Den er MEGET åbenlys. Kunden køber ET produkt til 799 kr. Dvs kunden ved allerede der, at det ik er billige varer der er tale om, evt mærkevarer. Dernæst køber kunden så et andet produkt til 0,00 kr ud af hele sortimentet. Når man så efterfølgende kigger på kundens svar, er det åbenlyst, at kunden vil have varen til 0,00 kr velvidende at den reelt er langt dyre. Du går heller ik ind i en B&O butik, og får et tv til 1.000 kr fordi de har glemt et nul på prisskiltet. Der kan du alene ved at kigge dig omkring se pris niveauet, og du handler dermed i ond tro... |
Prøv at læse nedenstående.
Forbrugerklagenævnet har i to sager afgjort, at netbutikker hænger på en handel, selv om prisen er sat forkert. I to sager om henholdsvis en objektiv til et kamera og en havetraktor, har kunderne fået medhold i, at de kun skal betale en tiendedel af nyprisen for de to varer – nemlig den pris de fejlagtigt stod til på hjemmesiden.
Forbrugerklagenævnet har i sine afgørelser lagt vægt på, at handelen er indgået, når kunden modtager sin bekræftelse fra butikken. Da det sædvanligvis er en ”automatisk” proces uden en menneskelig stopklods, der reagerer på prisfejlen, hviler hele risikoen ved forkert prismærkning alene på butikken.
Tekst fra Forbrug.dk:
Forkert pris på prisskilte
Butikken skal som udgangspunkt sælge varen til den pris, der står på prisskiltet på varen – også selvom varen ved en fejl er mærket med en forkert pris.
Dette gælder dog ikke, hvis forbrugeren indså eller burde indse, at der er tale om en fejl. Det kan fx være tilfældet, hvis prisen på en vare er urimelig lav, eller hvis andre tilsvarende varer er mærket med en højere pris
Med ovenstående tekst fra Forbrugerstyrelsens egen hjemmeside må FDIH konstatere, at der alene lægges vægt på, at kunden skal kunne regne med prisen, som handelen er indgået til.
Derfor skal netbutikkerne huske på, at en ekstra kontrol af priser – og andre oplysninger – på hjemmesiden hurtigt kan tjene sig selv hjem.
Mvh
Jesper