Hei. Jeg driver et enkeltmannsforetak i Norge, men har panel for markedsundersøkelser i Norge, Sverige og i Danmark. Panelene er identiske og utarbeidet i samarbeid med Cint AB. I Danmark finnes tilsvarende panel fra før av (eks Jubii, 24panelet m.fl).
Det jeg lurer på er om folk i Danmark har dårlige erfaringer med slike panel? Årsaken til at jeg spør er at responsen i Danmark er svært dårlig sammenlignet med Norge og Sverige. Tilbakemeldingene fra dansker som har "sett" på panelet, er dårlig - de bare melder seg ut med en gang. Betalingen i Danmark er ikke dårligere enn i de andre landene (Betalingen er ikke høy - ca 1 dansk kr per minutt, dvs 60 kr timen) - og det uten å ta med i betraktning at den danske kronen er sterker enn de to andre valutaene.
Hvis det er det samme vi snakker om, så findes der mange af dem i Danmark, som Zapera (Opkøbt af Yougov), Ciao, Catinet, HvadmenerDanmark, Test&Vote, Opinionsland, Ipsos, Webpol (Ejet af Politikkens Hus) etc. etc.
Herudover har alle affiliatenetværk deres egne såkaldte surveys, men det er jo bare reklamer der er forsøgt pakket ind som undersøgelser. Jeg tror at disse surveys er med til at skræmme brugere væk fra de rigtige undersøgelser.
Panelet kan nok sammenlignes med de panelene du nevnte og jeg kjenner til den samme typen affilatenetverk i Norge også. Det er en utfordring at de bruker surveys som en kamuflasje for utsendelse av reklame. Men hvordan kommunisere dette til de som besøker nettsiden?
Det jeg lurer på helt eksakt er - hvordan er internettbruke i Danmark? Hvis du skal starte opp noe i Sverige har du mange gode nettsider som genererer trafikk til ditt nettsted. Det er utstrakt bruk av "gratis-sider" og denne typen nettsteder kan anbefales som markedsføringskanal. Norge ligner litt på Danmark - hvor du ikke har samme typen nettsteder og bruk av dem. Dette medfører at man må aktivt bruke google som reklamekanal.Jeg har imidlertid registrert at det blir flere medlemmer i Danmark, men på langt nær så mange som forventet. Jeg er derfor fortsatt i villrede på hvor jeg skal markedsføre siden - og ikke minst hvordan kommunisere innholdet.
De fleste af de konkurrenter jeg nævnte tidligere annoncerer hos 1 eller flere af disse netværk.
Den største gratis side i DK er www.gratis-ting.dk og her får du hurtigt et gratis link på, men det kunne også være en ide at købe annonceplads på siden.