Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

smba - nødvendig med demokratisk valgt bestyrelse?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Oct 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære forum

Jeg er ved at skrive vedtægter for et SMBA firma (har læst alle tråde herinde med diskussioner og for- og imod - så venligst undlad diskussioner om fordele og ulemper ved denne selskabsform).

Jeg er helt med på E&S vejledning omkring vigtigheden af at adskille SMBA fra ApS og den vekslende deltagerkreds - og kan formulere mig omkring dette i vedtægterne, så disse krav bliver opfyldt.

Mit spørgsmål går på formulering af vedtægterne omkring selve ledelsen af dette firma. Det er 2 personer, der ønsker at oprette dette selskab - de indgår i ledelsen af dette 2 personers firma (den ene som administrator - den anden som underviser).

Som jeg ser det, kan jeg formulere mine vedtægter på en sådan måde, at der opereres med generalforsamling, bestyrelse og udpeget ledelse, men det virker ikke særligt relevant, da der kun er 2 medlemmer på nuværende tidspunkt - nemlig stifterne (angivet i stiftelsesdokumentet).

I vedtægterne formulerer jeg, at medlemmer kan indtræde med deres indskud, interesse og arbejdsvilje.  Alle deltagere har én stemme i selskabet uafhængig af deres indskudskapital, ligesom de vil få indskudskapitalen retur ved udtræden, og evt. overskud primært skal opspares i virksomhed til indkøb af redskaber til forbedring af undervisningen og sekundært udloddes til deltagerne i forhold til deres indskudskapital - hvis medlemmerne i fællesskab bestemmer sig for dette (hver deltager har én stemme uanset indskudskapital).

Og her kommer så spørgsmålene:

1) Kan jeg i stedet for (demokratisk) generalforsamling osv. nøjes med at formulere, at ledelsen i selskabet udgøres af de to stiftere, og at medlemmer optages efter godkendelse af ledelsen?
(Optagelseskriterier er, at de optagne medlemmer indgår i selskabet med indskudskapital, interesse og arbejdsvilje ud fra de kompentencer, som de har til rådighed)

2) Er det muligt at have medlemmer i selskabet med mindre indflydelse på beslutninger end de to stiftere - da disse to stiftere gerne vil have så meget kontrol over selskabet som muligt (da det er deres selskab)?
- f.eks. at der formuleres i vedtægterne, at ledelsen udgøres af de to stiftere, der står for hhv. administration og undervisning - og at der afholdes et årligt "perspektiv"møde, hvor  forretningsplanen for selskabets fremtidige udvikling for et år frem skal godkendes alle medlemmer.

Der kommer selvfølgelig også til at stå, både hvad der sker fratrædelse af én af stifterne, medlemmers udtræden osv.

Jeg håber, at forummet kan hjælpe mig lidt videre i min vedtægtsskrivning uden at I genoptager diskussionerne omkring SMBA Big Smile i de toner, jeg ellers har læst her på Amino (de dårlige toner - vel at mærke - har også læst mange gode!)

Med venlig hilsen

carsten bo larsen

Tilmeldt 20. Oct 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Øøh...er der ingen, der har bare en anelse om dette her?

mvh

carsten bo larsen

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er firmaer herinde der opretter SAMBA selskaber ret billigt. Der er du sikkert i gode hænder med at få besvaret dette.

Da dette er en konstruktion som myndighederne måske vil kigge grundigere på så er det nok rart at have en rådgiver med en ansvarsforsikring til at indestå dor rigtigheden. (det var ubder 2000kr.)

MVH jens

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)