Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har en fuldtidsansat krav på løn på helligdage hvis arbejdspladsen ikke har nogen overenskomst?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 25. Aug 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er ansat som Souschef i en ny virksomhed. Denne virksomhed er ikke medlem af en overenskomst men vi har generelt gode forhold. På et område er personalet meget uenige med ledelsen og det er i forbindelse med helligdage. 

Har læst i andre debatter her på siden at man har krav på løn på helligdage, men min chef siger at det har vi ikke da vi ikke er med i nogen overenskomst. Jeg er af den opfattelse at vi stadig har arbejdet 37 timer på en uge der har en helligdag, selvom vi ikke er med i nogen overenskomst. Har forsøgt at finde svaret i funktionærloven men kan ikke finde dette?

Nogen der kan give mig et klart svar på dette?

På forhånd tak

Med venlig hilsen

 

Thomas

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Taler vi om en funktionær eller en timelønnet?

Tilmeldt 25. Aug 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

En funktionær

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er en funktionær er der vel en fast månedsløn? Så er det jo ligegyldigt hvormange arbejdsdage der reelt er?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke lige finde noget, men umiddelbart tror jeg, at din chef har ret!

Hvilket fagområde taler vi i givet fald om?

Tilmeldt 25. Aug 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Diskussionen startede da jeg som nyansat fra 1. april undrede mig over at jeg ikke havde en eneste fridag i april, dette forklarede min chef med at det var pga. af helligdagene - da jeg ellers ville få for lidt timer. 

Fagområdet er butik

 

Fra Høng
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 1004
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tag kontakt til HK og så holder du dig til den.

Har du over 160,33 timer om måneden skal der udarbejdes overarbejde, alternativt kan i aftale at overarbejde ikke udbetales men afspadseres, typisk sker det med en faktor 1,5 eller 2 afhængig af hvornår du har overarbejde.

 

 

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Når I er timelønsansatte og ikke hører under en overenskomst, så er der ikke betaling på helligdage og heller ikke under sygdom!

Jeg har tre ansatte på timebasis. De arbejder 37 timer om ugen - plus minus alt efter sæson. Jeg har valgt at de får løn under sygdom, barnets 1. sygedag og på helligdage. Jeg mener det er det eneste rigtige når det i princippet er en fuldtidsstilling. Så jeg synes at du skal snakke med din ledelse og bede om bedre forhold.

Mange hilsener Helle

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Hvis det er en butik, så hører i under HK området og bør følge overenskomsten for området, uanset om I selv har en overenskomst med HK eller ej. Hertil kommer funktionærlovens bestemmelser.

For søgne-helligdage og helligdage gælder, at såfremt en medarbejders fridag falder på en helligdag, så har medarbejderen ret til en anden fridag uden træk i lønnen.

Såfremt han arbejder på en helligdag, så skal han have 100% tillæg for arbejdet den dag fra den første time. Han skal dog ikke have andre tillæg som forskudttidstillæg etc.

Jeg går ud fra, at I har et fast arbejdsskema, sådan at I kender jeres fridage hele måneden igennem, f.eks. fast hver tirsdag. Falder helligdagen på din tirsdagsfri, så har du ret til en anden fridag, da alle dine kolleger jo ekstraordinært har fået fri på din fridag, men du alligevel havde fri.

Arbejdsgiver kan ikke forlange, at medarbejderen skal arbejde andre timer som godtgørelse for medarbejderens fri på en helligdag. Gør han dette, skal han betale almindelige overarbejdstillæg for disse timer. Arbejdsgiver kan heller ikke i sin vagtplan planlægge sig "udenom" helligdagene, da de skal tælle med i de 160,33 timer på månedsbasis. Det er bare surt for ham, men det er vilkårene som arbejdsgiver. Såvidt funktionærer under HK overenskomsten.

Hvis det er timelønnede medarbejdere, så planlægger man bare udenom helligdagene og så er den løst.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 25. Aug 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming tak for svaret. Du skriver at virksomheden bør følge overenskomsten på området men hvis de ikke gør det, tæller helligdage så stadig med i de 160,33 timer i funktionærlove?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)