Bliver en netbutik straffet på sin placering i Google, hvis man lader netbutikken passe sig selv - uden at lægge nye varer ind og uden at ændre i teksterne?
Der kan være en del positive effekter af at opdatere og udvide sin side hyppigt (hyppigere besøg af googlebot og deraf hurtigere reaktion på justeringer, kortvarige positive effekter for de nye sider etc), men decideret negative konsekvenser ved at lade sin side være har jeg ikke oplevet.
(Andet end, at det kan opfattes som en negativ konsekvens, at man bliver overhalet af sine konkurrenter i søgeresultaterne, hvis de arbejder aktivt med deres sider og man selv er helt passiv og heller ikke arbejder med f.eks. at skaffe flere links).
Normalt bliver vores netbutik ændret flere gange om ugen. Men netbutikken har i en periode fået lov til at passe sig selv mens vi koncentrerede os om at rette en omfattende opgradering af netbutikken til. I løbet af 2 måneder mistede vi 40% af besøgene fra Google og mange af vores gode søgeord gik i nul besøgende.
Og jeg er nysgerrig efter, hvad årsagen kan være, så jeg kan forebygge, at det sker en anden gang.
Det er en svær en at udtale sig om uden at have fulgt med i jeres arbejde med butikken i almindelighed.
Har I prøvet at holde øje med, i hvor høj grad det dalende besøgstal skyldes at jeres placeringer er faldet eller om der blot har været færre søgninger på de ord, hvor I ligger godt til?