Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Færdigt materiale til trykkeri - hvordan?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg er nok en lidt gammeldags gråhåret mand, som ikke er fuldt bevandret udi teknikens verden, når det gælder programmer på computerenWink

Man ser mange gange på en hjemmeside fra et trykkeri, at de for at kunne klare en opgave hurtigt og billigt, forlanger at modtage en trykklar fil med skæremærker, farvekode osv.

Men hvordan gør man det? - Hvis nu jeg (helt uhjælpeligt , vil mange nok sige Smile) - har udformet en flyers, et visitkort, en plaket etc. i f.eks. powerpoint eller corel draw etc. Hvad gør jeg så for at få den gemte fil konveteret til noget som trykkeriet kan bruge? Og hvordan kan jeg være sikker på, at den farve som jeg ser på min skærm, sådan bare nogenlunde vil blive den samme farve på det færdige trykresultat?

Findes der andre programmer i officepakken som med fordel kan anvendes til amatørdesign, og som måske gør det hele nemmere?

Håber på en ung tekninsk amino kommer mig til undsætning med et godt fif (Som er til at forstå for lavtekninske mennesker Wink)

På forhånd tak

Birger

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birger

Jeg bruger Adobe Illustrator til at lave tingene i.

Når jeg opretter dokumentet, så har det en opløsning på 300 dpi og farverne der anvendes skal være CMYK. Ved anvendelse af CMYK skalaen får du den nærmeste gengivelse.

Når dokumentet så er fædigt. så gemmer jeg det som PDF og anvender indstillinger til High Quality Press. Når det er gemt kan det mailes til en trykker der så laver tingene færdigt.

Så det du generelt har brug for er Adobe Illustrator og Adobe PhotoShop så er du godt og relativt problemfrit kørende.

Ved ikke om det giver mening for dig, men jeg håber det.

Programmerne kan du til tider få med rabat, ofte ved årsskifte, og efter nye versioner er kommet på markedet. Den type programmer kan ofte anvendes årevis af amatører og semiprof uden at skulle have det sidste nye hele tiden.

Det er muligt der kan anvendes andre programmer, men har ikke undersøgt det og kommer heller ikke til det, da jeg er blevet vant til Adobe og disse er standard også i trykmiljøet sammen med f.eks. Quark Xpress

Køb ren argan olie her

Fra Århus
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker Lagersalg for svar -

Men findes der ingen måde at gøre det på, uden at skulle købe nye programmer?

Ikke for at være nærig Wink - men det er måske et behov jeg har 1 gang om året.

Birger

Tilmeldt 14. Jul 08
Indlæg ialt: 1013
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det ikke er oftere, så syntes jeg du skal betale dig fra det. Enten hos trykkeriet, eller en grafiker.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birger,

Du kan spørge det trykkeri, som du vil bruge, de har garanteret lavet en PDF, hvor der står alle de krav, du skal overholde. Her er et par af de vigtigste krav, som jeg har mødt, når jeg har snakket med trykerier:

Bitmap grafik bør være i 300dpi (pixels pr tomme, ca 3500x2500 på et A4 ark).

Du skal bruge CMYK farver i stedet for RGB.

Hvis du har grafik, der går ud til kanten, skal du bruge noget bleed; normalt 3mm. Dette er overskudsplads, hvor du sætter din grafik udover skæreområdet på tryksagen, og som sikrer dig, at grafikken går ud til kanten, selvom tryksagen måske har rykket sig en lille bitte smule.

Din blækmængde har et loft, og må ikke overstige dette. Hvis man ikke passer på, kan sorte farver i et RGB billede godt blive defineret som at bruge fuld skrue af blæk fra alle fire kilder i CMYK, dvs. 100% af alle fire - eller noget, der ligger tæt på. Photoshop har nogle gode filtre til at konvertere RGB til CMYK og samtidig holde "total ink value" nede til det, du ønsker. Jeg ved ikke om de programmer, du nævner, har samme funktioner.

mvh,
Peter

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Apr 08
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil nok også betale en grafiker for det hvis det var mig. Det tager ikke lang tid (1-3 timer kunne jeg forstille mig ) at sætte en sådan flyer op så den er klar til tryk. Én ting er at købe programmerne, en anden ting er at lære at bruge dem. Hvis du skal bruge 1 uge på at lære programmet at kende og sætte din flyer op, kan du sandsynligvis (forhåbentlig) tjene en grafikers løn hjem igen ret så hurtigt ved at bruge din tid på det du er god til. 

Jeg har læst mig selv at bruge programmerne (PhotoShop, Illutrator og InDesign) gennem de sidste 4-5 år, men det er kun fordi interesseren har været der. Tidsmæssigt kan det ikke svare sig.

Send evt. din flyer til mig så skal jeg give dig et tilbud på at sætte den op til tryk. steffen.olsen@flexitechs.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Birger,

et hurtigt svar kunne være, at du i Coral Draw gemmer filen som en Adobe Illustrator EPS:

  1. Embed alle billeder
  2. Konverter alt tekst til "outline" fonte
  3. Ekporter til Illustrator EPS fil

Et andet hurtigt svar kunne være, at du brugte MS Publisher, som du måske har i din office pakke; den har en "pack and go" funktion, der klarer det hele for dig.

 

Fra Odense
Tilmeldt 15. Sep 09
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Biger.

 

En tryk fil skal helst være i CMYK frem for RGB. Der er farve palleten lidt større. Din skræm kan dog kun vise RGB, men lave det i Cmyk.

Filen skal være PDF og billeder og grafik skal vær 300 DPI. jo større dit "print er jo laver kan du gå i DPI (dots pr. Inch)

exk. en stor stof banne kan gå helt ned til 72 DPI. Du kan ikke altid regne med hvad du ser på din skærm da den kun viser 72 eller 96 DPI.

Til f.eks. visitkort anbefaler jeg altid 600 DPI i for mat.

Undgå for alt i verden Raste grafik. brug et vektor baseret program til at lave dine filer.

mvh.

Claus Lillevang

Telic Webdesign

Fra Århus
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker for jeres gode råd og tilbud.

Birger

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået trykt ting hos to forskellige trykkerier. Jeg udarbejder tryksagen i Publisher, og gemmer den efterfølgende som PDF og sender den til trykkeriet (som jo egentlig laver digitaltryk). Jeg har aldrig fået spørgsmål om skæremærker osv.

2007 udgaven af Publisher kan gemme i et PDF-format, der har tilstrækkelig opløsling til at kunne trykke efter.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)