Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan finder iværksætterne højt-kvalificerede medarbejdere (og gør de det)?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Aug 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Super godt forum her, og jeg tænkte at det måtte være det rigtige sted at lægge et spørgsmål op som længe har undret mig, og som jeg har diskuteret en del med mit netværk (uden at blive ret meget klogere).

Hvordan finder iværksættere og relativt nystartede virksomheder højt-kvalificerede medarbejdere?

Med højt-kvalificerede medarbejdere mener jeg eksempelvis cand.merc'er fra Handelshøjskolen eller lign. - og vel at mærke medarbejdere som er top-performers, muligvis med noget erhvervserfaring, og som selvfølgelig har højere krav til fx aflønning. Disse kunne eksempelvis bruges til forskellige opgaver, fx finansiering/økonomi funktioner, strategi planlægning, forretningsudvikling, marketing, mv.

I hvor høj grad ansætter iværksættere og relativt nystartede virksomheder den slags medarbejdere, og hvis de gør, hvordan får de fat i dem?

Selv har jeg ledt efter sådanne interessante jobs, men ser ikke ud til at de bliver opslået - i hvert fald ikke de steder jeg kigger. Hvis nogen har ideer til hvordan man kan komme i den slags netværk vil det være en super hjælp.

Min hypotese er måske at mange iværksættere i starten selv vil tage sig af mange af sådanne opgaver, og at det egentlig ikke er relevant for dem at ansætte folk til det - medmindre de kan overbevises om hvordan dette skaber værdi.

Håber at høre jeres mening om ovenstående!

Frederik

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop ansat en cand.merc i min virksomhed, vedkommende er fundet via mit netværk.

At andre af mine bekendte har anbefalet, kombineret med at han har et ganske godt CV, tæller i min verden ganske højt i forhold til valg af medarbejder.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frederik.

 

Det er et super godt spørgsmål du rejser. Der er rigtig mange iværksætter som ønkser at kunne ansætte højt uddannet personer. For der er ingen tvivl om at de vil kunne bidrage med en masse værktøjer til at skabe en succesfuld forretning.

 

Den ene årsag til dette er, at højt uddannede personer med erfaring koster mange penge for en iværksætter.

 

Den anden er, at den højt uddannede person ikke er interesseret i at arbejde for en lille virksomhed, hvis fremtid kan være meget usikker.

 

Men lad os se hvad de andre siger i løbet af ugen.

 

/Glenn.

Fra Randers
Tilmeldt 21. Feb 06
Indlæg ialt: 254
Fra  Jobfisk.dk Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Som så mange andre steder er der rigtig mange der bliver ansat igennem netværk - i hvert tilfælde netværk som en rigtig stor del af det. Og måske især for iværksættere og mindre virksomheder er dette den gængse fremgangsmåde.

Det er der flere grunde til:

  1. Mange iværksættere og ejerledere i mindre virksomheder vil gerne "kende" den, de ansætter. På den måde forsøger de at mindske risikoen for en fejlansættelse.
  2. Den anden grund er, at rigtig mange tror, at det er rigtig dyrt at søge efter de rette folk. Det er det ikke nødvendigvis (spørgsmålet er selvfølgelig, hvad er dyrt...). Men i dag hvor aviserne ikke sidder på al annoncering efter arbejdskraft, kan man faktisk komme langt for relativt få penge. Jo mere eksponering og branding effekt man vil have oven i jo dyrere. Men husk at der også er god branding i et rigtig godt skrevet stillingsopslag.

Hvis du er ude efter job hos iværksættere og lign. så tror jeg at fremgangsmåden er at fortælle om dig selv her i forumet, at bruge dit netværk aktivt igen og igen og bruge uopfordrede ansøgninger.

En iværksætter der skal ansætte en med en betydelig løn, skal selvfølgelig være sikker på at ansætte den rigtige. Her er der hovedsageligt tre ting der er rigtig vigtige: Referencetjek, test og mavefornemmelse (sidstnævnte skal gerne bygge på de to første).

Mht. at skabe værdi så er det op til den højtuddannede at bevise at vedkommende er i stand til at være pengene værd. Her kan man overveje en form for lønaftale, hvor den højtuddannede (som måske er van til en ret høj løn) starter noget lavere, for så med tiden at bevise og gøre sig fortjent til den høje løn. Hvis vedkommende er lønnen værd, så er der jo ingen problemer med at skulle give den.

 

Men vil man arbejde for en iværksætter, så skal man ikke forvente samme løn som i et stort internationalt firma - til gengæld for den lavere løn får man nogle helt andre udfordringer, som man ikke får i en stor virksomhed.

Og de folk findes helt sikkert derude - også på trods af den usikkerhed der kan være (disse tider har jo vist at man heller ikke er sikker i de større virksomheder).

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)