Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Links og SEO

Side 3 ud af 4 (37 indlæg)
Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/31/2006 11:13:43 AM
Forfatter: Marcel Fuursted
Nu er du vel også klar over forskellen på en 'lille' side der handler om æblegrød og en side som Wikipedia? Der er betydeligt flere links der peger på Wikipedia. Desuden skrev Mikkel, at der kunne være problemer, ikke at det var et faktum, at det ikke kunne lade sig gøre. Du kan jo ingen steder se hvor mange gange Google har forsøgt at crawle de links der peger en side på Wikipedia med æ,ø og/eller å, vel?

Selvfølgelig er der forskel. Det er vi slet ikke uenige om, men nu betragter jeg det ikke sværere at få indgående links til en side med nationale tegn end uden. Derudover så har Wikipedia mange artikler, som der sikkert ikke er et eneste link til, og vi kan vel godt blive enige om, at Google ikke er særlig tolerante over for "Den Røde Garde (Rusland)", bare fordi der måske er mange links til Wikipedias hovedside og øvrige artikler.

Jeg kan ikke se hvor mange gange, Google har forsøgt at indeksere de pågældende Wikipedia-sider, men når jeg selv sælger en løsning, der muliggør det samme, så har jeg naturligvis nøje statistik og kontrol med, om dette medfører problemer. Derfor kan jeg sagtens konkludere, at en side, der gør anvendelse af nationale tegn, ikke udskiller sig fra de øvrige. MSN havde for et par år siden nogle problemer med at indeksere det, men det drejede sig om en uge og har ikke været et problem siden.

Hvis man blot anvender nettets standarder, så vil jeg stadig påstå, at det ikke giver problemer. Dermed ikke sagt, at det er lige så let som alt andet, da man også skal tænke på encoding/charset, men det bør ens udbyder jo have klaret for en ;-)
Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 06
Indlæg ialt: 1415
Fra  Deskways ApS Heydesk ApS Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/31/2006 11:31:48 AM Forfatter: Acro
Selvfølgelig er der forskel. Det er vi slet ikke uenige om, men nu betragter jeg det ikke sværere at få indgående links til en side med nationale tegn end uden. Derudover så har Wikipedia mange artikler, som der sikkert ikke er et eneste link til, og vi kan vel godt blive enige om, at Google ikke er særlig tolerante over for ''Den Røde Garde (Rusland)'', bare fordi der måske er mange links til Wikipedias hovedside og øvrige artikler.

Du lyder som en fornuftig mand, og derfor må du da også vide, at hvis siden er indekseret, er det nok fordi der er linket til den. Om det er fra én af Wikipedias egne sider skal jeg ikke kunne sig, men indekseret er den ihvertfald :) Og nogle links vægtes altså højere end andre, så det har da en del at sige ;-)

Dato: 7/31/2006 11:31:48 AM Forfatter: Acro Jeg kan ikke se hvor mange gange, Google har forsøgt at indeksere de pågældende Wikipedia-sider, men når jeg selv sælger en løsning, der muliggør det samme, så har jeg naturligvis nøje statistik og kontrol med, om dette medfører problemer. Derfor kan jeg sagtens konkludere, at en side, der gør anvendelse af nationale tegn, ikke udskiller sig fra de øvrige. MSN havde for et par år siden nogle problemer med at indeksere det, men det drejede sig om en uge og har ikke været et problem siden.

Og prøv lige og tjek efter hvor mange gange om dagen MSN kommer forbi sitet... Så er en uge altså STORE problemer... Man kan være heldig at det lykkes. Men hvorfor bruge tiden på at satse på held, hvis man kan spille sikkert? :)

/Marcel Fuursted

Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen

Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/31/2006 11:14:52 AM Forfatter: Morten Bock
Brugen af bindestreger er faktisk anbefalet på Matt Cutts blog i april måned (dog er det gæsteskribent Vanessa Fox der skriver):

''And speaking of putting a dash in URLs, hyphens are often better than underscores  [Ed. Note: bolded by Matt :)
]. african-elephants.html is seen as two words: “African” and
“elephants”. african_elephants is seen as one word: african_elephant.
It’s doubtful many people will be searching for that.''

Læs hele artiklen her

Som Marcel Fuursted skriver, så er det jo ikke ubetinget korrekt, selvom mange skriver det (jeg ved godt, at han mener det modsatte af, hvad jeg gør). Man kan selvfølgelig godt stole på, at hvis tilpas nok skriver det, så nærer det nok et strejf af sandhed, men alligevel troede de fleste mennesker jo tidligere, at jorden var flad. De fleste holdte sig så meget til deres definition, at de aldrig ville opdage et andet resultat, og jeg har det lidt på samme måde med søgemaskineoptimering. De fleste bruger nemlig ét tegn som separation, men ud fra et tegn er det bare umuligt at danne sig et overblik over hvad, der er bedst, og hvad, der er dårligst. Det er kun muligt at vide, om fremgangsmåden har den ønskede effekt (har den det, så er det forståeligt, at man fremover vælger samme løsning).

BEYOND/Marketing.dk blev for nyligt beskyldt for at optræde nærmest overalt, og det skyldes jo grundlæggende et godt stykke arbejde. Hvordan kan det så være, at ejeren, som du vist kender Marcel, vælger at bruge underscore i sine URL''s? Jeg påstår ikke, at det er rigtigt, fordi han gør det, men jeg påstår så sandelig heller ikke, at det er forkert, og at det kun er bindestreger, der virker ordentligt. Jeg har flere kunder, der bruger bindestreg, ligesom jeg har kunder, der bruger mellemrum, og baseret på de erfaringer vil jeg mene, at det ikke har nogen forskel. Hvorfor skulle en søgemaskine også opfatte et mellemrum som et nultegn i stedet for et mellemrum? Søgemaskiner indeholder trods alt også simpel logik.

Jeg vil dog altid fraråde at bruge underscore, men det skyldes mere, at mange taster det forkert, og at det er umuligt at se stregen, hvis teksten på anden måde er understreget.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis man ikke gider anvende korrekte URL''s uden ulovlige tegn, eller iøvrigt overholde web, URL og HTML standarder, ja så ender det som regel med at give problemer. Så lad være med at komme grædende tilbage om nogle måneder eller år, når jeres strategi bryder sammen :)
Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/31/2006 11:46:10 AM
Forfatter: Marcel Fuursted
Du lyder som en fornuftig mand, og derfor må du da også vide, at hvis siden er indekseret, er det nok fordi der er linket til den. Om det er fra én af Wikipedias egne sider skal jeg ikke kunne sig, men indekseret er den ihvertfald :) Og nogle links vægtes altså højere end andre, så det har da en del at sige ;-)

Det er utroligt hvad, man bliver beskyldt for herinde - fornuft ;-)

Jeg forklarede måske ikke helt, hvad jeg mente. Selvfølgelig linker Wikipedia selv til deres eget indhold, og selvfølgelig viderefører det en stor del af den værdi, som Wikipedia har optjent. Det er vi på ingen måde uenige om. Hvad, jeg mente, var, at Google ikke læser nationale tegn med en anden algoritme, fordi der linkes til den internt eller fra en side, der har høj værdi. Hvis man forudsætter, at man har en side, der bruger samme teknologi som Wikipedia, så vil optagelsen også være mulig, hvis man bare kan skaffe sig nogle få indgående links.

Dato: 7/31/2006 11:46:10 AM
Forfatter: Marcel Fuursted
Og prøv lige og tjek efter hvor mange gange om dagen MSN kommer
forbi sitet... Så er en uge altså STORE problemer... Man kan være
heldig at det lykkes. Men hvorfor bruge tiden på at satse på held, hvis
man kan spille sikkert? :)

Det er helt korrekt, at en uge er et stort problem. Jeg vil dog ikke lade noget der er sket år tilbage være vejviser for hvordan, man bør gøre i dag. Selvfølgelig bygger man videre på erfaringer, og de færreste vil nok bruge querystrings i fremtidige systemer, selvom søgemaskiner nu som regel kan indeksere dem (forudsat, at man har de vigtige parametre så tæt på spørgsmålstegnet som muligt), men det skyldes jo også mange andre ting. Jeg mener dog, at muligheden for at bruge æ i stedet for ae er en forbedring, som vi uden tvivl vil gå over til. Internettet er ikke længere et amerikansk forskningsprojekt, og med understøttelsen af IDN-navne bliver søgemaskiner altså nødt til at forholde sig til problemstillingerne, hvilket jeg som sagt også mener, at de i dag gør.
Fra Århus
Tilmeldt 10. Feb 06
Indlæg ialt: 1415
Fra  Deskways ApS Heydesk ApS Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Prøv og forestil dig, at du har "forbudt" dig selv at tage på ferie i Egypten på grund af alle urolighederne. Men flere af dine venner bliver altså ved at sige, at der er godt dernede. Faktisk er de begyndt i nogle medier at sige, at man godt kan tage på ferie dernede uden at komme noget til, og din bedste ven siger det også... Det vægter altså noget højere end hvis et par bekendtskaber siger det... Det er det jeg mener. Der er forskel på hvem der siger det. Der er forskel på hvem der linker. Og Wikipedia er altså godt i googles øjne

/Marcel Fuursted

Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen

Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/31/2006 11:58:45 AM
Forfatter: Mikkel deMib
Hvis man ikke gider anvende korrekte URL''s uden ulovlige tegn, eller iøvrigt overholde web, URL og HTML standarder, ja så ender det som regel med at give problemer. Så lad være med at komme grædende tilbage om nogle måneder eller år, når jeres strategi bryder sammen :)

Det er helt i orden, at du har en anden mening, end jeg har. Som sagt bygger mine erfaringer på flere års indeksering, så jeg frygter intet. Hvis jeg gjorde det, så ville jeg ikke anbefale andre at gøre, som jeg gør. Det kunne lige så vel være dig, der græd, når søgemaskinerne i fremtiden ikke ser oe som ø, fordi det ikke er teknisk nødvendigt.

Du kan læse om i RFC 3986, hvordan URI''s (herunder URL''s) fortolkes og struktureres. At anvende nationale tegn er 100 % tilladt jf. standarderne, og det er noget vrøvl, at dette skulle have noget med HTML-anbefalingerne at gøre. HTML er præsentation, og det har ingen indflydelse på den protokol, der bruges til at udveksle data. HTTP-protokollen nævner absolut heller ikke noget om, at nationale tegn ikke kan anvendes, men den beskriver endda, hvordan man på sin request angiver encoding/charset, så tegn fortolkes, som de bør og skal.

Jeg ser ikke nationale tegn som ulovlige, og det gør Google heller ikke. At du har en holdning er fint, men den er baseret på dine egne erfaringer og intet andet, da standarderne fint inkluderer understøttelsen, ligesom Google i hvert fald insinuerer, at de tillader specialtegn.
Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/31/2006 12:12:50 PM
Forfatter: Marcel Fuursted
Prøv og forestil dig, at du har ''forbudt'' dig selv at tage på ferie i Egypten på grund af alle urolighederne. Men flere af dine venner bliver altså ved at sige, at der er godt dernede. Faktisk er de begyndt i nogle medier at sige, at man godt kan tage på ferie dernede uden at komme noget til, og din bedste ven siger det også... Det vægter altså noget højere end hvis et par bekendtskaber siger det... Det er det jeg mener. Der er forskel på hvem der siger det. Der er forskel på hvem der linker. Og Wikipedia er altså godt i googles øjne

Jeg tror, at vi taler lidt forbi hinanden (eller også taler jeg bare forbi dig). Ovenstående er jeg nemlig fuldstændig enig i, og jeg argumenterer kun for, at jeg ikke tror, at Google lader en side med æ, ø og å være fremfor en side uden, hvis de har de samme indgående links. Min pointe er, at der ikke skal flere links til en side med et æ, end der skal til en side med ae, for at Google gider at indeksere den. Google lever jo af deres indhold, og de bliver nødsaget til hele tiden at tage højde for nye tendenser, og hvis folk bruger nationale tegn, så må de nødvendigvis kunne indeksere dette.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Du vrøvler - og det må du jo selv om. Folk må jo så selv vælge om de finder dine eller mine anbefalinger mest troværdige. held og lykke :)
Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 7/31/2006 12:34:05 PM
Forfatter: Mikkel deMib
Du vrøvler - og det må du jo selv om. Folk må jo så selv vælge om de finder dine eller mine anbefalinger mest troværdige. held og lykke :)

Standarder kan heldigvis dokumenteres. Du kan mene hvad, du vil (og måske have ret) omkring søgemaskineoptimering, men din egen erfaring har absolut intet at gøre med, hvordan HTML, HTTP, URI og lignende er defineret - og heldigvis da (anvendelse af nettet bygger nemlig på, at der er enighed omkring formen). Søgemaskineoptimering baseres på erfaringer og personlig viden, men standarder baseres på offentligt tilgængeligt materiale, og hvis du virkelig mener, at det er imod de pågældende, så må du kunne dokumentere hvad, du siger. Det er i hvert fald noget useriøst, at du bruger din troværdighed som belæg for, hvordan standarden fungerer. Du har muligheden for at dokumentere det og må enten gøre det eller indrømme, at der ikke var nogen saglig grund til at blande standarder ind i billedet.

For en god ordens skyld linker jeg til de pågældende standarder, og i mit foregående indlæg til dig linkede jeg præcist til det område i definitionen, hvor behandlingen af nationale tegn nævnes. Alle, der er interesserede, kan så frit læse hvordan, det fungerer. Mht. søgemaskineoptimering er det stadig et personligt spørgsmål hvem, man vil tro på, men det er det altså ikke med standarderne. Der er det fakta, der regerer: HTML 4.01 Specification, Hypertext Transfer Protocol -- HTTP/1.1 (RFC 2616) og Uniform Resource Identifier (URI): Generic Syntax (RFC 3986).
Side 3 ud af 4 (37 indlæg)