Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. værdi ved skattefri virksomhedsomdannelse

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Dec 05
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder og overvejer at omdanne mit personlige firma til et selskab (Ikke kontantindskud(?)!).

 

Men har nogle spørgsmål vedr. værdisættelsen:

Jeg har af en af mine leverandører modtaget licenser til en række af firmaets software, dette er givet mig omkostningsfrit så jeg kan lærer systemerne af kende indgående.

Listeprisen på softwaren er samlet lidt over 300.000 DKK (licenserne er ikke taget i brug endnu) - men jeg har modtaget disse omkostningsfrit.

Hvilken værdi har de software licenser ved indskud i et evt. selskab? Den reelle markedspris (= 300.000) eller "min" pris (= 0,-)?

Hvis man har modtaget købstilbud på sin virksomhed, er virksomhedens værdi så påvirket af disse tilbud? Logisk, hvis der er en der mener at mit firma er X værd, må det vel tælle et eller andet sted som en "salgsværdi" eller?

 

På forhånd tak for hjælpen,
Johnny

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Du vil stifte selskabet ved apportindskud af aktiverne i din personlige virksomhed.

Værdiansættelsen/vurderingsberetningen er noget som revisor laver og påtegner. Normalt vis er det særdeles vanskeligt at værdiansætte immaterielle rettigheder, som eks. licenser og der vil man nok være lidt pessimistisk med hensyn til selve værdien. Særligt når det er noget du har fået foræret. Et udefrakommende tilbud kan være en faktor men der er mange ting der indgår.

Men hvis du har værdier i virksomheden på de 125.000 kr. i forvejen er værdiansættelsen af rettighederne uinteressant ved en skattefri virksomhedsomdannelse, men regnskabsmæssigt må revisor tage sine forholdsregler da han/hun skriver under på at aktiverne ikke er værdiansat for højt.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)