Jeg er ny herinde, så jeg vil lige kort præsentere mig selv:
Jeg har været selvstændig i godt 2 år. Først med en fysisk butik, men så fordele af at drive en internetbutik.
Denne startede op 1. maj i år. Det er en butik udelukkende med ting og sager til drenge fra 0-12 år.
Jeg er blandt andet uddannet mediegrafiker, og arbejder også lidt freelance inden for dette felt.
Jeg har et par spørgsmål, jeg håber der er nogle der vil/kan give svar på:
Hos Konger og Krudtugler (som butikken hedder) har vi en del besøg fra udlandet. Specielt Norge. Vi har ikke solgt noget udenfor Europa endnu, men vil selvfølgelig ikke afvise kunder. Så er der nogen der har erfaring med salg til f.eks Norge? Jeg tænker mest på told, moms og fragt.
Sikke en skøn butik du har, den må jeg vist se lidt nærmere på.
Med hensyn til salg til Norge, så skal I sælge varerne uden moms. I Norge har man en "forenklet indfortoldning" hvor betaling af moms og evt. told betales på posthuset. For den service skal kunden betale 85 NKR samt momsen. Hvis varen har en værdi under 200 NKR, er der ingen indfortoldningsgebyr, og kunden skal heller ikke betale momsen. Bøger er der slet ikke moms på i Norge. Har varerne en værdi over 1000 kr. skal de indfortoldes på en anden måde. For at behandlingen kan ske hurtigere, sætter vi en kopi af fakturaren synligt bagpå forsendelsen, så postvæsenet ikke først skal til at åbne pakken. Vi har flere kunder der har handlet mere end en gang ved os, så det må fungere udmærket. Det skal dertil siges, at alle har købt for under 200 kr. Vi sender varerne med Post Danmark (som vi gør med alle andre varer).
Hilsen
www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn
Norge, Grønland, Færøerne og andre lande uden for EU skal du ikke opkræve moms af, så disse priser bør være ca 20% lavere end ved salg til EU. Årsagen er som Lene skriver at fx. Norge selv lægger moms oveni når varen kommer til landet. En anden årsag er at du ikke selv skal betale moms af salg til fx. Norge videre til SKAT i Danmark.
Jeg formoder at din virksomhed kun er registreret i Danmark. Du skal da opkræve 25% moms af alle ordrer du sælger til EU lande, og betale dette til SKAT i dk.
Jeg vil anbefale dig at få et ekstra menupunkt under "Vilkår" der hedder noget a''la "Salg til udlandet", som skriver de særlige vilkår her. Dette kunne fx. være at momsen ved køb udenfor EU manuelt fratrækkes inden betalingen gennemføres. Medmindre webshoppen kan gøre det automatisk altså.
Ellers går jeg ud fra at dit primære fokus er salg til Danmark, men ellers kan jeg godt komme med flere fif til udenlandssalg.
Det er ikke fordi jeg har et godt svar på dit spørgsmål, men ville blot udnytte lejligheden, da jeg nu alligevel kom forbi denne tråd. Vi venter en dreng om ca. 3½ mdr. Er der rabatter til Amino''er i shoppen? :-)
William Atak | ATAK A/S - Frubjergvej 3, 2100 København Ø | TELEFON: +45 3510 5050 | WEB: www.atak.dk
Tak for svar. Det ser lovende ud dette forum. Hurtige og kompetente svar, jeg er vist havnet det rette sted.
Jeg var også lige inde og se din butik. Jeg tror jo på at man, som internetbutik, skal enten skille sig ud eller specialisere sig´, og det må man sige at I har. Det må være dejligt for forældre med for tidligt fødte at kunne finde både hjælp og udstyr og måske støtte samme sted.
Det vil jeg da lige drøfte med min partner, ikke utænkeligt.
Og det kunne da være dejligt med flere handlende mænd i butikken :-)
99,9 % af vores kunder er kvinder. Måske ikke så underligt, da det også er vores målgruppe.
Men vi har snakket meget om hvordan vi kunne henvende os til mænd, og i hvilket forum. Hvor fanger man fædre på nettet? Hvor vil det være oplagt at annoncere? Måske har du et bud på det.
For jeg er sikker på at der er mange mænd, der gerne vil være medbestemmede hvad og hvor der skal handles ind til sønnike.
Tak for svar. Det ser lovende ud dette forum. Hurtige og kompetente svar, jeg er vist havnet det rette sted.
Jeg var også lige inde og se din butik. Jeg tror jo på at man, som internetbutik, skal enten skille sig ud eller specialisere sig´, og det må man sige at I har. Det må være dejligt for forældre med for tidligt fødte at kunne finde både hjælp og udstyr og måske støtte samme sted.
Hilsen
Tina
Velbekomme. Ja, der er mange gode råd at hente her på Amino, og jeg er bare glad for, at jeg er nået så langt, at jeg kan begynde at dele ud af mine erfaringer.
Du har helt ret i, at det er nødvendigt at specialisere sig hvis man vil have succes med en webshop. For vores vedkommende er det dejligt at vide, at vi hjælper forældrene, og det med rådgivningen og støtte arbejder vi på af få mere af.
Hilsen
www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn
Omkring selve betalingen vil jeg anbefale dig at betalingen fra Norske kunder enten sker via betalingskort direkte i webshoppen eller via en kontooverførelse. Uanset hvad, så bør du sørge for at du har pengene på kontoen - før du sender varene.
I MediaMouse har vi haft en del kedelige oplevelse med kunder fra Norge og Grønland, hvor varene er sendt enten med en faktura eller på efterkrav, så det gik vi hurtigt væk fra. Hvis tingene kom med en faktura, så blev den simpelthen bare ikke betalt - færdig, slut. Hvis det var på efterkrav, så var det de færreste af dem, som ikke røg retur til os igen. Enten pga. nægtet modtagelse eller fordi pakken aldrig blev afhentet. Jeg ved ikke hvorfor det specifikt er sådan i lige præcis de to lande (vi har ikke den samme slags problemer med andre), men det må være et eller andet med "shoppe"-mentaliteten, som er lidt anderledes.
Omkring selve betalingen vil jeg anbefale dig at betalingen fra Norske kunder enten sker via betalingskort direkte i webshoppen eller via en kontooverførelse. Uanset hvad, så bør du sørge for at du har pengene på kontoen - før du sender varene.
I MediaMouse har vi haft en del kedelige oplevelse med kunder fra Norge og Grønland, hvor varene er sendt enten med en faktura eller på efterkrav, så det gik vi hurtigt væk fra. Hvis tingene kom med en faktura, så blev den simpelthen bare ikke betalt - færdig, slut. Hvis det var på efterkrav, så var det de færreste af dem, som ikke røg retur til os igen. Enten pga. nægtet modtagelse eller fordi pakken aldrig blev afhentet. Jeg ved ikke hvorfor det specifikt er sådan i lige præcis de to lande (vi har ikke den samme slags problemer med andre), men det må være et eller andet med ''shoppe''-mentaliteten, som er lidt anderledes.
Hej Jesper
Godt at høre erfaringer fra andre. Jeg har hørt at kulturen omkring det, at handle igennem internettet er meget mere udbredt i Norge end i DK. Om det holder vand ved jeg naturligvis ikke, men hvis det gør må der i sagens natur også være tilsvarende flere brodne kar. Men vi lærer hele tiden. Til at starte med var vi måske lidt for godtroende og fik sendt ordre inden pengene var indbetalt. Vi regnede slet ikke med at vores vare og dermed vores målgruppe var ude på snyd. Vi har tabt lidt på det og strammet op på procedurene, så vi nu undgår den slags.