en rum tid på). Denne adfærd skyldes øjensynligt at virksomhederne satser på at kunderne ikke kender forbrugerstyrelsens holdning og/eller lovgivningen. Eller også er det bare almindelig uvidenhed om reglerne.

 

Acro''s forslag om god kundeservice er vejen frem, hvis du gerne vil skabe loyalitet hos dine kunder. Kunder er som regel først illoyale det øjeblik, at de føler at de bliver behandlet dårligt. Det er efter min opfattelse en af de stærkeste og samtidigt dårligst udnyttede konkurrenceparametre på online-markedet i dag, da langt de fleste shops agerer MEGET kortsigtet i deres omgang med kunderne, når der opstår problemer. Kunder der erfaringsmæssigt ved, at de har sikker grund under fødderne, når de handler i din shop, vil også være villige til at betale lidt mere for varerne, når de kommer igen. En dårlig returvarebehandling fra kundens synspunkt er en show-stopper - kunden kommer aldrig igen. En god og effektiv returvarebehandling er derimod bare indledningen til det næste salg.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)