Jakodan: Håber det er ok jeg lige spørger. Ved du om DHL gået væk fra takster baseret på volumen med deres PDK pakker? Vi har også brugt dem i mange år, men for et par år siden blev strukturen lavet om og der kom nogle heftige gebyrer pålagt af posten, da de ikke havde interesse i at DHL kaprede kunder på den måde. Det var iøvrigt en fantastisk tid, op til 50 kg. for 25 kr. + moms :) ja du læste rigtigt 8)
Når vi sender pakken beregnes der efter vægt og volume, men det gør de nu også når man bruger webpack - men de beregner den anderledes end fx danske fragtmænd.
Danske fragtmænd osv. siger fx: (60x50x50)/2500 = 60 kilo
DHL siger (60x50x50)/4000 =37,5 kilo
Så prisen falder bedre ud for os på den måde..
Allan: Nina: Er der andre fordele ved DHL? Er det f.eks. mere fleksibelt at sende tunge pakker, end hos Post Danmark?
Generelt er de bare meget billigere - men pakken må ikke fysisk veje mere end 31,5 kilo, for så kan posten ikke bære den.
Vi har ret mange pakker, hvor volume er større end vægten, fx kan en kasse boblekuverter veje 1,5 kilo og fylde 15 kilo..
Og her er de også meget billigere!
Og så er de ikke bedre end posten hvad angår pakker til private - en af mine kunder fikl et tilbud fra dem på privat pakker, og det var samme priser som posten kører med. Så det er kun erhvervspakker der er gode.
Desirée: Vi brugte også dpd engang da vi var helt nystartede - men så fik vi pludselig besked om, at de ikke ville handle med os mere, da vi var for små.. Nu har de så prøvet flere gange at få os tilbage igen, fordi de godt kan se, at der er sket noget sidenhen..
Men vi vil ikke tilbage, fordi de ikke kan tilbyde samme service som posten/dhl - nemlig at folk kan hente pakken på posthuset, hvis de ikke er hjemme.
Selv om vi har erhvervskunder er der mange af dem, som ikke er på lageret, når pakken leveres (fx dem som har en fritids-webshop og andet job i dagtimerne) Og med dpd bliver leveringstiden simpelthen for lang + kunden skal til at tage fri for at være hjemme, hvis de ikke har et sted hvor pakken kan stilles uden kvittering. I vores branche skal folk som regel bruge emballagen i samme øjeblik de bestiller, så det er vigtigt for os, at man kan få pakken hurtigt.
Mht bogholderi har vi jo ikke nået at få faktura fra dem endnu, så om den passer eller ej, kan jeg af gode grunde ikke sige noget om.
Lanther: Sådan vil det altid være, nye kunder behandles ekstra godt for at holde på dem og siden hen svækker de servicen, som alle andre.
DPD og GLS er dog stadig bedst med pakkesporing og bliver hentet på firmaadressen, med mindre man bruger pakke-shops som er en billigere discount løsning for GLS. Som før, man får hvad man betaler for!!
Du har altid noget negativt at sige - det må da ikke være rart at gå rundt med sur mine hele dagen og negativ indstilling til alt..
Servicen bliver selvfølgelig nød til at være bedre i indkørings perioden, til vi har fundet ud af, hvordan det fungerer bedst for begge parter - og forhåbentligt får vi ikke brug for ekstra service, efter nogle uger skulle det jo gerne køre på skinner.
Jeg har erfaring med både postdk, gls, danske fragtmænd m.fl. - Du har vel reelt kun erfaring med gls, da det er dem du arbejder for?
Så hvis ikke du selv har prøvet at sende pakker med posten, kan jeg ikke helt forstå, hvordan du kan udtale dig om deres service.
Hvis det er fordi du har en statistik over det, kuenne det da være meget fedt at se den - kunne du ikke lige smække den op her inde?
For du må vel have en statistik eller lign., for at kunne sige hvilke to der er bedst til pakkesporing?