Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kvinder dårligere iværksættere

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12670
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hylderne bugner af børnetøj, men vinduernes skilte siger ophørsudsalg. Sådan ender drømmen for mange kvindelige iværksættere.

Selv om kvinderne ofte er højere uddannet end deres mandlige kolleger, vokser deres firmaer sig sjældnere store, og de lukker oftere ned. Det viser en undersøgelse fra Erhvervs- og byggestyrelsen, skriver Politiken.

En af årsagerne er, at kvinder har tendens til at gå efter at blive selvstændige for at få deres familieliv til at passe bedre med deres arbejdsliv.

Hårde brancher
Det betyder, at de ofte vælger brancher som butikker eller spisesteder, fordi de så selv kan styre åbningstiderne. Men netop inden for de brancher går folk ofte ned - især, hvis de ikke har erfaring med branchen:

I alt var 61 procent af de virksomheder som kvinder grundlagde i 2001 i live fem år efter. For mændene overlevede 69 procent af virksomhederne, og forklaringen er forholdsvis enkel, mener vicedirektør Anders Hoffmann fra Erhvervs- og Byggestyrelsen.

- Kvinder har en tendens til at starte op i de bracher der er fyldt med hård konkurrence , alt cafeer og bvutikker, og der er det svært at overleve, siger Anders Hoffmann til DR-Nyheder.

Mere research
Skal kvinder have større succes som iværksættere, så skal de droppe den romantiske forestilling om en lille cafe som bare løber rundt og i stedet undersøge markedet bedre, mener Anders Hoffmann.

- Det er vigtigt at søge viden om det. For eksempel slå sig sammen med en god kok, og starte sammen, siger han.   

 

Fra DR nyheder

www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/11/20/081553.htm

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tallene taler jo deres eget tydelige sprog, men når det er sagt, så ville vi ikke ønske, at kvinderne ikke blev iværksættere.

Det er nemlig oftest dem, der kaster sig ud i det med frisører, cafeer, restauranter, butikker fyldt med alskens tingeltangel og meget meget andet. Hvis kvinderne ikke havde mod på dette, så ville det hurtigt komme til at se meget anderledes ud i gadebilledet og det er ikke til det bedre. Kvinderne er mere romantisk og praktisk anlagte end mænd og driver deres forretninger med hjerte mere end meget andet - og det synes jeg også, at man tydeligt kan se.

Der er altså også kun en marginal forskel på overlevelsesgraden efter 5 år. 61% mod 69%. Det er ikke en voldsom forskel og den skal i hvert fald ikke afholde kvinderne fra at blive iværksættere, men den skal måske lige få de sidste 8% til at overveje en ekstra gang, om de nu også skal starte en "red ocean"-virksomhed.

Kvinderne gør det supergodt, og det er jeg slet ikke i tvivl om, at de også vil gøre fremover. Så til kvinderne vil jeg bare sige: Keep up the good work og giv den så gas, for pokker! Yes

Flemming

PS: Jeg må een gang hver eneste måned pille en veninde ned, der lige overvejer at starte børnetøjswebshop på nettet....tsk tsk.

Fra Benalmadena
Tilmeldt 5. Jun 09
Indlæg ialt: 275
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror helt sikkert også at mange kvinder bliver iværksættere pga. at de har en romantisk forestilling om at de så vil få mere tid med familien.. Og hvis det kan lykkes så er det jo helt fantastisk :)

Rent psykologisk tror jeg dog at mænd har lidt mere energi, og slagkræft bag sine ord, og måske er lidt mere kapitalister end kvinder.. Om det forholder sig sådan ved jeg ikke, det er blot noget jeg tænker :)

Jeg vil også sige at dette ikke skal holde kvinderne tilbage fra iværksætteriet.. Bare ud og igang sætte nogle projekter Yes

God dag til alle..

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke kvinder er dårligere iværksættere end mænd - det er bare to forskellige måder de er det på. Jeg tror mange kvinder ikke tør satse og gå så langt risikomæssigt som mænd. Kvinden vil sikkert vælge at lukke før evt konkurs - hvor manden fortsætter til sidste sveddråbe, hvilket naturligvis også gør at der vil være lidt flere som så kommer over en hård periode.

At kvinder vælger børnetøj, cafe, butik etc. er lige så logisk som at mænd vælger biler, hardware, skruer etc. Så ligesom at mænd sidder og smiler overbærerne når veninden vil starte børnetøjsnetshop - så gør kvinderne nok det samme når manden vil starte en hardware shop Wink

Og der er faktisk fint plads til flere netbutikker med børnetøj... der skal bare mod, pondus, penge, penge, penge og ildsjæl til - har man det, kan man sagtens sparke nogle spillere af banen!!! Det er bare spørgsmålet om at gøre det rigtige og gøre det bedre end de andre. Fik jeg nævnt at der skulle penge til også? Wink

Drømmen om at gå hjemme og hygge sig holder ikke - det giver jeg jer fuldstændig ret i. De fleste som går i gang af den årsag, er kun på banen i et år eller to hvorefter de lukker. I mellemliggende periode har de måttet lave gratis fragt og sælge ud til nedsatte priser. Det går i een måske to sæsoner - og så er den ged barberet Confused Jeg tror dog ikke kun det er kvinder som tror at tingene sker af sig selv - der er virkelig lige så mange mænd som åbner netshop og tror de kan ligge og zappe på sofaen.

 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15000
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Værløse
Tilmeldt 1. Jun 09
Indlæg ialt: 410
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Få et godt webdesign til en lav pris på owix.dk - drevet af unge iværksættere

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten,

Måske er det bare mig, der er nysgerrig - men det kunne være fedt, hvis du skrev hvilke brancher de omtalte kvinder arbejder i? Wink

 

Mvh Flemming

Fladskærm integreret i badeværelset

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolaj B. Müllertz:

Rent psykologisk tror jeg dog at mænd har lidt mere energi, og slagkræft bag sine ord, og måske er lidt mere kapitalister end kvinder.. Om det forholder sig sådan ved jeg ikke, det er blot noget jeg tænker :)

Jeg var ellers ret enig i det meste af denne tråd, men hey hallo altså! Nu blev jeg alligevel lidt provokeret!!
Mere energi og mere slagkraft?! Den del er jeg ikke enig i!

Størstedelen af vores kunder er små og/eller nystartede virksomheder og jeg har mulighed for at snakke med rigtigt mange fantastiske mennesker, som sætter nye projekter igang - Indrømmet, det sker mere end éen gang i ugen, at en kvinde ringer med babygråd i baggrunden og snakker om den babyshop på nettet hun skal starte, for det er da så hyggeligt at gå på messer og lidt sejt at sælge tøj til veninderne..
Men der er dælen dytme også rigtigt mange superseje kvinder, med masser af gå-på-mod og energi!
Og vi har stortset ligeså mange mænd der ringer, som skal starte salg af dvd, cd, "voksenudstyr", kabler og lign., som der er kvinder som vil starte tøjshops - Som Helle skriver, er det vel bare en meget naturlig fordeling af interesser.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er muligt, at kvinderne rent statistisk er dårligere iværksættere end mændene er. Det er også helt sikkert, at der er meget færre af dem. Og det kan der være mange gode grunde til. Men jeg har i et stykke tid holdt øje her ude på Amino med de helt unge iværksættere: Ret jævnligt dukker er en 14-16 årig op, som tilbyder en service, f.eks. hjemmesider med WP. Deres gå-på-mod er beundringsværdigt. Der er bare ingen piger imellem! Jeg kender mange iværksættere, men blandt de helt unge er kun det ene køn repræsenteret.

Er det noget, vi er opdraget til - eller vælger de unge damer bare den lette løsning?

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Der mangler simpelthen en dimension i undersøgelsen. Kvinder er væsentlig mere realistiske i forhold til, hvorvidt de vil accepterer at arbejde for en minimums løn over længere tid, hvilket indebære at de stopper før mænd. Så kan man jo altid diskuterer, hvem der er smartes.

Mvh
Bertil Vrou Thomsen
SAG-partners ApS

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)