Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der patent på fælgdesign? Der laves fx kopi af audis fælge.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej allesammen,

Jeg ville lige høre om der er nogen af jer der ved om der er patent på/eller kan være patent på et fælgdesign?
Her tænker jeg især på fx audi, som jo har nogle gode designs som er kopieret som de velkendte REPLICA/KOPI fælge. Men er dette lovligt? Audi siger ganske vist ikke noget, og jeg ved at SMC(danmarks største audi/vw forhandler) også selv sælger replica fælge fordi de er så meget billigere.

Men findes der fælgdesignes hvor der er patent på? eller er det kun navnet af de fælgdesigns som der er patent på?

Mvh

Kim Sand Sørensen

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Kim.

Jeg er ikke sikker, men jeg tror ikke at de kan have patent på selve designet. Dog må man ikke bruge fx. Audi''s navn eller logo på en kopi fælge. Skulle de have en eller anden form for speciel-patent, hvilket jeg ikke tror, så er det vel altid muligt for andre producenter, at fx. ændre en lille detalje - også er det vel ikke kopi mere :-)



// Jesper Skov

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :
HELLO Jesper

 

Det er der problemet ligger, hvormeget skal der ændres for at et design ikke er patenteret længere, det er jo en meget diffus størrelse, som vel kun kan klares igennem en retsag. Jeg VED at der kan være patent på et design, men jeg ved ikke om det er noget der bruges på fælgdesign. Mener dog bare at det normalt skrives ved fremvisning af sådanne designs, og kan derfor ikke forstå at jeg ikke har set det nogen steder.

Mvh

Kim Sand Sørensen 


Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja - det er så svært.. Er det fordi at du selv vil til at producere fælge?? Hvis du tænker på om det er lovligt at sælge fx. replica fælge, så vil jeg sige at det er fuldt ud lovligt...

Forresten, så chattes vi ved, jump on it!!!


// Jesper Skov

 

Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu er ordet Patent jo efterhånden ret misbrugt og man kan ganske rigtigt ikke tage patent på et design da patent er en teknisk frembringelse.

 

MEN der er ganske gode og af bil industrien meget brugte muligheder i Design beskyttelse hvis du søger på audi på denne side kommer der flere frem http://oami.europa.eu/RCDOnline/RequestManager 

 

NiJunge.com

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)