Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad søger du i en leder?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 22. Apr 09
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har siddet og fulgt med her på amino et godt stykke tid, og nu har jeg altså et spørgsmål jeg virkelig ønsker at få noget feedback på.

Som min overskrift nævner, så ønsker jeg at høre hvad du søger i en leder?

Jeg er på nuværende tidspunkt 21 år og drømmer om at blive rektor på en større dansk skole i løbet af 10-15 år.

Men når jeg går ind og kigger i diverse job opslag, søger de en person som har meget leder erfaring.

Så det jeg søger er gode ideer til hvor jeg får gode leder erfaringer? Hvad skal jeg involvere mig i for at få den viden og erfaring som skal til at få en stilling som rektor.

Jeg begynder på lærer seminariet efter sommer, så jeg har en relevant uddannelse.

 

Håber der er et par stykker som vil komme med ideer til hvad jeg kan gøre for at udvikle mig som leder, og hvad i syntes skaber en god leder?

Fra Odense
Tilmeldt 22. Apr 09
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige fundet en del bøger her: http://bookboon.com/dk/business/ledelse-organisation

Der er et par bøger om ledelse

De ser spændende ud, så dem prøver jeg at give mig i kast med, dog søger jeg stadig hjælp og inspiration

Fra Tune
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

En del kan lede vel ;)

Det ved jeg ikke, det kommer vel også an på om det er fra medarbejders side eller fra bestyrelsens side..

leder erfaring kan du få mange steder . Gå til spejder i fritiden eller lign og få noget erfaring der.. altså noget med at lede en gruppe af børn.. Det er vel også meget godt hvis du gerne vil være lærer...

Nogle bruge også militæret som en trin på vejen...

Fra Odense
Tilmeldt 22. Apr 09
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er som sådan fra begge sider, både fra bestyrelsens side, fordi de skal ansætte mig, men også fra medarbejderens side, fordi det er dem jeg skal lede.

 

Jeg tror du har ret i at spejder og lignende fritidsaktiviteter er en god ide.

Fra Kerteminde
Tilmeldt 15. Nov 05
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren

Ja det er bestemt vigtigt at du får dig noget ledererfaring og samtidig noget teoretisk erfaring.

Praktisk erfaring i ledelse kan du bl.a. få ved at opsøge noget frivilligt bestyrelsesarbejde/tillidshverv f.eks. på seminariet, såsom leder af fredagsbaren, elevrådet, arrangementudvalg, modtagelse af nye studerende eller praktikanter fra gymnaiset eller lignende. Alle former for bestyrelsesarbejde i frivillige organisationer vil tælle. Det kan være i fagforeningsregi, idrætsorganisation, indenfor musik eller miljø mv. Følg gerne dine interesser, så du virkelige brænder for det du laver. Du kan også søge studiejob i frivillige organisationer, hvor du kan deltage i diverse projekter/arrangementer og tage et ansvar samtidig med at du lærer om teamwork. Samtidig vil du opbygge et netværk, som kan hjælpe dig videre. Jeg har selv fået flere job gennem mit netværk og alle kunder gennem mine 12 år som ledelsesrådgiver og businesscoach.

Teoretisk erfaring i ledelse kan du opnå ved at læse ledelseslitteratur eller tage enkeltfag på aftenskole vedr. ledelse. Det kan du gøre på de fleste handelsskoler og tekniske skoler, men også i forbindelse med seminariet/University College .Jeg er selv startet i sin tid med at tage merkonom i ledelse & samarbejde mv. inden jeg læste HD på universitetet i organisation og flere coachcertificeringer.

Held og lykke med dine mål. Du er allerede nået langt, ved at at have det skrevet ned og bede om gode råd til at nå detWink www.elsebethfogh.dk www.global-partner.dk

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren

Først Hel og lykke med dit projekt, det er altid godt at have nogle mål i livet.

Som jeg ser det, så skal man have personligheden til det. Være en person, der kan bevare overblikket i pressede situationer, og som tør at sige sin mening.

Men hvordan man får erfaring, kan være svært, for tit stilles der krav, om en grunduddannelse. Det vil sige fx seminarium. Og derefter skal man så bevidse sit vær, det kan være som tillidsmand, eller at man tager noget af de ekstra poster som der findes på en skole, ja undskyld men kender ikke så meget til det. Kan kun huske gangen fra min skolegang.

Men ellers så kan man tage en leder uddannelse i HJV. Det tager nogle år, men er tilgengæld også en rigtig god uddannelse, hvor man lære at føre. Og når folk tænker på en militær organisation, så tænker de sikkert kæft trit og retning. Men sådan er det ikke mere. Og da det er en frivillig organisation, så er man nød til at kunne tilgodese mange mennesker. Dog skal man også kunne sætte sig igennem, og sige min vej.
Og her lærer man hurtigt at hvis man ikke gør det ordentligt, så mister man folk. Så konstant måling.

/Kenneth

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)