Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Koncept udvikling af billigt fragtfirma for webshops!

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej derude

Netop som vi er kommet på plads på vores nye store lager i Flensorg, så har jeg regnet en del på at vi selv opretter en distributions afdeling som kan køre pakker ud i hele Danmark, og faktisk med helt ned til 30 pakker pr. landsdel (hvor jeg har delt danmark op i 5 landsdele, altså i alt 150 pakker om dagen) ja så kan der sagtens holdes en gennemsnits pris på max 50 kr pr. pakke, og det er så pakker som kan håndteres manualt, dvs 30 kg skulle ikke være noget problem, ej heller store pakker i normalt uhåndterlige størrelser.

Der skal dog en del konceptudvikling til inden et pilot projekt kunne være køreklart, men ideen er super, for det vil kunne give nogle klare fordele, i form at billig forsendelse af tungere pakker, og evt. afhentning på kundens adresse til meget lave priser, så man kan yde en super service.

Læg mærke til at et sådan distributionscenter kunne laves af flere virksomheder som går sammen om det, skyder lidt penge i det, eller diverse aktiver, og dermed kan det formentligt gøres for få penge. Det behøver jo ikke være en virksomhed som tjener penge, men kunne være en som bare rammer 0. Dermed kan man som part ejer af et distributionsfirma, have meget lave forsendelses omkostinger og få lavet nogel meget mere fleksible og billige løsninger som ingen andre fragtfirmaer kan gøre, uden at det koster kassen.

Det kunne desuden være sjovt at høre hvormange der kunne være med på ideen. Altså fx bare være interesseret i at få sendt deres pakker med sådan et distributionsfirma, ved at man får flere andre med ind, som godt nok ikke er partejere i firmaet, så vil ens egne pakker kunne leveres endnu billigere. Nu vil jeg helst ikke sige gratis, men det kunne blive tæt på, ved at få ikke ejere med i at sende deres pakker gennem os.

Med et Flensborg lager, kan der desuden spares op mod 80% på enkelt pakker sendt fra tyskland.Eksempel (Den dyre) et dansk firma har en tysk leverandør, de får en bestilling fra en kunde, sender bestillingen videre til den Tyske leverandør, den tyske leverandøre sender pakken til firmaet som har fået bestillingen, og firmaet sender bestillingen videre til kunden. en 5 kg pakke vil her have kostet ca. 250 kr i fragtomkostninger. (den billige) et dansk firma har en tysk leverandør, de får en bestilling fra en kunde, sender bestillingen videre til den tyske leverandør, den tyske leverandør sender pakken til det tyske lager, (derved er der tale om indlandstakst ca. 50 kr) det tyske lager sender pakken videre med fx post dk som afhenter i Flenborg på adressen, og pakken sendes som hvis det var indenfor danmark og prisen er hermed 50 kr. i alt har dette kostet 100 kr i fragt, i mod minimum 250 kr på dendyre løsning! altså 150 kr på forsendelse! sender du 10 pakker om dagen, så er det 1500 kr, eller 2 fuldtidsstillinger!

I må meget gerne komme med forslag til hvordan det nemmest kunne opbygges, og i må gerne sende en PM eller lgin, hvis i er meget interesseret i et samarbejde, som med tiden kunne udvikles til et distributionsfirma.

Mvh

Kim Sand Sørensen   

Fra Kolding
Tilmeldt 9. Mar 06
Indlæg ialt: 184
Skrevet kl. 08:00
Hvor mange stjerner giver du? :
En kommentar til dit Tysklands projekt.

 

En pakke fra Tyskland til DK koster ikke 250kr, da jeg købte min projektor gav jeg 9-10 € i fragt. så det er under 100kr.

Jeg kan heller ikke se hvordan du får 1500kr til 2 fuldtidsstillinger, en normal dagsløn for en medarbejder er ca. 1000kr +/- nogle hundrede kroner, og så kommer udgifter til kontorplads, sygedage osv. osv.

 

mvh

Henrik

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Henrik

Du må meget gerne fortælle hvilket firma der er blevet brugt ved levering af den pakke fra tyskland du snakker om, for så er det godt nok billigtm hvis du altså har betalt hele fragten selv, og firmaet ikke har været gode ved dig og betalt en pæn del af den, for at få sendt. For ellers er 9-10 Euro fra Tyskland til Danmark, fuldstændig umuligt, medmindre du sender ufatteligt mange pakker. Det kan så være at de har en hel lastbil som de kører over grænsen og får sendt ud med postdk, så kan det nok lade sig gøre. Men som sagt så kunne det være spændende at finde ud af hvordan det gør det, for kan de gøre til de priser med enkelt leveringer, så er det dæleme godt. For den pris ligner jo mere dansk indlandsfragt. Det skal lige siges, at med metoden med et lager i Flensborg, der skæres mindst én dag af leveringstiden. 

Med hensyn til lønnen, så snakker vi 1500 kr sparet i døgnet. Da det er webshops, så regner jeg med weekend bestillinger også. så derfor er der snakke om ca 45.000 kr på en måned, og som du siger så koster en medarbejder 1000 -/+ om dagen, men det er kun ca. 20 dage om måneden, så det er ialt 40.000 -/+.

Mvh

Kim Sand Sørensen

Fra Kolding
Tilmeldt 9. Mar 06
Indlæg ialt: 184
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Det var DHL eller GLS, det er altid dem der leverer når jeg modtager pakker fra Tyskland, og prisen er altid omkring 7-20 Euro alt efter hvad der skal leveres.

 

Du kan prøve at surfe rundt på diverse tyske webshops der leverer til DK, så kan du jo se deres priser.

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Henrik

 

Hvis vi snakker en 5 kilo pakke, så kan de ikke gøres billigere end 16-17 Euro medmindre pågældende firma sender virkeligt mange pakker hverdag, men så begynder vi jo nemlig at gør brug af stordriften, og det er sjældent til et land som danmark.

 

Dernæst kan jeg sige at brugen af GLS eller DHL vil forøge din leveringstid ,med 1-2 dage i forhold til den løsning jeg har i tankerne, tiden er sat til 3-4 dage fra Tyskland. Leveringstiden, er utroligt vigtigt når det kommer til nethandel, da folk ellers bare får i butikkerne og gør der impulskøb.

Mvh

 

Kim Sand Sørensen

Fra Kolding
Tilmeldt 9. Mar 06
Indlæg ialt: 184
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg ved ikke hvor tit du handler i Tyskland, men de gange jeg har handlet, har varen (DHL/GLS) stået ved min dør 2 dage efter jeg har trykket [Bestil]
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :
DHL oplyser selv en leveringstid på 3-4 dage og de gange jeg har handlet med Tyske webshops, har det taget minimum 4 dage.

 

Mvh

 

Kim

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har de samme erfaringer som Henrik. Giver omkring 75-100kr for at få sendt en pakke til DK og et pr gange - hvor jeg har bestilt inden kl 12, har jeg modtaget pakken dagen efter. Tror ikke jeg har ventet længere end 3 dage før pakke blev leveret.

Jeg ved ikke om det betyder noget for fragttiden, men har flere gange oplevet ved GLS, at det er tyske chauffører, der kommer med pakken.

Fra Aalborg
Tilmeldt 9. Sep 05
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 02:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Kim

 

Med et så lille antal pakker pr. dag kan du ikke drive et distributionscenter, der skal dække hele danmark.

Ikke engang selv om du kun laver en ugentlig levering i hver region.

 

Selv om der Flensborg ikke er en dårlig by ligger den trods alt skidt for et landsdækkende distributionssystem. Hvis du ser hvor UPS, GLS, DHL, DPD PostDanmark og de øvrige pakkedistributører har deres terminaler er der typisk to. Een i stor-København som dækker Sjælland, Møn, Lolland Falster og Bornholm og een i området Kolding/Århus, som dækker Jylland/Fyn.

 

Jeg har tidligere været med til at undersøge, hvor det vil være mest fordelagtigt at lægge en terminal, der skulle dække danmark og det var dengang i området Horsens/Vejle/Fredericia.

 

En beregning på en pakkebil, ser i grove træk sådan her ud på en ny Iveco varebil


Afskrivning/forretning pr. år......................................................................... DKK 60.000

Forsikring/fragtføreransvar ......................................................................... DKK 45.000


Chaufførløn pr. time ............. DKK 120 X 37 = DKK   4.440

Overtid 152 X 5 ........................................... = DKK      760

Overtid 195 X 10 ......................................... = DKK   1.950

I alt pr. uge ved 10 timer pr. dag ..................     DKK   7.150

+ Indirekte lønomkostninger 40%                    +DKK   2.860

Lønomkostninger pr. uge i alt .......................     DKK 10.0010

Årlige lønomkostninger .......................................................47 x 10.0010  DKK 470.470

Kørte kilometer/år = 150.000 km

Diesel ved ca. 7 km/liter = 21.400 X 6,8 .................................................. DKK 145.520

 

I alt pr. år                                                                                                  DKK 720.990

I alt arbejdsdag                                                                                          DKK 2884,00

I alt pr. km                                                                       &n
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen

 

Jeg tror i misforstår hvad jeg siger. Ja som privat personer modtager i pakkerne direkte, selvom 75-100 kr. for en 5 kg. pakke stadigvæk lyder for billigt.

 

Et dansk firma ville hvis de kunne, få deres fx tyske leverandør til at sende pakken direkte til til det danske firmas kunde, men det er bare ikke muligt i de fleste tilfælde. Derfor vil de være nødt til at modtage pakken på deres egen adresse og sende den videre med fx Post DK dermed stiger fragtomkostningerne og leveringstid jo en hel del.

Konne>> eg syntes det lyder utroligt at det er Tyske chauffører, medmindre du bor i Sønderjylland, for så kan jeg godt se at det kan være muligt med 1 dags levering?

Hele konceptet er også til fordi at vi har mange store og tunge pakker, som vil være dyre at sende med Post Dk,  GLS, DHL, DPD, Danske Fragtmænd eller lignende. vi snakker omkring 250-400 kr stykket.

Men hvis det kan lade sig gøre at få en tysk leverandør til at sende direkte til det danske firmas kunder, jamen så ser jeg ingen grund til at ændre det, for det sparer ikke mindst rigtig meget adminstration.

Mvh

Kim Sand Sørensen


 

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)