Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At klare sig uden en bank

Side 3 ud af 4 (39 indlæg)
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Private låntagere og investorer stille ikke samme tåbelige krav som banken.

Hvor ligger forskellen præcist?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9717
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

> Hvor ligger forskellen præcist?

Banker kan normalt altid opsige et lån eller kredit med 14 dages varsel - uden grund. Den slags betingelser har jeg aldrig set med private lån og da slet ikke investorer

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo en fordel i sig selv. Har du nogen ide omkring hvor de ligger rentemæssigt (private lån)? Vi betaler 9,75% i dag hvilket jeg mener er i overkanten. Når nationalbanken sætter renten ned - sker der ingenting hos banken... og hvis der endelig gør - så er det kun det halve eller kvarte Sad

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9717
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

> Har du nogen ide omkring hvor de ligger rentemæssigt (private lån)?

Det kommer helt an på hvem du låner af. Er det noget venlig familie med friværdi i huset, kan du sikkert få det til realkreditrenter - og det er nok det laveste du kan få. Er det den lokale narkogangster du låner privat af, så skal du nok regne med 50-100% i rente om ugen (og blodige knæskaller, hvis du ikke betaler :))

Penge fra investorer er ikke et lån - det er en investering, hvor de så håber på et afkast i form af dividender, børsnotering, salg af deres anparter eller salg af hele selskabet.

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Banker kan normalt altid opsige et lån eller kredit med 14 dages varsel - uden grund.

 

Ja, og de gør det sgu !!! Vi har nogle bekendte, som er blevet sat ude af hus og virksomhed med 14 dages varsel.. Banken godkendte og lånte selv 20 mio. kr. til dem for 1½  år siden, men nu under krisen, så var det bare slut !!! 14 dage til at indfri og ellers var det ud.. Og ud, det kom de.. Det kan da godt være at der var en grund til at virksomheden gik dårligt (det er der jo som regel), men for fanden, de lånte ham jo selv pengene og godkendte projektet !! Så det kan gå meget stærkt, hvis banken pludselig og uden varsel siger stop !

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Så tror jeg at jeg snupper den lokale narkogangster Surprise

Der må jo også være en del som sidder med penge som de investerer i eks. aktier, obligationer og lign. For dem kunne det vel også være en fordel at låne ud (til en virksomhed de tror på) til eks. 6-8% uden at de som sådan er investorer (og uden man får hakket knæskallerne af)...

Fra Herning
Tilmeldt 2. Dec 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

For mit vedkommende, kan tilliden til bankerne ligge på et meget lille sted. Troværdigheden er ikke blevet større efter krisen, og det gør at jeg vil prøve på at undgå banklån fremover. Inden krisen kunne jeg måske godt finde på at låne til startkapital, men efter at have set eksempler på at bankerne kan finde på at opsige ellers overholdte lån, så kan jeg ikke længere se nogen form for hjælp eller sikkerhed fra deres side. Jeg skal ikke ud og investere i varelager, lokaler og inventar, men havde det været tilfældet, ville jeg også gå efter privatlån. 

Der er forskellige holdninger til hvordan man håndterer en opstart, og det skal der også være. Jeg valgte at spare op istedet for at låne, og det har givet mig ro i maven ;-)

Tiden lige nu, gør nok at mange passer mere på aktiverne og ikke tager alt for store chancer. En positiv ting ved krisen kunne være, at vi lærer at klare os uden bankens hjælp langt hen ad vejen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders V. E. Eriksen:

Det er heller ikke fordi, jeg ikke bruger banker, og jeg er faktisk rigtig glad for min bankrådgiver :)

Jeg er rigtig glad for min bank, men er altid på vagt for min bankrådgiver :)

Min bankrådgiver anbefalede mig at indsætte 20.000 på garantkontoen, hvilket jeg accepterede over telefonen - havde jeg indsat 20.001 krone, havde jeg fået 1% mere af HELE beløbet. De 200 kroner/årligt ødelægger ikke min økonomi, men de har lært mig at det ikke er mine interesser som bankrådgiveren varetager :)

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy:

Anders V. E. Eriksen:

Det er heller ikke fordi, jeg ikke bruger banker, og jeg er faktisk rigtig glad for min bankrådgiver :)

Jeg er rigtig glad for min bank, men er altid på vagt for min bankrådgiver :)

Min bankrådgiver anbefalede mig at indsætte 20.000 på garantkontoen, hvilket jeg accepterede over telefonen - havde jeg indsat 20.001 krone, havde jeg fået 1% mere af HELE beløbet. De 200 kroner/årligt ødelægger ikke min økonomi, men de har lært mig at det ikke er mine interesser som bankrådgiveren varetager :)

 

Jeg er bestemt også glad for min bank, som jeg har været kunde hos i mere end 25 år (trofast kunde eller naivt fjols?? Wink .
Men jeg ved, at min bankrådgiver ikke er rådgiver. "Bankrådgivere" er sælgere, der for de flestes vedkommende får provision/bonus af deres salg af produkter, lige som forsikringsselskabernes assurandører.
Det er mange år siden, at bankrådgiverne foretog reel rådgivning uden at skele til salg.
Jeg har selv en finansiel uddannelse, og er derfor så heldig, at jeg for det meste ikke har brug for bankens rådgivning om min eller mit firmas økonomi. Men jeg kan godt forstå de, som føler, at de er nødt til at stole på én eller anden i forbindelse med økonomisk rådgivning, og så kan det lige så godt være deres bank, som har indsigt i deres økonomi.
Det meste af bankernes "rådgivning" om kredit/lån er reelt salg, da selve kreditvurderingen sker indenfor pengeinstitutternes automatisk beregnede "credit score".
At starte virksomhed helt uden at benytte finansiering med kredit fra pengeinstitutterne og kun anskaffe de ting, man har kontanter til at betale, er efter min mening ikke nødvendigvis den bedste måde at starte op.
Hvis man vil stare en produktionsvirksomhed, kræver det kapital. Det er ikke nok "bare" at have en god idé, virksomhedsplan m.m.

Det hele handler vel mest om at holde balancen mellem at være bremset af manglende reelle likvider til anskaffelse af produktionsudstyr, køb af ekspertbistand (SEO, advokatbistand, revisorhjælp o.lign), og at stifte så meget gæld, at de løbende finansieringsudgifter ikke kvæler din virksomhed under opstart?

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9717
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

> Hvis man vil stare en produktionsvirksomhed, kræver det kapital.

Absolut! Men det krævede som sagt også et par millioner for mig at starte SEO Supporten og Joblr op, og jeg ved da også at f.eks. Martin har brugt rigtig mange af hans spareskillinger for at få Amino op at stå. Det er ikke kun fysiske produktionsvirksomheder, der koster penge at banke op.

Men derfra og så til at konkludere at man har brug for en bank til at finansiere det er jeg ikke enig i. Jeg har startet SEO Supporten og Joblr, Martin har startet Amino, og mange andre har startet andre virksomheder, der tilsvarende har krævet tusindvis eller millioner at sparke igang - uden at nogle af os af den grund har optaget banklån.

Nogle af os har tjent pengene på andre ting, nogle har fået investorer, nogle har lånt privat, nogle har forhandlet udvidet leverandørkreditter osv. Pointen er i alle fald, at man ikke behøver at låne i banken.

Og min personlige erfaring er så, af ud af mange onder er banken en af de værste at være i lommen på. Hvis man blot bruger dem som "servicecenter", hvor man køber nogle bankydelser, og ikke låner penge af dem, så er det ok, men at låne af dem synes jeg er for risikabelt og ubehageligt. Det giver en ringere nattesøvn :)

 

Side 3 ud af 4 (39 indlæg)