Kære Admaker. Søndag morgen... Jeg tenderer til at give Mikkel DeMib overvejende ret om end jeg godt kan forstå din frustration ud fra et omkostningsperspektiv for kunden - især i forhold til eksempelvis administrationsgebyr etc.. Det er imidlertid min holdning, at danske virksomheder i højere grad skal lære fra amerikanerne og betragte "omkostninger" til eksempelvis bureau som en investering frem for en omkostning. Og bureauet bør i højere grad være i stand til at argumentere for kundens værdi og ROI af de højere omkostninger i stedet for argumentation der hidrører bureauets egen omkostningsstruktur, som kunden i bund og grund kan være ligeglad med. Bureauet har jo formentlig hjulpet en række kunder med at blive mere succesfulde i markedet, hvilket gør at de selv har succes og har kunnet vækste til deres nuværende størrelse med deres respektive setup. Prisen som kunder betaler hos større bureauer eller hos Mikkel DeMib favner jo også struktureret viden i form af hastighed, omkostninger til forskning og udvikling, dokumenterede erfaringer og resultater, langsigtet stragegisk samarbejde og netværk, der hjælper kunden med at bruge sin egen tid mere effektivt og fokuseret på kerneforretningen. Det kan eksempelvis være, at de marginalt ekstra 1.000 kr. for påbegyndt time er præcis den ekstra indsats, der hjælper kunden med at tjene x % ekstra i forhold til løsningen inden for tidsrummet. Bør kunden ikke værdsætte det? Omvendt er jeg også overbevist om, at der er plads til mindre og mere adrætte bureauer/konsulenter, der kan hjælpe kunder med produktion af kundens fastforankrede og ufravigelige ideer til en lavere timepris. Det er jo desværre ofte sådan, at kunder føler de har fået en god idé og den kan man som bureau/konsulent ikke udfordre fordi den allerede er fast besluttet hos kunden. Mvh Jens Adamsen
|
Jeg forstår faktisk ikke hvorfor der altid skal køre så meget hetz på de store reklamebureauer. Hvorfor kalder man dem "de dyre, selvfede reklamedrenge" osv? Hvorfor er det, at det støder nogen, at en virksomhed tjener mest muligt på deres kompetencer?
Faktum er jo, at det er udbud og efterspørgsel! Et bureau kan i princippet tage en timepris på 1 million, hvis blot de har bevist, at være pengene værd. Og er man så en malermester i Nr. Lyndelse der skal have lavet en 2x150 mm annonce i lokalavisen, så takker man jo bare nej til million-timepris-bureauet og kontakter en lille hyggelig grafiker i nærområdet der kun koster 200 kr. i timen.
Som i enhver anden branche, kan kunden bare søge et andet sted hen og få en billigere vare. Og der findes MASSER af små-bureauer som ikke laver andet end at fritlægge hjulkapsler og indsætte tjubang-tilbuds-splasher. Men man vælger jo som kunde at købe sin vare dér hvor man får den værdi man eftersøger.
Jeg synes det er mangel på bedre vidende, at der øffes så meget over de priser! Jeg bliver virkelig harm!! Det er simpelthen så irriterende at mange mennesker ikke kan se den mega værdi et dygtigt reklamebureau kan skabe for deres kunder. Der ligger SÅ meget knowhow og kompetence bag de store bureauer, og langt de fleste af dem knokler en vis legensdel i laser for at skabe den merværdi for kunden. Og det virker! Kunderne ved det. Men jeg fatter ikke hvorfor det altid har været så svært for mindre involverede mennesker at se det.
Hvis Mikkel koster 2000,- i timen, så er det ikke fordi han er grådig. Så er det fordi han har kunder der vil betale ham 2000 kr. for hans kompetencer. Og har man kunder der vil betale det, så man rent faktisk det værd.
Der er nok også forskel på prisen for en times foredrag af hhv. Martin Thorborg og Birthe fra kassen i Bilka. Også selvom de kan nå at sige lige mange ord på den time...
/Rikke