Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Offentliggørelse af E-mail

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 15. Nov 07
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,


Jeg står i den situation at jeg i længere tid har haft kommunikeret med en kunde om en mistet forsendelse, hvortil at vi har haft sendt en erstatning som heller ikke er nået frem.

Under denne lange kommunikation har vi valgt at være ærlige og beskrive en masse interne rutiner m.v. som gerne skulle holdes tæt.

Desværre står vi nu i den situation at kunden "truer" med at offenlitgøre diverse e-mails, selvom jeg har tilbudt ham en refundering af hans ordre, da vi ikke længere kan afsende nye varer da de forsvinder på mystisk vis.

Mit spørgsmål er så:

Er det lovligt at offentliggøre indhold fra private e-mails til offentligheden? - Nu ved jeg godt han selv er del af samtalen, men meget af vores kommunikation indeholder netop skadende informationer som kan skade vores firma i fremtiden såfremt dette skulle blive offentligt (ikke noget ulovligt hvis nogen skulle tænke det :) )

Hvad kan vi gøre mod dette?

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

I hovedtræk ejer modtageren af en mail denne og kan gøre med den hvad han eller hun vil, herunder også at offentliggøre denne.

Det samme er gældende med almindelig post.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

I hovedtræk ejer modtageren af en mail denne og kan gøre med den hvad han eller hun vil, herunder også at offentliggøre denne.

Det samme er gældende med almindelig post.

Der er jeg ikke enig. Den som har skrevet teksten i et brev har som udgangspunkt ophavretten. Dette kan modtageren ikke offentliggøre uden afsenderens godkendelse.

Tilmeldt 12. Sep 07
Indlæg ialt: 212
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej mowee

Det er en træls situration du står i. Jeg tror dog du kan hente hjælp i persondataloven, men der er dog meget læsestof.

Kort om persondataloven

Persondataloven er hovedloven for, hvornår og hvordan personoplysninger kan behandles.

Anvendelsesområde

Persondataloven gælder både for private virksomheder, foreninger og organisationer og for alle offentlige myndigheder.

Persondataloven gælder som hovedregel for al elektronisk behandling af personoplysninger. Desuden gælder loven for manuel behandling af personoplysninger, som er indeholdt i et register.

I den private sektor gælder persondataloven endvidere for systematisk behandling af personoplysninger, selvom den ikke foregår elektronisk. F.eks. sagsmapper, ringbind m.v.

Oplysningstyper

Persondataloven opdeler personoplysninger i tre typer: Følsomme oplysninger, oplysninger om andre rent private forhold og almindelige ikke-følsomme oplysninger.

Opdelingen findes, fordi der gælder forskellige betingelser og procedurer for behandling af personoplysninger afhængig af oplysningernes følsomhed.

På nederstående adresser kan du læse om persondataloven:

http://www.datatilsynet.dk/offentlig/kort-om-persondataloven/ mere info her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=828

** Dog er jeg ikke sikker, men det er da en start :)

Forsat god aften

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Persondataloven har så vidt jeg kan lure intet med det her forhold at gøre, da det som jeg læser det er en privatperson der vil offentliggøre dennes mailudveksling med en virksomhed, med offentligheden?

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 12. Sep 07
Indlæg ialt: 212
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan godt være du har ret. Det var bare en hurtig søgning på google med "vidergivning af data"

Jeg er desværre ikke den store jura haj endnu, men følger lige med i emnet i stedet så.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

Persondataloven har så vidt jeg kan lure intet med det her forhold at gøre, da det som jeg læser det er en privatperson der vil offentliggøre dennes mailudveksling med en virksomhed, med offentligheden?

Her er jeg tilgengæld enig med Anders. Persondataloven gælder for data som du registerer systematisk om personer. Den omhandler ikke egentlig korrespondance mellem 2 parter.

Prøv at læse eller google efter ophavsretsreglerne - så vil du se at breve også er omfattet.......

 

 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Her er jeg tilgengæld enig med Anders. 

Det er altså et skråplan det her med at gå og være enige - Hvornår skal vi så skændes om tingene? Wink

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 1058
Fra  Ronnie Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har snakket med en ven jeg har som er betjent og han siger at det ikke er lovligt og du skal gå ind på www.politi.dk under  IT-kriminalitet og skrive dit problem der og så vil de svare tilbage med hvordan du skal forholde dig til sagen.

Venlig hilsen.

Ronnie 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnie:

Hej.

Jeg har snakket med en ven jeg har som er betjent og han siger at det ikke er lovligt og du skal gå ind på www.politi.dk under  IT-kriminalitet og skrive dit problem der og så vil de svare tilbage med hvordan du skal forholde dig til sagen.

Det er da vist spild af politiets tid at anmelde en der indtil nu kun truer med at offentliggøre en e-mail...

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)