Pierre:
De har en del år på bagen ja og det er selvfølgelig en kæmpe fordel på rigtig mange områder. Det samme gør sig dog gældende for AdLibris f.eks. og de figurerer slet ikke i søgemaskinerne på samme facon. Nu ved jeg godt at de kun har godt og vel 3 år på bagen på det danske marked, men det samme gør sig gældende på de svenske søgninger, der er det Bokia og Bokus der konsekvent ligger i toppen. Og her er de jo lige så "gamle i faget" som Saxo er på det danske marked.
Men det er jo hamrende svært at gætte om hvilke parametre der giver udslag her, når man ikke kender deres respektive strategier og arbejde indenfor området. Ligger Saxo eksempelvis så godt fordi de måske netop er fundet på teksterne først, eller er det nogle helt andre ting de har arbejdet med for at opnå denne placering?
Adlibris er eksempelvis heller ikke særlig tydelige på Adwords, det er nogle meget sparsomme kampagner de ser ud til at køre her. Det samme gør sig egentlig gældende for Saxo, men de har så også umiddelbart et lidt bedre grundlag for at "spare" her, da de ligger så godt i mange af de gode organiske søgninger. Her er Gyldendal, Harders og William Dam eksempelvis langt mere tydelige.
Pierre Husted Sigvardsen: Så håber jeg at de kan hjælpe mig med at "vinde" over Saxo.
Haha, jeg krydser fingre for dig i hvert fald. Er det din egen side? Når jeg får min op at køre, så kan jeg måske hjælpe med et link eller lignende, selvom jeg pt. ikke ved hvor man skal putte sådan noget ind henne. Det bliver jo en helt anden form for bøger jeg kommer til at beskæftige mig med, men der skulle vist være mere kvalitet i links der rent faktisk kommer fra samme branche eller omhandler samme produkter, så vidt jeg kan forstå i hvert fald?
Men man kommer jo i hvert fald ikke udenom at Saxo er "the one to beat", i hvert fald herhjemme. De har jo også fået en kæmpe kapitalindsprøjtning, efter deres nyligt indgåede samarbejde med JP/Politiken og bekendtgjorde i den forbindelse at der skulle komme en masse nye tiltag, samt en meget mere agressiv markedsføring og større konkurrence på prisen (dvs. endnu mere end der allerede er, haha).
Jeg er da også op til flere gange blevet spurgt om jeg virkelig mente at det var det bedste marked at gå ind i. Og sådan rent objektivt, så må svaret vel egentlig være nej =) Men for det første brænder jeg utrolig meget for kombinationen litteratur+webshop og synes at begge dele er hamrende sjovt og interesssant, for det andet så er jeg - og har altid været - utrolig konkurrenceminded. Så egentlig ser jeg det faktisk kun lidt som et plus at der er nogen store spillere på markedet, det gør det bare sjovt og udfordrende. Og hvad jeg mangler i kapital, må jeg jo så bare prøve at kompensere for med min stædighed og kreativitet, samt hårdt arbejdende natur. Og så har alle virksomheder jo altså deres svagheder, også de store ;)