Hej Jeg leder efter nogle gode eksempler på en webshops der overrasker en, når man besøger dem. Måske fordi produktet er smart og enkelt tænkt, den gør det "nemt at komme af med pengene" eller funktionaliteten er gennemtænkt. Jeg vil helst have sites, der udarbejdet af "almindelige mennesker" og ikke store firmaer som BMW, Amazon og Unilever. På forhånd tak for hjælpen. |
Hvem kender en innovativ og overraskende webbutik?
- konceptet er skægt og sitet lækkert og informativt. Desværre er selve shoppen ikke specialdesignet og derfor falder den udenfor stilen på sitet, så man må forestille sig hvordan den havde set ud, hvis den havde været inkorporeret bedre. :) |
|
Hmm, det kan godt være de er billige og har ting man ikke kan få andre steder (har jeg ladet mig fortælle), men hold da kæft hvor er det træls - på godt jysk - at handle på den side! Desværre havde jeg lovet en ven at købe nogle dvd''er som kun kunne fås der, men havde det ikke været for mit løfte, havde jeg opgivet ret hurtigt! Det kostede mig så i stedet mindst en times banden og svovlen. Af en eller anden grund syntes den jeg havde skrevet min adresse forkert. Jeg fandt aldrig ud af hvorfor, men da jeg helt ulogisk delte vej/husnr. og etage/side op på to linjer, godtog den det pludselig. Jeg havde ikke haft så meget imod at bøvle med adressen (alle systemer kan jo have småfejl) hvis ikke det havde været fordi at jeg ved hvert forsøg - og jeg forsøgte mange gange - fik tømt min indkøbskurv med 5-6 varer som jeg så måtte ind at finde igen (ved hjælp af den tillige besværlige og ikke fejltolerante søgefunktion som er delt op i cd, dvd og spil i stedet for at søge i det hele på én gang). Nåh ja, den ene af de gange jeg fik tømt indkøbskurven, var det i øvrigt fordi jeg blev nysgerrig efter at se hvad ''wow woman-fanebladet'' var for noget, og så kom jeg ind i en ny e-butik som åbenbart ikke delte indkøbskurv med den anden - suk. Det er sgu da dumt at smide en kunde ud som faktisk ville købe mere end hun kom efter! I øvrigt bad min ven mig om at bestille fordi han selv lige har haft et meget langt og kedeligt forløb med dem i forbindelse med nogle varer han havde meget svært ved at få leveret til aftalt tid. Hvorfor var det lige jeg lod mig overtale? Øv, jeg er ellers sådan et pænt og positivt menneske der ikke bryder mig om bare at skrive sviner-indlæg om hverken personer eller virksomheder, men... ARGH! jeg måtte lige ud med det! Martin, sælg dem en E-Pusher - de har hårdt brug for den! ~ Anja |
|
Jeg forstår ikke rigtigt hvad der er fedt ved 10socks - en webshop skal netop ikke være "overraskende og innovativ". En webshop skal være som alle andre webshops er, således at hr. og fru danmark "kender den" selvom det er første gang de besøger den. Overraskende og innovativt bør efter min mening ikke være et mål overhovdet. For eksempel skal en navigationsmenu være i venstre side, for det er kunderne vant til. Sådan er det og sådan bliver det ved med at være. 10socks innovative "kasse navigation" er ikke intuitiv og det smarte crap har jeg og andre ikke tid til at finde ud af, jeg tror de fleste besøgende bare vil trykke på "tilbage" og finde et andet sted. Det er en ommer 10socks !!! |
Jeg har nok efterhånden set over 5000 onlinebutikker og jeg er helt enig i at de basale ting som navigation (menu, indkøbskurv osv.) bør være som de fleste butikker gør det. Det giver tryghed som kunde. Men områder i butikken som er ''tillæg'' til butikken f.eks. diverse guider, udvidet kunderservice (udover den basale hjælpefunktion), konkurrencer o.l. kan med fordel bruges til at få butikken til at skille sig ud. Men jeg må indrømme at der ikke lige er nogen butikker der dukker op i min hukommelse som specielt innovative samtidig med at de har check på det basale... Mvh. Ken |
Siden er inspirerende, fordi det er en "lille hjemmeside" centreret om "en ide". Det kommunikerer ideen om de 10 nummererede sokker på en måde, så man husker det og snakker om det med kolleger og venner. "Simplicity sells"...og 10socks.com er rigtig godt eksempel på dette og også en af grundende til, at siden har vundet internationale priser. Designet har ikke ændret sig siden lanceringen i september 2000, så jeg synes det er lidt synd, hvis succeskriteriet kun er SEO, brug af flash osv... |
Jeg tror nu ikke ret mange husker noget som helst og jeg tvivler på om nogen diskutere en shop der sælger sokker med deres venner og bekendte: "Hej nu skal du høre noget rigtig spændende - jeg har købt 10 par sokker" , nej vel. ....medmindre de er miljøskadede webmastere naturligvis, og det er vel også sådanne miljøskadede webmastere der har givet det en pris. "Simplicity sells", JA - men 10socks er ikke simpel, ikon menuen er totalt uforståelig. Selvfølgelig er det eneste succeskriterie ikke SEO - et sådan synspunkt ville jo svare til at verdens flotteste bil produceret uden motor ikke var en succes ;-) |