Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsnummerverifikation

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Det er (forhåbentligt Smile almindeligt kendt, at for, at varer kan leveres momsfrit til kunder i andre EU-lande, så skal kunden være momsregistreret i et andet EU-land på leveringstidspunktet (og varerne forlade danske jord).

Der dukker jævnligt sager op, hvor en dansk virksomhed bliver efteroprkævet momsen, fordi det viser sig, at kunden ikke var momsregistreret. Selvom det egentligt er den danske leverandør, som er blevet bedraget, er ansvaret for momsen objektivt - dvs. at den danske leverandør skal betale 25% af prisen for varerne til SKAT (moms) og må herefter rette sit krav mod kunden.

Der findes en mulighed for at få verificeret om et udenlandsk momsnummer er validt via Europa-Kommissionens hjemmeside. Men spørgsmålet er: Bruger I den ?

Bruger I, der leverer varer momsfrit til kunder I andre EU-lande at få verificeret kundens momsnummer inden I afsender varerne ?

Og hvis ikke - eller hvis I ikke gør det konsekvent - hvorfor ikke ?

Jeg kan fortælle, at oplysningerne skal jeg bruge til et lille projekt, jeg er i gang, med som gerne skulle gøre det nemmere at "beskytte" sig selv mod risikoen for momsefterbetalinger fordi, kunden har oplyst et momsnummer som ikke findes/ikke er momsregistreret.

Tak for hjælpen på forhånd.

Venlig hilsen
Lars

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars,


Emnet er regelmæssigt oppe og vende på Amino. En del har deres kontrol alene på

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/lang.do?fromWhichPage=vieshome&selectedLanguage=DA

Problemet er at den ikke verificerer at det reelt er et momsnummer som tilhører "bestilleren" men alene verificerer om det er et gyldigt momsnummer. Det vil umiddelbart sige at systemet er bedst til at kontrollere at en handelspartners momsnummer fortsat er gyldigt, men mangelfuldt til at kontrollere ved først kundekontakt om der reelt er tale om at momsnummeret tilhører bestilleren.

Vil du mene at en kontrol alene baseret på ovenstående link er tilstrækkelig til at dokumenterte at man har gjort en indsats for at validere en kundes momsnummer?

Henrik

Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Nej, det har du ret i. Det vil ikke være nok.  Mener der er en "god tro" dom/kendelse, hvor leverandøren via korrespondance mv. kunne bevise, at han havde gjort hvad der var rimeligt for at sikre, at kunden var den, han gav sig ud for at være (brevpapir, hjemmeside osv.) og hvor leverandøren så ikke hæftede for momsen.

Så jeg korrigere lige mit spørgsmål: Hvor tit verificerer I et momsnummer ved opslag i EU's database - hvor vi ser bort fra at sikre, at køber så rent faktisk også er den, han giver sig ud for at være ?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)