Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Går du ind for ligestilling? Så stem nej på søndag

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror, at tronfølger-afstemningen alene er med på søndag i et forsøg på at hæve stemmeprocenten til EU valget, som jo heller ikke rigtig kan hidse nogen op. Havde de ment det alvorligt, ville tronfølgeraftemningen være blevet gemt til kommunalvalget, hvor stemmeprocenten er meget højere, og hvor de kunne have fået et "ja" hevet hjem så let som ingenting.

 

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Anja Lysholm:
Jeg tror du misforstår mig. Vi er så absolut enige om at det ikke er monarkiet vi skal tage stilling til, men det er jo åbenbart det folk gør - eller prøver at signalere at de gør, med deres nej/blank.

Eller misforstår jeg dig? :-)

Ja, det gør du så i dette tilfælde. Jeg har kun skrevet hvad jeg mener, det er denne her (i denne tråd) :-)

Jeg har ingen stærke holdninger til at bevare eller afskaffe monakiet. Jeg synes bestemt ikke de er toppen af poppen og jeg forarges over deres ringe arbejdsindsats for ret så mange penge. Frederik er næppe noget kup i den Olympiske kommite, selvom man gerne vil fremstille det sådan. Men hvis kongehuset glæder en masse ugebladslæsere, erhvervsliv og andre end mig, så fint nok!

Nu skal vi så til at pille og ændre ved dels institutionen og grundloven.

- Angående grundloven, så står der en række åndsvage og forkerte ting. Bl.a. står værnepligten i grundloven og det er da netop et ligestillingsspørgsmål, men i denne kontekst er princippet åbenbart ligegyldigt. Vi skal hverken diskutere det eller stemme om det.

- Angående monakiet, så er princippet om 'ligestilling' omvendt pludselig blevet vigtigt, uagtet det er et teoritisk spørgsmål for alle nulevende. Princippet om at den førstefødte arver tronen er ikke til debat, det er kun ligestilling mellem køn. Hvis vi skal i gang med at pille ved reglerne står dette punkt ikke særligt højt på min liste - gør det virkelig på din?. Kongehuset er særstillet i alle henseender - det giver ikke mening at anvende ligestillingsprincipper, men hvis du åbner for ændringer så kan jeg da se en hel række ting der kan 'forbedres'. Nogen vil så mene at en afskaffelse er en forbedring.

Jeg synes at det er en del af Danmarks historie og kultur. HVIS kongehuset skal bestå, så skal det ikke ændres til moderne principper.

 

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :

udvikler:

- Angående monakiet, så er princippet om 'ligestilling' omvendt pludselig blevet vigtigt, uagtet det er et teoritisk spørgsmål for alle nulevende. Princippet om at den førstefødte arver tronen er ikke til debat, det er kun ligestilling mellem køn. Hvis vi skal i gang med at pille ved reglerne står dette punkt ikke særligt højt på min liste - gør det virkelig på din?. Kongehuset er særstillet i alle henseender - det giver ikke mening at anvende ligestillingsprincipper, men hvis du åbner for ændringer så kan jeg da se en hel række ting der kan 'forbedres'. Nogen vil så mene at en afskaffelse er en forbedring.

Jeg synes at det er en del af Danmarks historie og kultur. HVIS kongehuset skal bestå, så skal det ikke ændres til moderne principper.

Det er faktisk netop aktuelt med de nye prins/prinsesser, Hvis prins Chr. skulle gå hen og dø, vil Isabella? er det sådan hun hedder (lillesøsteren), være den ældste men er udelukket fra tronen med nuværende lovgivning, og hvis hun får en lillebror vil han være den næste tronarving, ellers går titlen til Nikolai og dernæst hans lillebror som jeg ikke kan huske hvad hedder.

Det er ikke en afstemning om monarki eller ikke, men om tronfølgen, men klart at modstanderne gerne vil have lidt ørenlyd lige nu, hvor der er så meget fokus på dette.
Der er en klar opbakning til monarkiets beståen i Danmark, og det er fint nok for mig, dog syntes jeg at man skulle tage deres roller op til overvejelse, og give dem nogle relevante opgaver der er tidssvarende. Og en plads i en international komite som den olympiske er at tage hul på hele den problematik, så i sidste ende vil Fredes job måske rykke lidt rundt i rækken af festaftaler i de kobgelige kalendere.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 01:02
Hvor mange stjerner giver du? :

cpufan:
Det er ikke en afstemning om monarki eller ikke, men om tronfølgen, men klart at modstanderne gerne vil have lidt ørenlyd lige nu, hvor der er så meget fokus på dette.

Konservativ Ungdom opfordrer til at man stemmer imod - de er næppe modstandere af monakiet.

Hvis du mener det er fint at ændre på monakiet, så kan det vel ikke overraske at  rationelle demokratiske kræfter foreslår relevante ændringer, herunder en afskaffelse (jeg er som sagt rimelig lunken omkring det spørgsmål). Du har nu meldt dig under fanerne som monakist, og set i dét lys giver din negligering af vores kritik, af den statsfinancierede 'stem ja' film, i andre indlæg fin mening.

 

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 01:29
Hvor mange stjerner giver du? :

monarkist er jeg nok ikke, jeg er også svært utilfreds med indsatsen fra kongehuset, men alternativet som vi ser det i Tyskland, blandt andet tiltaler mig langt mindre.

Mit indlæg i den anden tråd, går mest på at en (næsten) enigt folketing ønsker denne ændring (gange 2).

At Statsministeriet ønsker at bruge af deres midler til en kampagne for deres sag er for mig i orden.

Konservativ ungdom gider jeg slet ikke at kommentere på - de er altid komplet utilregnelige.
Desværre vil en del af disse sikkert engang havne i folketinget, da så få af os andre dødelige ønsker at gøre politik til vores levevej.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 03:39
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Anja Lysholm:

Jeg forstår simpelthen ikke hvordan et nej/blank skulle kunne rykke ved at vi har et kongehus. Det svarer til at EU-modstandere undlader at stemme for at vise deres utilfredshed med at vi er med i EU - det har bare ingen effekt! Og den debat det evt. måtte skabe, er jo allerede i gang.

Nej, det svarer ikke til at en EU-modstander undlader at stemme. De kan eksempelvis stemme på Folkebevægelsen mod EU eller Junibevægelsen og dermed vise deres utilfredshed og gøre noget aktivt. 
Den mulighed har vi ikke, i afstemningen om tronfølgeloven. Vi kan kun stemme Ja, Nej eller Blankt (og Nej og Blankt er stort set det samme, bortset fra signalværdien).  Det kan godt være, at debatten allerede er i gang nu, men ved et nej, kan man håbe på at emnet bliver taget op igen - og at der denne gang er lidt mere kød på knoglen.  Ved et "ja", er emnet uddebateret. 
Du synes det virker ineffektivt. Så er vi to - det er desværre bare den eneste mulighed vi har, i dette demokrati - og så må vi jo tage til takke med dét. 

Anja Lysholm:

Hvis det bliver et nej, så skal vi da alligevel bare stemme igen hvis det engang bliver aktuelt med en prinsesse - så lad os dog få det overstået nu hvor det er sat i gang. Der må sgu da være sjovere og mere effektive måder at protestere på hvis man virkelig vil af med monarkiet. Det her virker lidt for "nemt".

Det handler ikke blot om eventuel afskaffelse af monarkiet. De royale kan leve og dø, uden at jeg tager mig af det. Jeg er ligeglad med, hvem der er på tronen nu - og hvem der er der om 70 år, hvis der overhovedet findes en trone til den tid. Jeg kan simpelthen ikke hidse mig op over det, hverken på den ene eller den anden måde. Jeg er så hamrende ligeglad. 
Til gengæld provokerer det mig, at vi skal stemme om at ændre grundloven, for noget så top-uaktuelt (og skide ligegyldigt, i min optik) som tronfølgeloven, når der er mange andre ting i Grundloven jeg langt hellere ville have, blev taget op til overvejelse og afstemning. Adskillelse af Kirke og Stat eksempelvis. At der findes et kors på alle navneattester i Danmark, ligegyldigt hvilken religion man tilhører. Værnepligten som Udvikler nævner, er også interessant - især i denne ligestillingsdebat. 
At jeg skal tage stilling til, hvem der skal arve kronen HVIS kronprinseparret tilfældigvis avler en søn mere, og både Margrete, Frederik og Christian kradser af, er simpelthen... så uaktuelt og fuldstændigt ligegyldigt, at jeg bliver dybt provokeret over, at der bliver gjort så stort et nummer ud af det - og især i Ligestillingens navn. 
Føj, altså. 
Og hold kæft, hvor er det i øvrigt pinligt, at det er det mest sexede emne der har kunnet findes og det så er blevet klistret op af EU-valget, for at trække folk til stemmeurnerne.

 

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 03:57
Hvor mange stjerner giver du? :

cpufan:

Det er faktisk netop aktuelt med de nye prins/prinsesser, Hvis prins Chr. skulle gå hen og dø, vil Isabella? er det sådan hun hedder (lillesøsteren), være den ældste men er udelukket fra tronen med nuværende lovgivning, og hvis hun får en lillebror vil han være den næste tronarving, ellers går titlen til Nikolai og dernæst hans lillebror som jeg ikke kan huske hvad hedder.

Nu hvor jeg lige har sagt, at jeg er topligeglad med alt, der hedder Kongehuset er følgende lidt pinligt - men det er altså forkert det dér. 

Hvis Prins Christian kradser af, er Prinsesse Isabella den næste i rækken (iflg. ændringerne i tronfølgeloven i 1953, da Margrete fik tronen). 
Hvis hun i mellemtiden har fået en lillebror, springer han hende dog over i rækkefølgen, som grundloven ser ud lige nu - og det er dét der skal stemmes om.

Efter dem, er det ikke Nicolai, Felix og den nye baby, men først Joachim, før de 3.

Dvs - hvis Frederik og Mary ikke får flere børn, ser det sådan her ud: 

Margrete
Frederik
Christian
Isabella
Joachim
Nicolai
Felix
Baby
Hvis alle de, skulle kradse af, går jeg ud fra at den hopper tilbage til Prinsesse Benedicte (Margretes lillesøster) og dernæst til Prinsesse Elisabeth (Margretes kusine) . Margretes yngste søster, Anne-Marie bliver sprunget over, fordi hun har fraskrevet sig arveretten)

I think we're fucking covered. :-)

Hvis  de får en søn mere, ser den sådan her ud: 

Margrete
Frederik
Christian
Ny Søn
Isabella
Joachim
Nicolai
Felix
Baby
Og så Benedicte, og Elisabeth og så, I guess eventuelt de, af deres børn der ikke har fraskrevet sig arveretten (det har Grev Ingolf heldigvis) ;-) 


Og det er dét vi stemmer om. Om Isabella & NySøn skal ind i arvefølgen i aldersorden eller ej. Intet andet. Hun bliver ikke sprunget over, af Joachim og hans unger, under nogen omstændigheder. (Med mindre hun er ligeså utiltalende som Arveprins Knud var, og vi skubber hende ud, til den tid) ;-)

 

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt mærke at det her emne interesserer mig SÅ lidt at jeg nok slet ikke skulle have blandet mig i debatten. Wink I mit hoved ser det sådan her ud:

Vi har et kongehus (hvadenten jeg kan lide det eller ej)
Der er en afstemning
Hvad synes jeg i den sag (når nu tingene er som de er)?
Sæt kryds

Det er  nogles øjne sikkert simpelt og naivt og viser håbløs mangel på politisk indsigt, men mere kan det altså ikke hidse mig op - og hvis det kunne, ville jeg tage kampen op et sted hvor jeg mente at det nyttede noget. Men det er selvfølgelig også det folk gør. Jeg tror bare ikke på det. Smile

 

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Anja Lysholm:

Det er  nogles øjne sikkert simpelt og naivt og viser håbløs mangel på politisk indsigt, men mere kan det altså ikke hidse mig op - og hvis det kunne, ville jeg tage kampen op et sted hvor jeg mente at det nyttede noget. Men det er selvfølgelig også det folk gør. Jeg tror bare ikke på det. Smile

Næ, jeg tror ikke der er nogen der mener at der hverken er naivt eller et udtryk for mangel på politisk indsigt.
Problemet er bare at for os som nu tilfældigvis har en holdning er dette den eneste mulighed vi har for at udtrykke vores utilfredshed med måden systemet er strikket sammen på. Hvilket egentlig er lidt sørgelig, den eneste mulighed vi har for at vise vores utilfredshed er en blank stemme ved et proformavalg (altså uden at skulle gøre modstand mod monarkiet til en fuldtidsbeskæftigelse).

Nå, jeg vil da lige give en kort summering af min holdning til kongeshowet.
I min optik er det absurd, grænsende til det groteske, at skulle stemme om ligestilling inden for en eksklusiv klub som ovenikøbet har lovens ord for at de er bedre og mere værdifulde end os andre.

Der hersker jo nærmest kammerat Napoleon, nogen er mere lige end andre, tilstande her til lands.

 

Mvh Peder

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Men hvem fandt egentlig på, at det er et spørgsmål om ligestilling?

Hvis Isabella eller en anden kvinde arver tronen, bliver hendes mand jo stadig ikke konge vel? Altså et tydeligt signal om at en mandlig monark er mere værd og har større betydning end en kvindelig monark.

Hvis det bliver et nej på søndag er jeg sikker på, at regeringen vil få travlt med at kigge nærmere på grundloven i det hele taget og det synes jeg i allerhøjeste grad, vi trænger til.

Det satser jeg på og stemmer NEJ til forslaget på søndag.

 

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)