Jeg ejer www.duftshoppen.dk - og er for nyligt blevet kontaktet af en kunde som gerne ville vide mere om vores handelsbetingelser herunder vores fortrydelselsret.
Jeg fortalte pænt at det havde vi ikke, og nu er det sat en storm ind på at få vores webshop lukket.
Jeg kører parallel import af parfumer fra østen, og der foregår således at kunder bestiller via vores danske hjemmeside, hvor efter ordren går til vores lager i Asien.
Vores leverandør i Asien har ingen problemer med den 14 dages fortrydelsesret, men leverandøren nægter at tage parfumer retur, da disse ikke kan ekspederes af luftfarten på grund af internationale luftfats regler.
Mit spørgsmål er så; kan jeg skrive at min webshop har 14 dages returret - dog ikke for parfumer? Er det lovligt?
Mit spørgsmål er så; kan jeg skrive at min webshop har 14 dages returret - dog ikke for parfumer? Er det lovligt?
Hvis du handler med private kunder kan du ikke fravige reglerne om fortrydelsesret med den pågældende varegruppe. Der er kun nogle ganske få undtagelser omkring hvilke varer der ikke er fortrydelsesret på og parfume er ikke en af dem.
Men du kan i dit tilfælde sandsynligvis slippe afsted med at forlange at det returnerede skal være i uåbnet emballage da det ofte udgør en del af produktets værdi.
Men helt at tilsidesætte returretten giver dig kun problemer.
Den eneste undtagelse for 14 dages returret er specialfremstillede varer. Og det kan man vist ikke sige, at parfumer er. Du kan altså ikke komme uden om at give kunden 14 dages returret. Så du må nok bare håbe på, at der er en anden kunde, der køber parfumen.
Du kan ik frasige dig fortrydelsesretten, som dansk og eller europæisk firma. Det er en del af standard betingelserne ved fjernhandel. Eneste måde de evt kan frasiges er, hvis i kunde tilpasser parfumerne, og dermed gør dem unikke.
Iøvrigt skal i passe på med parfumer fra Østen. Hvis det er mærkevare parfumer, så laver I illegal parallelimport, og det takseres på lige vilkår med fake varer!