Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når begge er selvstændige - kan man få tid til børn?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Ikast
Tilmeldt 3. Jul 09
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg går lige i tiden med utroligt store spekulationer.

Min kæreste er selvstændig i et veletableret firma, og vores forhold fungerer rigtig godt. Jeg nyder at han har sit eget firma, og under ham gerne at bruge mange timer på det. Jeg deltager i mange ting omkring firmaet og virker i øvrigt som sparringspartner for min kæreste.

Jeg selv er pt. alm. lønmodtager, men har i mange år brændt for at blive selvstændig! Jeg har arbejdet meget i det, og vi har været tæt på at købe hus hvor der var erhvevslokaler til. Dette skulle dog vise sig at være et stort problem, da det er detailhandel jeg ønsker at slå mig ned på, og det må jo ikke åbnes hvor som helst. Jeg havde også kontakt til flere leverandører, og meget af det grundlæggende arbejde var på plads.

Så lige som vi havde fundet ud af, at lokalerne ville blive et problem, kom finanskrisen og eget firma blev sat på standby. Der var desværre også andre faktorer der talte imod at åbne en butik indenfor branchen, så jeg slog koldt vand i blodet og håbede at jeg ville kunne trives med mit nuværende job.

Men nu kribler det igen! Jeg er super glad for min arbejdsplads og mine kolleger - men jeg keeeder mig! Og jeg bruger meget energi på at tænke på hvordan tingene ville skulle være i mit eget firma og hvilke muligheder jeg har.

Nu kommer så min problemstilling. Vi kunne selvfølgelig godt tænke os at få børn indenfor overskuelig fremtid - vi er hhv. 26 og 27 år. Men hvordan kan det lige lade sig gøre, at begge forældre er selvstændige og stadig få en hverdag til at fungere med børn?

Jeg har tænkt på, at jeg nok først bør starte virksomheden op når vi har fået de børn vi vil have, da jeg lige nu arbejder indenfor det offentlige, og det vil klart være en fordel i forhold til barsel hvis jeg får børnene mens jeg arbejder der. Men hvordan skal det så fungere bagefter? Og KAN det fungere?

Jeg er vel afhængig af at skulle have minimum én ansat i min butik, i tilfælde af sygdom, børns sygdom mv.?? Eller kan man have sit syge barn med på arbejde?

Hjææælp mig! Jeg har virkelig brug for at vide om der er nogen herinde der står i den situation, som kan fortælle hvordan det kan gå op i en højere enhed.

Med venlig hilsen

Helle Christensen

 

Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 1058
Fra  Ronnie Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Helle Smile

Det er altså ikke det store problem, jeg er 34 år og min kone er 30 år og vi har 5 børn sammen, Josefine 8 år, Jonatan 5 år, Simon 3 år, Oscar 1 år og Naja på 11 uger, Og jeg har haft ballonbutikken i 5 år nu, som er gået fra ingen ting til i dag hvor vi omsætter for ca 1,5 milo om året, og for ca. 6 mdr. siden fandt min kone ud af at hun også godt ville prøve, hun arbejder dog hjemme fra med en web shop, det går jo ikke at passe en butik nå man har så mange små bøne for der er jo næsten altid en syg Smile

Så det er bare at komme igang med din butik, men jeg syntes ikke at du skal ansætte nogen for så skal du altid ud og finde penge til den person hver mdr. også selv om du ikke har haft brug for hende/ham så gør som jeg gør, hver gang jeg får brug for hjælp så bruger jeg en anden selvstændig det koster lidt mere i timen men så kan du bruge dem i de timer som du har brug for det, og så skriver de bare en regning på deres timer til dig, og det er ikke svært at finde nogen til at hjælpe dig, jeg har 7-8 stykker som jeg bare kan ringe til, og så skal en selvstændig hjælper heller ikke have barsel betaling, syge penge, ferie penge og meget meget mere.

Diu må sige til hvis der er noget vi kan hjælpe dig/jer med.

Venlig hilsen.

Ronnie www.ballonbutikken.dk

Venlig hilsen.

Ronnie 

Tilmeldt 22. Nov 06
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Helle,

Hvor er det dejligt at høre at du har mod på livet som selvstændig Smile

Min mand og jeg er begge selvstændige og har (næsten) altid været det, så for os var der ikke så meget spekulation, og da jeg meget gerne ville amme børnene, var rolle fordelingen også ret klar fra starten af. Det blev den traditionelle hvor jeg gik hjemme - passede børn og papirene i firmaet - og min mand udførte arbejdet.
Det har fungeret ganske udemærket, jeg kan faktisk kun anbefale det, for selv om man selvfølgelig gerne skulle få firmaet til at vokse sig stort, så bestemmer man jo selv takten. Så er der jo det at man - lidt an på hvad man laver selvfølgelig - selv kan bestemme hvornår man vil arbejde, så når børnene er syge kan man uden dårlig samvittighed beholde dem hjemme eller bare hente dem tidligerer en ganske almindelig hverdag uden at skulle spørge om fri først...
Faktisk er det gået så godt at vi idag har 3 firmaer med ialt 16 ansatte og 4 dejlige piger i alderen fra 1 til 8 Big Smile

Hilsen fra en mor der aldrig bliver lønmodtager Wink

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil også sige at det er vel et spørgsmål om priotering. Man kan jo ikke det hele.

Hvis i begge to er selvstændige - skal have børn - vil det højst sandsynligt betyde mindre tid til at pleje jeres parforhold. Mindre tid til at se venner og lignende. Man skal i hvert fald overveje tingene nøje igennem.

Hvis det er din store drøm - og i har drøftet tingene - skal det nok komme til at fungere. Det er et spørgsmål om viljestyrke. Held og lykke med projektet.!!

Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 1058
Fra  Ronnie Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars.

Ja det er helt klart et spørgsmål om priotering og det kommer an på hvad man er til, men jeg syntes ikke på nogen måde at vi har givet afkald på noget ved at have børn og firma på samme tid, man skal bare huste at det at være selvstændig ikke behøver at være 24 timer i døgnet jeg har selv haft meget svært ved at lære det, og så har jeg jo ikke lært det helt endnu for hvad laver jeg så her på Amino kl.23.37 om aften Smile jeg har også valgt at få en bogholder til at klare alle mine papir og det spare mig for meget tid hver dag, og nå jeg syntes jeg skal have fri, ferie. er syg eller en af de små er syge så sætter jeg nogle folk på, jeg lægger mine priser så der er plads til at få hjælp ude fra.

Venlig hilsen.

Ronnie www.ballonbutikken.dk

 

Venlig hilsen.

Ronnie 

Fra Ikast
Tilmeldt 3. Jul 09
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Dejligt at høre, at der er nogen der kan få det til at fungere!

Ronnie, hvor finder du de selvstændige hjælpere du bruger? Er der et sted man kan komme i kontakt med nogen, eller er det bekendte du bruger?

Jeg kunne godt forestille mig, at man, hvis man kan arbejde hjemmefra kan få det til at fungere med børn, men vi har jo faktisk opgivet tanken om at finde en bolig med erhverv til. Derfor vil butikken komme til at ligge et andet sted i byen end hvor vi bor. Faktisk har vi kig på nogle lokaler lige ved siden af min kærestes firma, som muligvis kommer til salg indenfor overskuelig fremtid.

Der ville også være mulighed for at jeg i fremtiden kunne arbejde i min kærestes firma, men det brænder jeg jo ikke helt så meget for. Jeg vil jo helst arbejde med det som JEG brænder for. Men jeg kan sagtens se det praktiske i, at man nemmere kan få hus, hjem og familie til at fungere ved at kunne gå som "hjemmegående", og samtidig lave noget af det administrative arbejde i mandens firma.

Mht. antal børn, så tror jeg vi tænker MAKS 3! Men mere sandsynligt 2. Men jeg er jo fuldstændig uvidende om hvad det kræver at have børn - de skal jo hentes og bringes, og har man tid nok sammen med dem? De skal jo tidligt i seng mens de er små.

Og kan man tale for, at tiden om formiddagen kan være lige så dyrbar? Jeg tænker at det ikke vil være noget problem at butikken har åbningstid fra 12-17.30 (det havde en tidligere butik i byen af samme slags). Så kunne børnene evt. afleveres senere, og/eller man kunne nå noget af det praktiske arbejde derhjemme om formiddagen.

Vi er meget OBS på, at vi får "plejet" vores parforhold, og det har vi også haft meget snak om i forhold til når vi skal have børn. Vi skal have voksentid, og vi skal have "forældredage" hvor vi to alene kan tage ud og lave noget som vi har lyst til sammen. Og her ved jeg, at vi begge har forældre som gerne vil være behjælpelige på det punkt. Og mine forældre støtter mig også meget i at blive selvstændig på et tidspunkt.

Tak for jeres svar indtil videre! Det er virkelig brugbart at høre hvordan andre klare denne situation.

Med venlig hilsen

Helle Christensen

Fra Gram
Tilmeldt 8. Jan 07
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Helle

Det lyder som om at du brænder for at blive selvstændig, mit spørgsmål er om det SKAL være detail. Problemet med at have en detailbutik er selvfølgelige at du er nødt til at være i butikken i åbningstiden (10-18) - hvilket kan være uforeneligt med små børn.

Man kan selvfølgelig ansætte en i butikken f.eks. eftermiddagshjælp, men mange oplever ofte at de stadig selv er nødt til at være der.

Så kan du jo evt. ansætte en au pair, eller "ung pige i huset" - men så får DU jo ikke glæde af børnene. OG der er jo også en barsel at tage hensyn til.

Men da du ikke har børnene endnu, kan det jo være, at hvis din detail ide er god nok, atg du kan nå at få bygget en økonomi op forinden, som gør at der er økonomisk mulighed for at ansætte en inden du skal på barsel.

Har du tænkt på at blive selvstændig på en mere fleksibel måde, hvor du selv kan bestemme dine arbejdstider, og måske arbejde en del hjemmefra ?

Med venlig hilsen

Lillian Pabst

 

 

 

 

 

 

Fra Ikast
Tilmeldt 3. Jul 09
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lillian

Det produkt jeg ønsker at forhandle i min detailbutik vil også kunne handles over nettet, og bliver det også i høj grad.

Men leverandørerne kræver, at man har en fysisk butik, og ikke udelukkende netbutik. Der er mange om budet på nettet, og jeg vurderer at jeg vil kunne lave et udmærket salg i butikken fordi det ligger i et godt område for salg af produktet. Og så kan jeg godt lide at have den fysiske del med, hvor man møder kunderne og kan give dem råd og vejledning.

Jeg arbejder i øjeblikket på kontor, og har gjort det i godt 4 år. De sidste 2 år har jeg haft problemer med min højre arm, på trods af, at min arbejdsplads er hensigtsmæssigt indrettet. Så derfor tror jeg at det vil være godt at komme i et erhverv hvor jeg skal lave andet end at sidde stille ved en computer.

Men jeg kan netop godt se, at det vil blive et gevaldigt problem at have børn der skal hentes fra daginstitution, da min kæreste i hvert fald ikke har fri kl. 16 :-) Og jeg vil jo så heller ikke have det, i og med at det er butik jeg ønsker at starte.

Spørgsmålet er, om jeg kan lave en masse forberedelser til et kommende firma nu, og så måske først realisere det når man har fået et par børn. Er det spildt arbejde at gøre en masse forberedelser nu?

Barslen vil jeg nemlig gerne have i mit nuværende arbejde, da det giver mig en masse fordele da jeg er offentligt ansat.

Hvis man havde "råd", kunne man jo evt. begrænse sine åbningstider i den fysiske butik til et mindre antal timer pr. dag eller kun et par dage om ugen, og så køre webbutik for resten og evt. lave administrativt for mandens firma som ville kunne laves hjemmefra??? Altså være lønnet af mandens firma i et vist omfang.

Og når børnene så bliver så store at de selv kan gå hjem fra skole og ikke skal så tidligt i seng, så kunne man køre den fysiske butik op i tid?

Med venlig hilsen

Helle Christensen

 

Fra Gram
Tilmeldt 8. Jan 07
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Helle

Jeg synes ikke du skal lade dig bremse af hentetider i daginstitutioner, da du altid vil kunne finde en studerende der vil kunne hjælpe med det.

Webbutikken du skal have ved siden af, skal du da sende produkterne eller er det noget leverandøren klarer for dig ?

Der vil selvfølgelig være opgaver udover at passe butikken, så som indkøb, indretning, rengøring, forsendelser, bogføring o.lign.

Det som jeg personligt synes er det vigtigste er, at der er god økonomi i det, da du skal "betale" med frihed, måske ikke fra starten, men at du kan se at det giver god økonomi, for JA det er DEJLIGT at være selvstændig, men det er ikke så dejligt at man vil have penge med Smile

Jeg vil gerne tage en snak med dig på telefonen hvis du har lyst, og fortælle mere om hvad jeg har gjort, måske det kan være en hjælp til dig.

Du er velkommen til at ringe til mig på 21 92 24 64.

Jeg synes nemlig at det er MEGET relevant det du spørger til.

 

Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 1058
Fra  Ronnie Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Helle Smile

Nu ved jeg jo ikke hvor fra du er i landet men jeg kender selvstændige i hele Danmark, nå jeg er på Fyn eller i Jylland og lave noget så får jeg nogle der til at hjælpe mig, så jeg vil godt hjælpe dig med at finde nogen til at hjælpe dig det er nemt nok.

Jeg ved godt at jeg har flyttet mit firma med maskiner og det hele hjem og arbejder "hjemme fra" men for ikke at mine børn skal blive helt forvirret, så er jeg inde og kan snakke og lege lidt med dem og så ringer telefonen og så smutter jeg ud af døren og skal arbejde så jeg ikke er der mere og lige kommer tilbage ti minutter og så går igen, så har vi valgt at jeg "tager på arbejde" ca. kl. 8,30 og kommer hjem igen ca. kl. 15.30 og i den tid ser de mig ikke der er jeg i mine lokaler her hjemme, ikke i vores hus men på samme grund, og det virker rigtig godt.

Og det med Jeres parforhold og tiden skal i ikke være så bange for, man planlægger altid en masse første gang man skal have børn med tid og sådan men sådan bliver det som regel aldrig Sad i starten har man ikke så meget tid til hinanden, men man lære hurtigt at bruge den tid der nu er og inden længe har man en god rytme så det hele bliver passet og man stadig her det gode humør og overskud.

Venlig hilsen.

Ronnie www.ballonbutikken.dk

Venlig hilsen.

Ronnie 

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)