Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vækstfonden er sikkerhed for bankerne - ikke for iværksætterne

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

På vækstfondens hjemmeside (vf.dk) står der under vækstkaution, at Vækstfonden kautionerer 75% af dit lån. Vi gik derfor ud fra at det er for at hjælpe iværksætteren med at mindske deres personlige hæftelse og derved nemmere og mere risikofrit komme igang med nye virksomheder. Sådan hænger det så ikke sammen.

Vi var nemlig til møde med Nordea igår, og fik at vide at ved et vækstkautionslån, så hæfter man selv personligt for 100% af beløbet. Når man så har solgt hus og hjem, så får banken resten af pengene fra vækstfonden.

Forskellen på et almindeligt lån og et lån igennem vækstfonden er derfor at banken er mere sikker på at få sine penge igen. Hæftelsen for iværksætteren er den samme - nemlig 100%. Vækstfondens argument er at når de kautionerer, får man lettere et lån igennem hos en bank, end hvis man selv skal kautionere det hele.

Det er selvfølgelig også rigtigt, men kan man ikke få lånet uden vækstfonden, så risikerer man hus og hjem lige meget om man bruger vækstfonden.

Jeg synes det er en helt forkert vinkel for at fremme iværksætteri i Danmark, da det svarer til et almindeligt banklån, og at de kun er til for bankens sikkerhed og ikke for iværksætteren.

Dette indlæg vil jeg også videresende til regeringen... har ikke helt fundet indgangsviklen endnu, men den skal nok findes.

Mvh Jesper

Cablus.dk

Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 01:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske bare mig men kan ikke se det store problem i det. Vi kan da ikke forvente at der er fonde eller offentlige fonde der skal finansere iværksætterne i Danmark. Min personlige mening er at når du selv hæfter for dit lån, giver du dig også 110% når du starter som selvstændig. Hvorimod hvis du kun hæfter for 25% bliver det lidt halv hjertet. Men igen bare min ydmyge mening

Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er helt enige i det du skriver. Jeg ser bare ikke fordelen ved at f.eks. kautionslån eksisterer, når iværksætteren har samme betingelser og hæftelser som ved et almindeligt lån.

Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Fordelen er vel at du kan blive godkendt til et højere lån end du ellers ville blive godkendt til. Du skriver selv at banken først får hvad du har som låntager og dernæst får de af vækstfonden. Så hvor du måske kun kunne låne 500.000 får du måske lov at låne 1.000.000 i stedet for, da banken er sikker på at få sine penge.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cablus-jesper:

Jeg synes det er en helt forkert vinkel for at fremme iværksætteri i Danmark, da det svarer til et almindeligt banklån, og at de kun er til for bankens sikkerhed og ikke for iværksætteren.

Jeg er fuldstændig uenig med dig.

Som larsbue også skriver, så skal man brænde så meget for sit projekt, at man er klar til at risikere alt. Der er ikke noget social kontor for iværksættere, og det skal der - efter min mening - heller ikke være.

Dels vil det være unfair konkurrence for de etablerede, men vores skattekroner skal vel heller ikke gå til at finansiere iværksætteres risici og muligheder.

Hvis vi vender den om, og tager den fra din synsvinkel:

Du får din kaution dækket, så du kun selv kautionerer for de 25%.

Når du om 10 år sælger din virksomhed for en formue, vil du så være klar til at aflevere 75% af afkastet til vækstfonden?

Hvis du kan svare bekræftende på det, så ville dit synspunkt være mere spiseligt.

 

 

Tilmeldt 25. Aug 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

jeg kun godt lån dem penge af LENDINO til købe bager møller ulfborg med mangle en kautionister er nogle vil hjælpe med det

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)