Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvervs gulpladebil, privatkørsel, straf?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 23. Jun 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

 

Ja. Står med en lille virksomhed, og skal bruge en bil til erhvervskørsel på gule plader. Den skal sådan set kun bruges til erhvervskørsel, ikke privat.

 

Men, hvis det nu skulle ske jeg tog en tur til købmanden søndag formiddag når konen bruger den anden bil, eller lignende, som overhovedet ikke har noget med virksomheden at gøre.

 

Og jeg bliver "stoppet", hvad er straffen så?

 

Det er som sådan ikke noget jeg har planer om, men det er bare rart at vide om jeg står til at skulle betale et kæmpe beløb eller det er overkommeligt. :)

 

Bilen det drejer sig om er en ny Audi A4 stationcar, leaset i 24 eller 36 måneder, månedtlig ydelse måske omkring 6000kr og en nypris på de 500.000-600.000 ca. Ved ikke om det spiller ind?

 

Ser frem til at høre nogle gode svar. Tak.

 

Mvh. John Poulsen

JohnPoulsen1982@gmail.com

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg ved skal du betale momsen tilbage, og deroveni får du en bøde (og jeg tror den er i størrelsen 50.000,00).

Du kan jo også købe/lease en gulplade bil og betale momsen, så må du bruge den privat alt det du vil

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 23. Jun 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Gweb.

 

Det passer jo ikke at hvis bare virksomheden betaler momsen må man bruge den alt det man vil?

Så skal man jo også beskatttes privat af bilens nypris? Som er en del. (minimum 160.000)

 

I hvertfald som jeg har forstået det! :) - Og fået forklaret af revisor.

 

Mvh. John Poulsen

JohnPoulsen1982@gmail.com

Tilmeldt 23. Jun 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Gweb.

 

Det passer jo ikke at hvis bare virksomheden betaler momsen må man bruge den alt det man vil?

Så skal man jo også beskatttes privat af bilens nypris? Som er en del. (minimum 160.000)

 

I hvertfald som jeg har forstået det! :) - Og fået forklaret af revisor.

 

Mvh. John Poulsen

JohnPoulsen1982@gmail.com

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er muligt, men jeg vil stadig tro at det er billigere end at blive snuppet i en firmabil.

Fra Holstebro
Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

du kan finde masser af info på skats hjemmeside, prøv bare at skrive gulpladebil i søgefeltet, her var lige hvad jeg stødte på.

 

Her står du: Vejledninger til virksomheder > Varebiler på gule plader
Bruger du eller dine medarbejdere også varebilen privat?
Version: Varebiler på gule plader (Gældende fra den 11. december 2008)

Når du selv eller dine medarbejdere også bruger bilen privat, kan du som udgangspunkt ikke trække momsen fra. Hvis bilens tilladte totalvægt er over 3 til og med 4 tons, kan du dog trække en del af momsen fra.

 

Varebilen bruges privat, hvis du eller dine medarbejdere kører i den til og fra arbejde, eller hvis I fx bruger bilen til:

  • Fritidsaktiviteter
  • Indkøb til privat brug
  • Kørsel til og fra børneinstitutioner
  • Kørsel med private ting som fx campingvogn, trailer, båd- og hestetrailer, cykler, møbler og haveaffald.

Der er dog ikke tale om privat kørsel i de tilfælde, hvor betingelserne er opfyldt for kørsel mellem hjem og arbejde i specialindrettede køretøjer, kørsel mellem hjem og skiftende arbejdssteder eller kørsel mellem hjem og arbejde som led i en vagtordning.

Der er heller ikke tale om privat kørsel, hvis I foretager svinkeærinder på op til 1.000 km/år, i tilknytning til kørsel mellem hjem og arbejde i specialindrettede køretøjer med en tilladt totalvægt på højst 3 tons. Svinkeærinder kan fx være at aflevere/hente børn eller at handle.

 

Hvornår må jeg bruge bilen privat?

En varebil må bruges privat, når du opfylder disse 3 betingelser:

  • Der er betalt privatbenyttelsesafgift.
  • Momsen må ikke være trukket fra ved køb af bilen.
  • Der betales A-skat og AM-bidrag.

Mvh.

Martin

Tilmeldt 23. Jun 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin.

 

Tak. Er dog ret godt inde i reglerne omkring hvordan og hvorledes og hvornår den må bruges privat. :)

 

Det er mere straffen hvis man nu skulle blive taget nede i supermarkedet, jeg er ude efter.

 

Mvh. John Poulsen

JohnPoulsen1982@gmail.com

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 27. May 07
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det bare mig, eller har de slet ikke styr på tingene her:

 

http://www.suzuki.dk/koeb-en-suzuki/koer-privat-paa-gule-plader.aspx

 

Tongue Tied

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)