Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg vil få bilen fra udland (som flyttegods) på gule plader

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. May 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 01:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hei til alle!

Jeg har sådan situation - jeg er udlænding boende udenfor EU (Ukraine). Jeg fikk opholds- og arbejdstilladelse, dvs vil flytte til Danmark for fast bopæl. Jeg har egen bil - Suzuki Grand Vitara på 2,7 liter fra årgang 2006.

Ifølge Skat og Told regler, betaler jeg ingen skat, moms og told ved bilens indførsel i Danmark, men må betale svinepenge for registreringsavgift på hvideplader. Betingelsen at bilen fritages fra moms og told som flyttegods er lovlagt. Andre betingelser som giver ret til dette (jeg ejer bilen for mere end et årt, samt havde fast bopæl udenfor EU under sidste år) er selvfølgelig fulført.

Er det nogen mulighed at have bilen registrert på gule plader? Dvs. 1) Trenger jeg at blive selvdrivende eller bekræfte at bilen bruges på arbejdet? 2) Trenger jeg at tage bort bagsæder? 3) Noenting jeg ikke kender?

På forhand tak til alle, fordi emnet er virkelig livsviktig for mig! Og tag på tro har jeg ikke en jordisk chance som udlænding at klargøre emnet for sig uden jeres hjælp!

Mvh, Ole

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du behøver ikke at have et firma for at eje en gulpladebil, men du får en ekstra årlig afgift oveni vægtafgiften når bilen er registreret efter 6/98

En  personbil kan efter ombygning eksempelvis godkendes som varebil - forudsat, at bilen efter ombygningen opfylder de generelle betingelser om konstruktion og indretning for afgiftsberigtigelse som varevogn. Der må f.eks ikke være bagsæder i bilen, og rummet bag forsæderne skal være indrettet og egnet til transport af gods. Det gælder både indførte brugte biler og biler, der tidligere har været registreret her i landet. Det er en betingelse, at et bilsynssted har godkendt bilen som varevogn (toldsyn).

Registreringsafgiften bliver så ca. det halve af hvad du skal betale på hvide plader, men altså også omkring 5.000 kr. dyrere i vægtafgift om året hvis ikke du er momsregistreret.

Spørgsmålet er derfor om det kan betale sig for dig at indregistrere din bil i Danmark, især da 4 hjulstrækkere er meget billige i Danmark lige nu.

/Michael

 

Tilmeldt 1. May 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Michael,

Mange tak for dit svar!!!

Udgangspunkten ved mit spørsmål var det, at jeg kan nu selge ovennevnte bilen her i landet for max. 70,000 DKK. Jeg kikk ind på antall danske sites og det ser ud at lignende biler koster i Danmark mellem 130,000 og 170,000 DKK. Dvs. det betaler sig ikke selge, da skal jeg ha 60,000 - 100,000 DKK mer til at købe en lignende en. Og i tillegg, helt ingen mulighed at købe en med 2,7 motor, mest som selges står på 2,0 diesel eller 1,9 bensin.

Om jeg tar bilen med, er det klart at jeg ikke betaler told og moms, men ang. registreringsafgift har jeg vel tvivl. Skal den kalkyleres som 60% "tømmelfingersregel" fra ny bilens pris som nu (kilde - suzuki.dk - 240,000 DKK på hvide plader, registreringsafgift på hvide - omkr. 125,000 indgår i priset, priset på gule plader ikk angives), eller skal jeg tage i udgangspunkt at registreringsavgift tages som 60% fra nuværende brugte bilers markedspris i DK, dvs. 60% fra omrk. 140,000 DKK - på hvide koster det omkr 75,000DKK, og 30% fra 140,000 DKK - 35,000 på gule plus vægtafgift. Venligst klargør hvilken antagelse svarer til virkelighed mest. For det betaler seg kun om jeg registrerer bilen på gule - da trenger jeg kun 40-45 tusind, anderledes jeg må have i lommen 70-90 tusind kroner, og da det til og med betaler sig at selge for 70 tusind her og købe for 130-150 i Danmark.

Tak en gang til på forhand!

Mvh, Ole

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)