Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når du sidder om aftenen og arbejder hjemmefra og har ondt af dig selv......

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

  ....så har du her en lille historie om mine bedsteforældre til at trøste dig ved Geeked:

Min mormor og morfar har begge haft et rimeligt hektisk karriere-liv inden for medieverdenen hvor de har arbejdet som journalister, chefredaktører, redaktionschefer og været med til at starte bl.a. en del større magasiner op inden for dameblade, mad, vin, biler m.m. Det er ikke noget vi egentlig har snakket så meget om før indtil for en 3-4 år siden  og emnet har så været vendt en del gange siden da. De har begge haft et rimeligt hektisk karriere-liv inden for medieverdenen hvor de har arbejdet som journalister, chefredaktører, redaktionschefer og været med til at starte bl.a. en del magasiner op inden for dameblade, mad, vin, biler m.m.

Det kan godt være at de ikke havde bærbare computere og internetforbindelser dengang. Men det er sgu inspirerende at høre at de arbejdede mindst lige som meget som jeg selv gør - og på en noget mere besværlig måde end det er muligt for min generation. F.eks. er det sjovt at høre hvilke kvantespring der har været i fremskridt på den måde de har arbejdet på igennem tiden; Den gamle klassiske skrivemaskine hvor fejlene måtte rettes med slette lak - og hvis der var mere end 3 rettelser på et ark, så skulle arket kasseres og skrives om. Introduktionen af IBM's elektriske skrivemaskine med kuglehovedet, som gjorde det muligt at skrive hurtigere - og så kunne den fås i en version med slettebånd..! Den nye teknologi i form af telex hvor det pludseligt var muligt at skrive til en anden skrivemaskine i den anden ende af en telefonlinie. Den hastige udbredelse af telefaxen. Overgangen fra skrivemaskiner til computere (IBM PS2) hvor man så ikke længere skulle have et bud til at køre danmark fladt med en ordentlig stak papirer, men blot kunne nøjes med at sende en floppydisk afsted med bud. Mulighed for elektronisk overførelse af filer via modemforbindelse. Og så frem til hvor de lige akurat nåede at være med til at opleve at kunne have en bærbar med ud på en opgave, kunne sidde og finpudse artiklen direkte efterfølgende og så uploade den til redaktionen via trådløst bredbånd - imens fotografen sad ved siden af og ligeledes uploadede billederne som de i fællesskab havde gennemset på hans bærbare computer.

Men det med bærbare og internetforbindelser var noget de kun nåede at have til rådighed i de sidste år hvor de stadig arbejdede aktivt. En stor del af deres arbejde har været udført på skrivemaskiner - i og med at der ikke var andre alternativer dengang. Og når jeg nu sidder herhjemme i min sofa og skriver herinde på Amino, imens jeg har en remote forbindelse til min email oppe på arbejdet kørende i et vindue ved siden af på skærmen - så kommer mine tanker til at falde tilbage på når mine bedsteforældre sad hjemme og arbejde om aftenen efter min mor var puttet i seng. Der var der ikke mulighed for lige at koble sig op til virksomheden og hente det elektroniske tilbud, manuskript eller hvad man nu havde glemt at få med inden man tog hjem... Det var den sure tur i en bil fra Snekkersten i Nordsjælland og så ellers ind til kontoret i København for at hente det man manglede...

Prøv også at forestille dig hvordan det må have været at sidde og kæmpe med en artikel eller lignende som skulle afleveres til deadline  - og vel og mærke skulle sidde og hamre det ind med en gammeldags skrivemaskine hvor du blev nødttil at skrive arket om hvis du havde skrevet forkert mere end 3 gange. Når du så endelig var færdig efter at have siddet og knoklet den halve nat og dag og dine fingre for længst havde mistet følelsen, så sender du det afsted til trykkeriet i Jylland. Men dagen efter ringer de og spørger hvornår det kommer..... Så det er altså forsvundet i posten. Så nu kan du jo bruge en halv nat igen på at sidde og skrive det hele en gang til....

Mobiltelefoner havde de heller ikke. Så umidlbart ville man jo tro (det gjorde jeg ihvertfald), at de derved heller ikke var "til rådighed døgnet rundt". Men det var så ikke helt tilfældet; Det kan godt være at de ikke have en mobiltelefon, men til gengæld så kunne de være nødttil at sørge for at holde sig i nærheden af en telefon, hvis der nu var nogen der skulle have fat i dem. Det var også nødvendigt at skulle finde den nærmeste mønttelefon når var ude og køre, for at kunne få fat i redaktionen - enten for at ringe en besked ind, eller blot for at høre om der lå nogen beskeder til dem.

Som min mormor siger, så arbejdede de lige så hårdt den gang, som vi gør i dag - forskellen var blot at det var noget mere besværligt og det derfor også var mindre man kunne nå at få fra hånden, set i forhold til hvad der er muligt i dag. Men sådan var det bare Geeked.

/Jesper

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Internet og mobiltelefonen har virkelig ændret verden... Hvordan fortalte man egentlig for 15-20-25 år tilbage at man var 30-60 min forsinket pga en ulykke på motorvejen?  

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har været iværksætter/selvstændig i snart 30 år, og jeg synes faktisk ikke tingene ændrer sig så meget omkring den tid man bruger på sin forretning!

Tag nu f.eks telefonbogen kontra Google.

 I "gamle dage" havde man telefonbogen og avisreklamen, og så sad man der ved telefonen og ventede (groft sagt).

Idag har vi så Google og internet og det er vældig smart. Der er bare så mange ting man kan gøre med reklamen på internettet at det er dumt at lade være. Så selvom vi kan komme på nettet og ud til kunderne i en fart, så bruger vi en masse tid på at tilrette vores reklamer fordi vi også kan få oplysninger om hvordan kunderne reagerer på vores annoncer. 

I dag kan vi så lave reklamen selv, - og det gør vi så. Så hvor Bedstefar sad og brugte timer på skrivemaskinen, så bruger du mange flere timer på Google Adwords, SEO optimering og rigtig rigtig mange andre ting. Så den tid der "blev til overs" da den nye teknologi kom frem, er i virkeligheden så bare fyldt ud med de nye muligheder teknologien gav.

I gamle dage skulle man pudse vinduer, feje fortorv, prismærke og lægge varerne pænt på hylden i butikken. Tænk hvor nemt det er med en webshop i teorien, men faktum er, at mulighederne i teknologien er således at jeg kender rigtigt mange der bruger mere tid foran skærmen i deres webshop, end de forretningsdrivende gør i deres RL butikker. 

Mobiltelefoner er også mægtig praktiske. Tilgængeligheden ændrer bare vores kommunikationsbehov. Da man i "gamle dage" skulle hen i telefonboksen på hjørnet, eller på gåben hen til kammeraten, - var der ingen samtaler som "hva så, - sker der noget "  Det forhold, at man skulle yde en indsats, havde en effekt på den måde vigtigheden af en henvendelse prioriteredes.Big Smile

Så egentlig er det bare datoerne der ændrer sig. Vi mennesker har en evne til at vanskeliggøre tingene for os selv, så når vi køber en printer for at slippe for at skulle skrive brevet til tante Oda i hånden, - så har vi dårligt pakket skidtet ud førend at vi har tænkt tanken "at nu kan vi jo også printe festsangene ud til Odas 80 års fødselsdag"  selvom den slags ellers altid har været gjort af den lokale rimsmed som man ellers har været yderst tilfreds med.

Sådan er livet, og har altid været mens jeg har levet....Wink

Michael

 

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fashion-Seller:

Hvordan fortalte man egentlig for 15-20-25 år tilbage at man var 30-60 min forsinket pga en ulykke på motorvejen?  

Man sad i køen og ventede, og så holdt man ind på den første rasteplads eller lignende hvor der var en mønttelefon. Hvis ikke kunden ikke tog telefonen, så kørte man videre til den næste mønttelefon og prøvede igen...

Jeg arbejdede som kontorbud i et lille maskin-firma i slut-80'erne i et lille firma, der havde kørende montører i Danmark og Europa.

Nå ja, mit arbejde bestod bla. i at lave lystryk (op til A1 kopier) af mekaniske tegninger til at arkivere i brandskabet, når de tekniske tegnere havde siddet med skalpel og kradset streger af tegningerne for at lave rettelser.

/Carsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Olsen:

Fashion-Seller:

Hvordan fortalte man egentlig for 15-20-25 år tilbage at man var 30-60 min forsinket pga en ulykke på motorvejen?  

Man sad i køen og ventede, og så holdt man ind på den første rasteplads eller lignende hvor der var en mønttelefon. Hvis ikke kunden ikke tog telefonen, så kørte man videre til den næste mønttelefon og prøvede igen...

Jeg arbejdede som kontorbud i et lille maskin-firma i slut-80'erne i et lille firma, der havde kørende montører i Danmark og Europa.

Nå ja, mit arbejde bestod bla. i at lave lystryk (op til A1 kopier) af mekaniske tegninger til at arkivere i brandskabet, når de tekniske tegnere havde siddet med skalpel og kradset streger af tegningerne for at lave rettelser.

/Carsten

 

mon ikke trafikken var mindre presset dengang, så forsinkelser var sjældnere - ja ved det ikke.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Olsen:

Fashion-Seller:

Hvordan fortalte man egentlig for 15-20-25 år tilbage at man var 30-60 min forsinket pga en ulykke på motorvejen?  

Man sad i køen og ventede, og så holdt man ind på den første rasteplads eller lignende hvor der var en mønttelefon. Hvis ikke kunden ikke tog telefonen, så kørte man videre til den næste mønttelefon og prøvede igen...

Jeg arbejdede som kontorbud i et lille maskin-firma i slut-80'erne i et lille firma, der havde kørende montører i Danmark og Europa.

Nå ja, mit arbejde bestod bla. i at lave lystryk (op til A1 kopier) af mekaniske tegninger til at arkivere i brandskabet, når de tekniske tegnere havde siddet med skalpel og kradset streger af tegningerne for at lave rettelser.

/Carsten

 

Tænkte mere i retning af hvis man havde et møde ude i byen et sted. F.eks skulle mødes et sted eller på en cafe eller andet i den stil.

 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)