Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2 firmaer, 1 cvr

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Rent hæftelsesmæssigt har CVR-nummeret intet at sige. Spørgsmålet er om man overhovedet kan køre det under 2 egentlige CVR-nr. Til mine to virksomheder har jeg et CVR-nr og et binummer, men 2 ægtefæller kan sikkert godt få to CVR numre, men juridisk har det som sagt ingen betydning. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Lad os lige slå fast, at såfremt din mand har et ApS, som evt. skulle gå konkurs, så kan det IKKE komme til at berøre din virksomhed. Såfremt I vælger at køre begge "projekter" i dette ApS, ja så er økonomien (god eller dårlig) jo samlet, hvor kreditorer kan gøre udlæg i hele virksomheden.

 

Mht branchekode så er det ikke helt "bare" statistik. Såfremt man skulle komme ud i en strid, som medfører retssager mv., så kan en forkert branchekode stille dig væsentligt dårligere. "Hansens softwarehus" med branchekoden "autoværksted" kan medvirke til tabt retssag, da den forurettede kan argumentere for at være blevet misledt. Det er selvfølgelig sjældent man kommer så langt ud, men det er nyttig viden...

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg skal ikke blande mig i Aps''er og konkursovervejelser, men det mest praktiske er vel, at I har hver sit cvr nr og hver sit firma.
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er helt enig men systemet er så vanvittigt at man ikke selv kan vælge at få 2 CVR-numre. Ihvertfald hvis det er samme person som driver de to virksomheder. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 28. Aug 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Bemærk, at der ER en forskel på CVR og SE-numre:

 

CVR nummeret er den enkelte virksomheds "cpr"-nummer.

SE-nummeret er en administrativt nummer til afregning af afgifter og skat.

 

P-nummeret er den enkelte CVR-enheds "produktionsenheder" - altså de adresser eller steder hvorfra virksomheden driver virksomhed. Hver enkelt P-enhed kan sagtens have en anden branchekode end CVR-enheden - men det er altid CVR-enheden der er juridisk bindende i alle forhold.

 

Regnskabsansvaret ligger, så vidt jeg ved, også på det enkelte CVR-nummer. Det er altså de samlede aktiviteter for ALLE P-enheder der skal indberettes under CVR-nummeret (og eventuelt de enkelt tilknyttede SE-numre) - så i tilfældet med din mands firma og din egen butik vil det være hensigstsmæssigt at få lavet et ekstra CVR-nummer til butikken. Virksomhedsformen er ikke afhængig af CVR-nummeret.

Tilmeldt 15. Aug 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Revisor (eller andre som har erfaring eller viden mht. nedenstående),

Vi er i den situation at jeg driver en personligt ejet virksomhed.

Min kone er pt. på barsel med vores første barn.

Når hun skal tilbage til arbejdsmarkedet er vi interesseret i at hun dels kan være deltid projektansat i min virksomhed, dels passe vores barn og få (supplerende) dagpenge - indtil vi får barn nummer to.

Kan vi mon få lov til det og kan hun få dagpenge, i den tid hun ikke er projektansat.

Hvad skal vi være opmærksom på ift. A-kasse, AF og dagpenge systemet?

Alle former for input er meget velkomne!

Ohm

 

 

Tilmeldt 16. Aug 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt ny sommerorientering til alle vedørende registering af mere end 1 CVR-nr.

Det er korrekt at det tidligere var således, at hvis man blev registeret med 2 eller flere CVR-nr, at så havnede man automatisk på månedsmoms.

Momsloven er for kort tid siden blevet ændret (§57, stk. 5. Se Lov 524 af 17. juni 2008)) således, at det er muligt at have flere CVR-nr. uden at havne på månedsmoms.

Momsafregningsperioden for alle virksomhederne vil blive fastsat efter et transparent-princip forstået på den måde, at det er det samlede afgiftstilsvar for alle virksomhederne der derved afgør det.

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja..reglerne er blevet lempet.

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)