Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Facebook o.lign. B2B?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Vestbjerg
Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg søger med lys og lygte efter nogen/én der kan sige noget klogt og brugbart om brug af sociale medier - eks. Facebook - for B2B virksomheder....IKKE B2C!

Er der nogen der har kendskab til nogle kloge folk inden for dette område, eller evt. kan henvise til hjemmesider el. lign. der beskriver problematikken?

Med venlig hilsen - og på forhånd tak

Maj-Britt Kjær Sørensen
Creation Nation 

Freelance grafisk assistance og online kataloger
www.flashmagasin.dk

Fra Odense
Tilmeldt 4. Aug 08
Indlæg ialt: 555
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Der vil jeg personligt sige til det.

Hvis du vil i kontakt med B2B på Facebook, så vil jeg sige det er det forkerte medie at bruge.
Facebook er hovedsaglig B2C, og jeg vil sige at B2B går bare ikke igennem Facebook.

Jeg vil heller ikke fra sige mig at det er forkert, men jeg har aldrig hørt om nogen der har henvendt sig til B2B via Face.

Sorry :)

Jeg vil derimod foreslå Twitter

Tilbyder produkt fotos til webshop ejere, og butiks ejere - Kontakt: Via PM

Fra Vestbjerg
Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Reed,

Det er netop mit standpunkt pt., men jeg vil gerne vide, om der er andre der har kunnet bruge det B2B. Det kunne jo være.
Lige for øjeblikket er der så mange, der gerne vil sælge kurser og arrangementer (til virksomheder), hvor Facebook og lign. belyses, men jeg er bare ikke sikker på, at der er nogen af dem, der har noget reelt og brugbart indhold for B2B virksomheder....og jeg vil jo helst ikke spilde min tid Big Smile

Men tak for dit in-put. Det er dejligt at vide at der er andre, der ser problematikken fra samme vinkel Smile

Freelance grafisk assistance og online kataloger
www.flashmagasin.dk

Fra Hvissinge
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 08:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - Jeg ved at f.eks johnson & johnson de bruger sociale medier til b2b, blandt andet ved at lave communities til mødre til adhd børn selvom dem der køber deres medicin er lægeindustrien. se mere her : http://www.facebook.com/ADHDMoms - man kan jo diskutere om det er b2b eller b2c da de henvender sig til slutbrugerne.. 

 

Men  - denne undersøgelse om hvordan at b2b virksomheder de bruger sociale medier er helt ny, og syntes jeg er inspirerende og rigtig spændende : 

 

http://blogs.business.com/b2b-online-marketing/

 

jeg har personligt lavet en opsamling igennem de sidste par år omkring casestudies og brands i sociale medier - den kan du se her: http://delicious.com/redsoda747/casestudies... 

 

held og lykke med det =) 

 

 

 

 

Fra Odense
Tilmeldt 30. Dec 05
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er en interessant problematik du bringer op. Der er ingen tvivl om at facebook er et hype, og der er mange (mig selv inklusiv) der skriver og fortæller om hvorfor Facebook sagtens kan bruges i B2B sammenhænge. Vi har ved Officekonsulenterne (som kun er B2B) eksperimenteret en del med brugen af Facebook, LinkedIn og andre medier. Du kan se vores facebook fanside på www.facebook.com/officekonsulenterne

Hvorfor har vi gjort det, og hvad mener jeg at jeg får ud af det. Jeg tror ikke på at jeg sælger kurser direkte gennem facebook, men det handler for mig om at være til stede der hvor de potentielle kunder og kursusdeltagere er. Det vil sige, for os handler det hele om branding. Vi satser bestemt ikke alene på facebook, men det i kombination med andre sociale medier, Søgemaskiner og ikke mindst alm. telefon og markedsføring så tror jeg på det lykkedes at få et brand.

Vi må bare erkende at der sidder mange brugere på facebook, og det er en meget blandet flok. Det er blandt andet folk der sidder på sin arbejdsplads og lige skal have en pause, det er medarbejdere der sidder i weekenden og arbejder, det er arbejdsløse det er partnere til folk i virksomheden som vi ønsker at ramme... og med det vil jeg sige at vi rammer faktisk målgruppen ved at være synlig der.

Det vi gør på vores facebook side er at give informationer væk. Vi tilbyder materialer, videoer links til gode blogindlæg samt ikke mindst et forum hvor folk kan få gratis support. Det betyder at vi på sigt bliver kendt som nogle flinke og serviceminded mennesker der hjælper folk - og kan vi komme afsted med at få det ry, så bliver det ulige meget nemmere at sælge et kursus når folk har behovet, søger på Google og støder ind i vores webside... så kunne der være en vis form for genkendelses glæde i det.

Så til spørgsmålet om jeg tror vi sælger vores ydelser direkte på FB - så må svaret være nej. Men tror jeg jeg på det vi gør og det andre virksomheder på FB gør det giver omtale og goodwill der er svaret - ja i aller højeste grad.

Håber det var svar på dit spørgsmål, ellers spørg igen.

Har du spørgsmål til din brug af Officepakken så er du ligesom alle andre velkommen til at stille spørgsmålet på vores forum på FB http://www.facebook.com/board.php?uid=58022742102

Tilmeldt 18. Dec 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Maj-Britt,

Jeg er ikke så klog, men jeg tror en af dine udfordringer ligger i at sige B2B helt generelt. Det er ekstremt bredt og dækker alt fra fly-vinge producenter til rådgivere indenfor social medier! Så et bredt spørgsmål afføder et bredt svar: de typiske anvendelser indenfor B2B er:

- Kommunikation/PR (uanset om du kun har 50 kunder på verdensplan, så bliver din virksomhed undersøgt via google forespørgsler, samt omtale på de sociale medier). Du bliver undersøgt af kunder, samarbejdspartnere, konkurrenter, job-ansøgere, pressen, medarbejdere, familie og venner til medarbejdere, ... Spørgsmålet melder sig om det er indsatsen værd. Hvis din virksomhed ikke bliver omtalt på facebook, twitter osv. så må man jo overveje om det er en indsats værd for at blive omtalt,, eller at manglen på omtale ikke er noget problem fordi man i alle tilfælde er tæt på sine kunder.

Udover kommunikation så mener jeg at de 2 mest udbredte eksempler på anvendelse af sociale medier for B2B virksomheder er:

 - Rekruttering (ansøgere, formidlere og virksomheder checker hinanden ud) Facebook og linkedin giver hver sit billede af ansøgeren, ligesom virkomhedens hjemmeside og hvad deres medarbejdere, kunder, konkurrenter osv siger om dem gør.

- Opsøgende salg. Linkedin er et meget overset salgsværktøj. Personligt er det lykkedes mig at komme i dialog med flere, hvor jeg aldrig nogensinde kom gennem omstillingen. Fordelene er mange: du kan nemmere finde den rette person uden at kende organisationen indefra, du kan rette direkte henvendelse til dem, de kan checke dig ud, inden de svarer.

- Salg gennem rådgivning / kundeservice. Der er altså kæmpe forskel på at være jurist og yde hjælp til iværksættereamino (gratis, hvorefter de får flere betalende kunder) eller være specialist i højteknologisk måleudstyr, men fælles er dog at begge dele udstiller virksomhedens kompetencer, hvilket er inddirekte markedsføring. Men det handler om at være hvor kunderne/interessenterne er eller lader sig inspirere og det er i B2B sammenhæng ofte ikke på de kendte sociale netværk, men på branche specifikke niche-netværk.  Hvis man som kunde ikke kender disse niche netværk, så kunne man jo som leverandør hjælpe dem med at finde derhen, ved at synkronisere historier til din virksomheds facebook side - for der kan de godt finde hen.

 - "web2.0" værktøjer. Jeg tror ikke det er den slags anvendelser du er ude efter, men virksomhederne anvender ofte værktøjer som er opstået på web'en i consumer sammenhæng internt i. Crowsourcing, interaktive webinars, wiki's, projektværktøjer til distribuerede teams, kommunikations værktøjer, .. fordi de i nogen sammenhænge har vist sig mere effektive end de traditionelle.

Henriettes kilde er god, men du får eksempler på temmelig store virksomheder på det globale marked og HVIS du er en dansk niche spiller, så skal du nok tænke i helt andre baner en de globale virksomheder. Start eksempelvis med en dialog med dine kunder. De fleste giver gerne feedback, også selvom det ikke er relevant for dem - spørg hvor/hvordan de leder efter leverandører, hvad der er vigtigt for dem i deres leverandørers on-line tilstedeværelse og hvis de ikke inspirerer dig, så prøv med udgangspunkt i et helt konkret salgscase at sikre dig at hvis de checker dig ud på nettet, så finder de interessant og nytænkende vinkler fra dig og din virksomhed.

Hvis du derimod leder efter inspiration til hvad der kan lade sig gøre, så lad dig endelig inspirere af B2C segmentet, der gøres ihvertfald mange indsatser.

Hvis man er facebook haj, så har jeg hørt om at nogle gør en ekstra indsats for via venner og netværk at komme tæt på sine potentialle kontakter, og skrive relevante indlæg om sit specialist område for en konkret sag - og vupti de   historier dukker op på vedkommendes væg.

nok ævleri - lad os høre hvad du finder frem til.

Fra Vestbjerg
Tilmeldt 25. Mar 08
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henriette, Ole & Officekonsulenterne,

Tusind tak for de gode indlæg. Det er dejligt at der er nogen der orker at bruge kræfter på at give fyldige og udtømmende svar på ens indlæg!
Jeg sætter stor pris på det.

Jeg vil lige summe lidt, over de svar og de input I har givet og håber, at der er flere derude, som har meninger, idéer og lign. om emnet.

Jeg forventer at komme med et nyt indlæg i tråden her, når jeg lige har summet lidt....

Med venlig hilsen

Maj-Britt
Creation Nation

 

 

Freelance grafisk assistance og online kataloger
www.flashmagasin.dk

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)