Du bør have meta description og keyword på alle dine sider, men du skal huske at dine meta tags skal være specefikt optimeret til hver enkelt side. De søgeord som siden er optimeret til skal gå igen i dine meta, idet du skal huske
at du ikke bør have for mange søgeord pr side (helst kun et ord pr side og ikke over 3)
at søgeordet skal stå i sideteksten
at title tagen giver den aktive del af linket i mange søgemaskiner så skriv noget sigende og ikke SEO sluder
at meta description giver den tekst der står under linket så skriv noget sigende og ikke SEO sluder
Mht alt”navn” på billeder bør du have dette, dels af optimerings hensyn og dels af bruger venlighedshensyn. Lad din Alt tekst være sigende for billedet så det opfylder den oprindelige tanke om at være til hjælp for f.eks. svagt seende og folk der kun bruger tekstbrowsere og sørg så for at sidens søgeord går igen også
Søgeordsanalysen, altså det at finde de relevante og realistiske søgeord, er selve grundlaget for at kunne optimerer sine sider og hvis man ikke laver den ordentligt, så risikerer man at spilde både sin tid og sine penge.
Jeg har skrevet et par roste artikler (på dansk) på eksperten.dk (der kræver at man er oprettet som bruger) og jeg mener også at Mikkel behandler emnet på joyzone.dk ellers er der masser af oplysninger (på engelsk) på webmasterworld.com
Der findes værktøjer og teknikker der kan give prioriterede lister over ord der med fordel kan optimeres til.
Hvordan man håndterer individuelle meta (og titel tags, linktekster, titel attributter, alt tags m.m.) på 750+ sider har jeg ikke noget godt svar på. man kunne indbygge søgeordsdelen i en CMS løsning men skal det være rigtig effektivt, er jeg bange for at man er nødt til at gøre det individuelt i hånden for hver side. Man kunne evt bruge noget søg og erstat i en html editor
Disse data har jeg nu efterbehandlet, og fx. for en session med en referer som ovenstående, registerer jeg at der blev søgt på ''global knivar''. Herefter fyrer jeg en SQL a''la SELECT keywords, count(1) AS NumberOfSearches FROM Visitors GROUP BY keywords ORDER BY count(1). Jeg får så en sorteret liste over hvor mange gange de enkelte søgestrenge er anvendt.
Hvis jeg forstår dig ret, så indsamler du de søgeord som folk finder dig på. Det er fint, det bør du gøre og du bør også optimerer dine sider til de ord som folk allerede finder dig på så endnu flere finder dig.
Men hvad med de ord som folk ikke kan finde dit site på når de søger i maskinerne, søgeordsanalysen skal afdække hvilke muligheder du har yderligere for uden dem du allerede har. Her er en kort forenklet udgave af hvad du kan gøre.
1. Start med en bruger undersøgelse blandt din målgruppe (meget vigtigt og jo mere præcis du kan definerer din målgruppe jo bedre). Bed folk i målgruppen lave en liste over 5 til 10 ord eller sætninger de kunne finde på at søge med for at finde det der er relevant for din business. Opstil alle forslag i en liste
2. Kontroller om forslagene er relevante, dvs kontroller om forslagene faktisk bruges i søgemaskinerne og hvor ofte. Dette gøres i følgende værktøjer
Joyzone. http://www.joyzone.dk/sw303.asp til at kontrollere danske ord. Der findes også en til svenske ord på samme site.
WordTracker http://www.wordtracker.com er en udenlandsk tjeneste, der koster. Heldigvis kan man prøve wordtracker ved at registrere sig. Der er ingen begrænsninger i antallet, hvis du køber bliver rapporterne lidt mere detaljerede.
Google AdWords-søgeordsforslag. https://adwords.google.com/select/KeywordSandbox er en relativ ny tilføjelse til google. Google har tiltænkt den som en hjælp til dem der anvender Google Adwords, men vi andre kan sagtens anvende dette værktøj i vores vigtige søgeordsanalyse. Dette værktøj har faktisk nogle muligheder, hvis du indsnævre dine søgninger, til at levere meget brugbare forslag.
The Overture Search Term Suggestion Tool. http://inventory.overture.com/d/searchinventory/suggestion/ er en rigtig gammel kending. Før hed Overture Goto og værktøjet var et af de første tilbud til en webmaster om keywordanalyse I disse værktøjer kontrollere du dine ord fra listerne et ad gangen. Brug begge værktøjer til alle ord, og kontroller alle ord. Værktøjerne vil give dig tre ting.
Digitalpoint Keyword Suggestion Tool http://www.digitalpoint.com/tools/suggestion/ Digitalpoint er en af de nyere spillere på bl.a. adsense/adword himmelen, de har flere gode værktøjer i kassen.
Disse værktøjer vil give dig flere forslag og flere kombinationer på baggrund af dine ord. Du vil kunne prioritere din liste ud fra hvilke ord og sætninger der bruges mest. og du kan få et overblik over hvor mange søgninger du kan forvente der bliver foretaget pr. måned pr. søgeord.
3. Foretag en semantisk kontrol af alle listens ord. Prøv f.eks. at søge med ordet ~inkjet i google (husk ~ ) denne søgning vil vise dig at ordet epson er semantisk forbundet med inkjet. Tilføj de semantiske forbindelser du finder til din liste og kontroller også disse i ovennævnte værktøjer
4. Herefter kontrolleres om du realistisk kan opnå en god placering eller om konkurrencen er så stor at du spilder din tid. Dette gøres ved at søge med listens forslag og se hvem der er placeret blandt de første 10 placeringer. Dan dig et overblik over hvordan det ser ud og hvilke hvilke hvirkemiddler dine konkurrenter anvender.
Nu har du grundlaget for at kunne optimerer og selvom der er noget mere i søgeordsanalysen end det ovennævnte, så skulle det kunne holde dig beskæftiget i de næste par dage og så vender du bare tilbage
Super Kim. Min metode finder naturligvis ikke det folk IKKE fandt min side på. Jeg vil nærlæse dine guldkorn på et knap så sent tidspunkt, men det ser godt ud. Takker.