Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af andres produkter

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Fra København V
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 572
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan takler jeg at sælges andres produkter i min kommende webshop?
Jeg selv har mine egne produkter, men vil gerne udvidde og suplere mit varesortimang op med andres. Meningen er ikke at jeg skal invistere penge i deres produkter, men blot sælge dem for de kommende samarbejdspartnere.
Hvordan takler man lige det?

Hedder det dropshipping, kommision eller noget helt tredje?
Hvad kan man tage for et salg af en andens produkt?
Skal det være en fast pris eller procenter af salget?
Skal man selv fysisk have varen liggene eller viddergive ordren til ejermanden?
Skal der en form for kontrakt til?
Er der andre ting jeg skal tænke på i sådan en situartion?

Nogen der har erfaring med den slags?

Med venlig hilsen Hulahoppigen/Yvon

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Lidt firkantet fortalt;

Dropshipping er når din leverandør sender varen fra sit lager til kunden, - og regningen på engrosprisen til dig. Her bestemmer du selv prisen som kunden betaler til dig.

Dropshipping er forholdsvis uforpligtende, der er egentligt blot tale om en grossist som er villig til at sende varerne for dig til den enkelte kunde, fremfor at du køber et antal varer til levering til dit lager. Fortjenesten her er typisk lidt mindre, til gengæld er det ikke forbundet med så mange omkostninger for dig selv, - så det kan man regne på i forhold til selv at pakke, gå på posthus osv.

Komission er når du sælger varer for en anden leverandør, mod at få procenter af salgsprisen. Her aftales det ofte at man får et udvalg af varerne på lager uden at skulle betale, og man betaler så efterhånden som man sælger ud af varerne og når man bestiller nye, og som oftest kan man aftale at kunne returnere varer som man ikke kan sælge. 

Kommision er mere forpligtigende, og her skal man nedskrive en klar aftale om hvordan det praktisk skal forløbe i forhold til afregning og returnering. Leverandøren som lægger varelager til, har naturligvis en forventning om at du gør en aktiv indsats for at sælge så mange varer som muligt, - det er trods alt leverandøren som "lægger bank" til at du kan have varene i dit sortiment.

Det står dig og din leverandør frit at aftale hvordan betingelserne skal være, og man kan også aftale hvordan leveringen skal foregå selvom man har en komissionsaftale, - f.eks er det helt almindeligt at have de mest solgte varer på eget lager, og de dyrere eller mere uhåndterbare varer bestilles så til direkte levering til kunden. Men det står frit for.

Ved dropshipping kan man ikke være sikker på at kunden får varen, - leverandøren står jo for det hele. Herudover kan man få reklamationer på varer man ikke har set osv. osv.

Komissionaftale har man produktet på lager, kan besvare spørgsmål, og sender for det meste selv, og så har man mere styr på forretningsgangen.

Det er et spørgsmål om temperament tror jeg.

Michael

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa

Dropshipping er hvis du sælger produkter for f.eks mig via din hjemmeside.

Jeg står for opbevaring og afsendelsen til kunden - du står kun for at "skaffe" kunden via din hjemmeside.

Kommision er hvis du har varerne fysisk hos dig, og står for alt selv. - kunden - opbevaring og afsendelse.

De nærmere betingelser aftales frit mellem parterne, og kan både være en % sats eller et aftalt beløb pr. produkt.

I laver en skriftlig aftale som klart beskriver hvad i har aftalt, for jeres begges skyld.

Det er en enkel måde for dig at have større udbud af varer, uden at skulle investere større beløb i varelager.

Det kan også være varer som normalt kræver særlig godkendelse - det kan du så slippe for, via en dropshippingaftale.

Din fortjeneste er selvfølgelig mindre end hvis du selv havde købt varerne til vidersalg, da din risiko og arbejde jo er meget mindre.

Det er svært at sige noget om hvad du kan tage i % / avance til dig - det afhænger helt af varerne du vil sælge.

Hvor meget fortjeneste er der i udgangspunktet osv. osv.

Jeg tilbyder f.eks dropshipping af nogle af mine produkter, så som energibarer, proteinbarer, energidrikke osv.

Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte mig på jesper@sliknet.dk .

mvh

Jesper

 

 

 

Fra København V
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 572
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Supert, med jeres forklaringer. :-) Tak for det. Kaster stjerner efter jer.
Så faldt det lidt mere på plads for mig, hvad der er hvad. :-) Udtrykkene bliver jo ofte brugt uden en egentlig forklaring følger.
Begge metoder kan jo anvendes, så der vil jeg jo nok vudere hvad der vil passer bedst, i samarbejde med den pågældne leverandør.

Kunne i ikke stille et fiktiv eks. op, på en evt. vare solgt, fra fabrikspris til det færdigt kundesalg?  Mere så jeg kan få en ide om, udregningen af de to metoder.

Med venlig hilsen Hulahoppigen/Yvon

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du skal jo sådan set bare have din indkøbspris og udsalgspris, f.eks:

Kasse med xx - din indkøbspris 200 + moms 50 = 250,-

din salgspris til kunden               240 + moms 60 = 300,-

Netto til dig dkk 40,-   intet arbejde med pakning, lager eller risiko.

Ved Kommisionsalg , vil du typisk have dårligere fortjeneste + du har arbejdet med lager, forsendelse osv.

mvh

Jesper

 

Fra København V
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 572
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok. dit eks. giver mening, men et eller andet sted havde jeg da regne med, at fortjenesten ville stå i forholdet til det arbejde man udførte...
I "gamle" dage har jeg arbejdet lidt med kommision og fik dengang 1/3 del af kagen, men det er mange år siden.
Dropshipping er et forholdvis nyt begreb, men jeg kan da godt se fordelene i, at varen ikke behøver at være til stede fysisk ved salget og vil da nok osse fortrække den løsning med dem jeg kan.
Havde bare forstillet mig, at det var muligt at lave en opskriftskabelon i procenter på de to salgsformer.

Med venlig hilsen Hulahoppigen/Yvon

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, men som jeg også skrev indledningsvis er der meget stor forskel på avance

alt efter hvilke produkter du sælger.

Tøj f.eks er sikkert mere end dobbelt op , og dermed plads til stor avance til dig som sælger.

Mens f.eks elektronik eller hårde hvide varer er meget lille avance.

Og så er der alle produkterne midt imellem Smile

Hvis prisen fra producenten er 2000,- og udsalgsprisen til kunden er 2300,- , er der jo ligesom ikke rigtig plads til at give dig 1/3 ..... af salgsprisen - det ville hurtigt blive en kedelig forretning.Sad

Vedr. kommision, er der ikke mange som tilbyder dette, da det jo kræver en meget stor investering at have varer ude rundt omkring uden at have styr på hvor eller hvad du gør for at få solgt.

Samtidig vil der være ekstra fragtomkostninger - fra leverandør til dig , og så videre til kunden.

Ligeledes risiko for at du ikke afregner efter salget.

Som du kan se er der mange ting at tage højde for.

mvh

Jesper

 

Fra København V
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 572
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, der er jo nok sket et og andet, siden jeg sidst var på den salgsform og det var da også i en fysisk butik. :-)
En webshop lægger mere op til dropshippingformen, hvilket også vil være det letteste at håndtere for mig.

Ang. avancen afhænger den jo også lidt af leverandøren. Men hvis jeg i en forhandlingssituartion skulle sætte en procentdel på, hvad det var rimligt at tjene for et salg af en anden mand produkt, ville det så ikke være muligt at bruge en procendel som udgangspunkt?
Leverandøren jeg har i tankerne, sælger selv på detailplan i en fysisk butik og har en webside, men ikke en webshop. Alternativer er, at jeg skal finder en leverandør der har en webshop i forvejen, men ved så ikke hvor sansynligt  det vil være, at vedkommende vil sprede sit salg til andres webshop. Er jo lidt grøn inden for det her. Tongue Tied

Med venlig hilsen Hulahoppigen/Yvon

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo, det letteste vil jo være en forhandling direkte med leverandøren.

Helt umuligt at sætte en % på, når jeg ikke kender produktet og avancen.

Selv om leverandøren skulle have webshop selv, kan han godt være interesseret i at få produktet bredere ud ( de fleste vil jo gerne sælge mest muligt ). Det kan også være han stiller krav om dine udsalgspriser, men alt sammen kommer an på en konkret forhandling.

Så det er en fordel inden forhandlingen hvis du nogenlunde ved hvilke avancer der arbejdes med i pågældende branche.

Mvh

Jesper

 

Fra København V
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 572
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det jeg skal sælge i min webshop er tegnekurser som fjernundervisning.
Har derfor tænkt, at det ville være godt, at suplere webshoppen op med produkter som tegneartikler, portfoliemapper osv. Noget der har realation til min hovedydelse. Ved hvert kursus skal der bruges nogen bestemte tegnerekvisitter og derfor vil jeg gerne kunne tilbyde at sælge disse, både enkelvis og som en pakkeløsning til hvert kursus. Er bare ikke interesseret i selv at skulle invistere i disse eller have liggene som lager.
Jeg kender ikke avancen på tegneartikler eller portfoliemapper. Men et tegnekursus vil ligge på ca. 1200-1400 kr.

Med venlig hilsen Hulahoppigen/Yvon

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)