Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms i forb. m. import af bil fra Sverige

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Kolding
Tilmeldt 2. Dec 05
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Har haft en snak med en forhandler i Sverige.
Han har en bil stående som jeg er meget interesseret i.

Bilen står opført med en pris både inkl. og ekskl. moms.
Forhandleren vil gerne sælge mig bilen ekskl. svensk moms, da han kan få refunderet momsen, hvis han kan bevise at bilen er blevet eksporteret (ved modtagelse af en kopi af den danske reg.attest f.eks.)

Hvordan skal jeg forholde mig til det her?
Jeg har forsøgt at læse lidt op på de forskellige regler rundt omkring.
Bl.a. har jeg "hugget" nedenstående tekster fra to forskellige websites.

Moms – Indførte brugte personbiler
Der beregnes som hovedregel ikke dansk moms af brugte biler, der hjemkøbes fra et andet EU-land, idet den udenlandske forhandler oftest vil sælge bilen efter brugtmomsreglerne. Forhandlere skal dog i de tilfælde, hvor momssatsen i udlandet er lavere end i Danmark, betale en forhøjet forskelsmoms til kompensation herfor. Det sker ved at anvende den udenlandske momssats i forbindelse med beregning af moms efter brugtmomsordningen.

Biler, der har kørt som firma- eller leasingbiler i fx Tyskland og Sverige, kan erhverves uden moms. Det betyder en besparelse i indkøbet på 19% tysk moms eller 25% svensk moms!

 Som jeg forstår ovenstående, skal jeg altså ikke betale moms i Danmark ved import af bilen. Men er det korrekt?
Det der forvirrer mig lidt er at man generelt frarådes at få lavet en såkaldt "eksportpris" på biler i Tyskland, da du så kommer til at betale 25% moms i Danmark i stedet for 19% i Tyskland.
Nu er problemet så ikke så stort i Sverige, da de jo kører med samme momssats.

Jeg har mulighed for både at købe bilen som privatperson eller gennem mit selskab (med videresalg for øje). Er der forskel mht. betaling, eller ikke betaling, af momsen i de to scenarier?

Håber I kan hjælpe mig.

Mvh.

T.Fisker

Fra Kolding
Tilmeldt 2. Dec 05
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der virkelig slet ingen der har et bud på det her?
Eller er det simpelthen fordi svaret er det klassiske:

Hvis varen/bilen ikke er momset i det land hvor den er købt, så skal den momses i det land hvor den importeres (Danmark)....uanset scenariet?

Men det stemmer vel bare ikke helt overens med de forklaringer jeg har bragt citater fra?
Nu er det selvfølgelig ikke sikkert at de har ret, meeenn....

Mvh.

T.Fisker

Tilmeldt 21. Aug 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, ved godt det er længe siden, men blev nysgerrig.
Har du fået svar på dit spørgsmål fra dengang hvordan det forholder sig med moms for biler ved Import?
MVH Angelo
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)