Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Domæne lovgivning

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 24. Jan 06
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg har lige købt et .dk domaine der har været ejet af et stort dansk firma. Firmaet eksistere som sådan stadig (dvs. det er stadig registreret som firma) men er lukket ned dvs. de har ikke gang i noget eller har interesse i det lige forløbig (så vidt jeg ved).

Humlen er nu i og med de stadig har registreret firmaet må jeg så godt bruge domainenavnet så længe jeg ikke laver samme type firma, lad os sige det var et firma der lavede kaffe kander. må jeg så godt bruge navnet bare ikke til kaffe kander men fx. webdesign?.

Med venlig hilsen.
Otto

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Så længe firmaet stadig findes så krænker du jo deres navn jf. DK Hostmaster's betingelser (læs punkt 3.1.3), så skulle de vælge at klage over dit køb af domænet vil jeg tro du står meget dårligt stillet. At de har ladet domænet udløbe kan måske tale til din fordel i en klagesag, jo mindre det af en eller anden årsag er sket ved en fejl, men det var bestemt ikke noget jeg ville turde baseret en forretning på hvis jeg var dig.

Hvis du er overbevist om at det tidligere firma ingen interesse har i domænet og ikke får det, kan du eventuelt se om du kan få dem til at bekræfte dette skriftligt hvorefter du jo med god samvittighed kan bestille domænet.
Tilmeldt 2. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Er domænet firmanavn.dk ?

I såfald ville jeg ikke bruge det til noget "vigtigt", medmindre de tidligere ejere skriftlige bekræfter at de ikke har nogen interesse i domænet.

Hvis det er keyword.dk, så ville ikke  bekymre mig om det, medmindre du har planer om at lave noget "suspekt" f.eks. en sexshop på et domæne som Red Barnet tidligere brugte til en kampagne.

 

Det er dog ret svært at give gode råd om, uden at vide hvilket domæne det drejer sig om.

Fra København
Tilmeldt 24. Jan 06
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er som sådan intet problem at sige hvad firma navnet hedder: sonet.dk <-- et gammelt pladeselskab jeg har dog andre planer med det men derfor er det jo stadig ret relevant at vide om jeg må bruge det til hvad som helst, alt andet end et pladeselskab eller slet ikke.

Desuden så er sonet et navn der allerede findes, det er ikke et opfundet navn af pladeselskabet, ved ikke om det har ralevans?

PFT.
Otto

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Otto

Lige præcis SONET er jeg meget i tvivl om, da dette lyder ret unikt.  Det er nemlig normalt sådan, at du kun kan beskytte/copyrighte unikke ord eller domænenavne.  Et eksempel her er ordet AUTOMATER.DK der IKKE er unikt mod SMITH-AUTOMATER.DK der er, nå ja, mere unikt.

Mvh

Ohm

Fra København
Tilmeldt 24. Jan 06
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 00:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, kan godt se din pointe... men sonet.com bliver også brugt på et .com domæne og læser man på wiki står der dette om sonet: http://da.wikipedia.org/wiki/Sonet <-- men er stadig meget i tvivl om hvorvidt jeg må bruge det eller ej!

Tilmeldt 2. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 01:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe du ikke laver noget, som minder om den det Sonet Records brugte domænet til, så ville jeg helt klart bruge domænet. Jeg kender selvfølgelig kun din situatio overfladisk, så jeg vil ikke anbefale dig at stole blindt på mig :-)

Du kan eventuelt tage et kig på nogle af afgørelserne fra Domæneklagenævnet:

http://www.domaeneklager.dk/index.php?act=webmenu&level_1=1&level_2=5&level_3=6&level_4=33&level_5=&do=33&

-----

Hvis du skulle gå hen at miste domænet, så vil du normalt have et par uger (baseret på de seneste afgørelser fra Domæneklagenævnet) inden du skal overdrage domænet, hvilket burde være nok til at få flyttet siden til et andet domæne og få de fleste af dine placeringer fra søgemaskinerne med.

Der er selvfølgelig en masse ting som kan gå galt i forbindelse med at flytte en side fra et domæne til et andet, men det vil ikke være en total destruktion af din side og alt det arbejde du har lagt i den.

Fra København
Tilmeldt 23. Nov 08
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de fine svar, Jeg er tidligere medarbejder på deres "moder" pladeselskab så det sidste jeg vil er selfølgelig at træde nogle over tærene!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)