Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan får jeg Google til at kigge den anden vej?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 08:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis nu overstående er helt effektløst, og du kommer til at halte langt bag dine konkurrenter, så kan du altid gå tilbage til den gamle model hvis du giver al tekst til Google og lader den vælge hvem af jer som skal i toppen :-).

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Casper:
Jeg er ikke enig, da du blot påfører endnu et HTTP opslag for at hente data. Det kan tage tid for en bruger før netop dette indhold vises. Alle HTTP opslag koster tid. Desuden skal du implementere endnu flere funktioner (både på klientsiden og på server siden) til at hente netop denne tekst ud. Hvis siden allerede nu henter data ud og skriver på én og samme side, så skal der kun tilføjes få linjer kode før det vil virke som jeg beskrev ovenfor. Din måde at gøre det på vil virke, men der skal tænkes flere filer og funktioner ind, hvilket vil øge kompleksiteten i systemet. Min tanke er at udnytte det eksisterende flow samt minimere HTTP forespørgsler fra browser til server.

 

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Torsten:
Det kan der være noget om, men det vil under alle omstændigheder kun været et ekstra kald pr. produkt.

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Fra Holbæk
Tilmeldt 10. May 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Både adlibris.com og g.dk og saxo.com (en anden af de store danske internetboghandler) har valgt at  vise hele teksten, så google kan læse det hele (den spider-tester jeg plejer at bruge kunne i hvert fald fint finde al teksten).

Mit forslag ville være at starte med at klippe noget af teksten ud, og vise resten med via et javascript - sådan som andre har foreslået.
Den største udfordring i det vil nok være at finde eller lave en funktion, som finder et godt sted at klippe teksten - sådan at teksten stadig giver mening.

Hvis det ikke giver gode placeringer, så bør du overveje at lade google se hele teksten - for det er jo trods alt det de etablerede erfarne folk har gjort.

 

En anden mulighed var at se på hvornår de andre henter deres data fra Boghandlerforeningen. Og så forsøge at opdatere før de gør - og derved vil det være alle de andre der får DC på alle de nye bøger.

I dataleverancen kommer der en ready-fil, når det hele er klar (det gjorde der i hvert fald da jeg oprindeligt lavede systemet).
Hvis du (eller din teknikker, eller jeg) sætter jeres opdateringsjob til at stå og kigge efter den fra et bestemt tidspunkt, og så henter filen med nye bøger så snart den er klar - så kan i være først med den nye bøger.

Det kan eventuelt trimmes endnu mere ved at kigge på hvornår de enkelte filer dukker op på Boghandlerforeningens server. Hvis de dannes direkte på FTP-serveren, så kan man måske finde frem til hvilken fil der dannes lige efter den med de nye bøger - og hente de nye så snart den dannes.
Det kræver nok lidt research nogle tidlige morgener, når dataene dukker op.....


Bagefter kan i så hente opdateringerne til de eksisterende bøger. De opdateringer er selvfølgelig også vigtige at være først med, men ikke så vigtige som de nye bøger - efter min mening.


I sidste ende er det selvfølgelig et spørgsmål om hvornår google kommer forbi din side, og hvornår de kommer forbi de andre internetboghandler - men måske kan man trimme lidt på det med noget sitemap eller lign.


Som sagt har jeg lavet det oprindelige system til dataleverancen fra Boghandlerforeningen, og desuden en masse andre websites i bogbranchen. Så hvis i har tekniske spørgsmål eller idéer i har brug for at prøve af, så bare skriv eller ring til mig.

 

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rigtig godt indlæg pierre!

Jeg vil gerne knytte en kommentar til det med at få Google til at indeksere dine undersider før dine konkurrenter. Du kan lave en RSS fil med dine produkter, som via en paramter kan hente de 0-5 nyeste, 5-10 nyeste osv. med et interval på 5.

På din Amino profil kan indsætte optil 5 RSS feeds, og på den måde vil der hver gang der kommer et nyt produkt i din webshop, blive lavet et link fra din Amino profil til produktet. Fordelen er at Google rigtig tit kommer forbi Amino, og du vil derfor få en fordel når din produkter skal indekseres i forhold til din konkurrenter.

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Torsten, Casper & Pierre:

Endnu en gang: Tusind tak for alle jeres gode råd. Jeg aner som sagt intet om programmering, SEO etc., men jeg prøver at lære og læser en masse om det, selvom jeg har lidt svært ved at sætte mig ind i noget af det. Det virker sikkert super logisk det hele når man forstår hvordan det fungerer, men når man aldrig har beskæftiget sig med den slags tidligere, så tager tingene åbenbart lidt tid - i hvert fald for mig =)

Især SEO har jeg virkelig prøvet at sætte mig lidt ind i og når man så gang på gang støder på tekster der fortæller en at: "Uhh, man skal for enhver pris undgå DC", så virker det ganske frustrerende, når man nu er på vej ind i en branche hvor det bare ikke rigtig kan lade sig gøre.

Pierre: Rigtig godt inlæg, mange tak for det. Spændende læsning og gode råd. Jeg synes dog ofte at have læst at Google netop ikke kan se hvem der havde teksten på siden først og derfor måtte gætte sig lidt tilfældigt til det? Men så tager den måske netop udgangspunkt i, hvor den først er stødt på teksten henne? For ellers ville jeg jo mene at det altid må være på forlagenes egen side at teksten reelt set ligger først.

Også ganske rart at du faktisk kan fortælle hvordan Saxo, Gyldendal og AdLibris har håndteret dette, det vidste jeg slet ikke at man kunne se på nogen måde. Saxo har jo længe ligget konsekvent øverst på rigtig mange gode søgeord, så det må jo blot betyde at de har gjort et godt stykke arbejde og har formået at hæve sig på nogle andre parametre i forhold til konkurrenterne, der måske ikke lige har med dc teksterne at gøre. 

Casper: Vedr. dit indlæg under Pierre's. Se det var jo hamrende konstruktivt og en virkelig god idé. Det ville jeg nok aldrig selv have tænkt over. Det er da helt sikkert noget jeg skal eksperimentere lidt med og se om det kommer til at gøre en forskel. Men nu skal jeg selvfølgelig først og fremmest lige at have siden færdig og op at køre først, inden jeg kan lege med den slags. Vil lige sætte mig ned og give den en ordentlig skalle med designet, så jeg snart kan komme rigtigt i gang =)

~ Amaris

Fra Holbæk
Tilmeldt 10. May 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rigtig god idé Casper!!   :)   Så kan man få Google tit forbi de nye varer.

Ja, Saxo.com ligger rigtig godt på mange søgninger. Også tit bedre end forlagenes egne sider.
Det har jeg selv lidt bøvl med på sprogboeger.dk  Der er webshoppen helt ny, så Saxo.com (og materialeplatformen) har haft forlagets tekster liggende længe, og har ofte langt bedre placeringer på dem.  :(
Men Saxo.com har også været i luften i mange mange år (de startede som e-boghandel.dk for 10 år siden).

Hvordan Google afgører hvad der er DC ved jeg ikke. Men mit bud er at der hvor de finder teksten først vinder. De kan vel ikke afgøre hvor en tekst faktisk hører til (at en tekst om en bog hører mere hjemme hos forlaget selv) uden at der er mennesker der læser dem.

Så kommer det an på hvordan forlagene opdaterer deres sider - om de skriver teksterne i forlagonline.dk først (den side hvor data til internetboghandlerne indtastes), eller på deres egen side.

Fra Holbæk
Tilmeldt 10. May 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Udfra din idé Casper, har jeg lavet 2 feeds til Sprogboeger.dk

http://www.sprogboeger.dk/rss/mest-solgte-boeger-de-seneste-30-dage-udfra-antal.rss.asp
http://www.sprogboeger.dk/rss/mest-solgte-boeger-de-seneste-30-dage-udfra-linier.rss.asp

Så håber jeg at de kan hjælpe mig med at "vinde" over Saxo.  Big Smile

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er altid dejligt når nogle kan bruges ens ideer konstruktivt :-). Du kan prøve at tilføje dine feeds flere steder - hvis de bliver afvist, så er der jo ingen skade i det - og bliver de godkendt er det bare et plus :-).

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Pierre:

De har en del år på bagen ja og det er selvfølgelig en kæmpe fordel på rigtig mange områder. Det samme gør sig dog gældende for AdLibris f.eks. og de figurerer slet ikke i søgemaskinerne på samme facon. Nu ved jeg godt at de kun har godt og vel 3 år på bagen på det danske marked, men det samme gør sig gældende på de svenske søgninger, der er det Bokia og Bokus der konsekvent ligger i toppen. Og her er de jo lige så "gamle i faget" som Saxo er på det danske marked.

Men det er jo hamrende svært at gætte om hvilke parametre der giver udslag her, når man ikke kender deres respektive strategier og arbejde indenfor området. Ligger Saxo eksempelvis så godt fordi de måske netop er fundet på teksterne først, eller er det nogle helt andre ting de har arbejdet med for at opnå denne placering?

Adlibris er eksempelvis heller ikke særlig tydelige på Adwords, det er nogle meget sparsomme kampagner de ser ud til at køre her. Det samme gør sig egentlig gældende for Saxo, men de har så også umiddelbart et lidt bedre grundlag for at "spare" her, da de ligger så godt i mange af de gode organiske søgninger. Her er Gyldendal, Harders og William Dam eksempelvis langt mere tydelige.

Pierre Husted Sigvardsen:
Så håber jeg at de kan hjælpe mig med at "vinde" over Saxo.  Big Smile

Haha, jeg krydser fingre for dig i hvert fald. Er det din egen side? Når jeg får min op at køre, så kan jeg måske hjælpe med et link eller lignende, selvom jeg pt. ikke ved hvor man skal putte sådan noget ind henne. Det bliver jo en helt anden form for bøger jeg kommer til at beskæftige mig med, men der skulle vist være mere kvalitet i links der rent faktisk kommer fra samme branche eller omhandler samme produkter, så vidt jeg kan forstå i hvert fald?

Men man kommer jo i hvert fald ikke udenom at Saxo er "the one to beat", i hvert fald herhjemme. De har jo også fået en kæmpe kapitalindsprøjtning, efter deres nyligt indgåede samarbejde med JP/Politiken og bekendtgjorde i den forbindelse at der skulle komme en masse nye tiltag, samt en meget mere agressiv markedsføring og større konkurrence på prisen (dvs. endnu mere end der allerede er, haha). 

Jeg er da også op til flere gange blevet spurgt om jeg virkelig mente at det var det bedste marked at gå ind i. Og sådan rent objektivt, så må svaret vel egentlig være nej =) Men for det første brænder jeg utrolig meget for kombinationen litteratur+webshop og synes at begge dele er hamrende sjovt og interesssant, for det andet så er jeg - og har altid været - utrolig konkurrenceminded. Så egentlig ser jeg det faktisk kun lidt som et plus at der er nogen store spillere på markedet, det gør det bare sjovt og udfordrende. Og hvad jeg mangler i kapital, må jeg jo så bare prøve at kompensere for med min stædighed og kreativitet, samt hårdt arbejdende natur. Og så har alle virksomheder jo altså deres svagheder, også de store ;)

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)