Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Samlede husstands indkomst - fælles økonomi ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jan 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Jeg bor sammen med en ven.

 

Vi er ikke gift, vi er heller ikke kæreste, vi er kun to venner som bor sammen, og han bor hos mig som c/o adresse. Vi har været nede på borgerservice og ændre hans folkeregister adresse så han nu har adresse hos mig.

 

Har vores samlede husstands indkomst nogen indflydelse på vores fælles økonom i forhold til, lovgivningen, borgerservice, osv. hvis, en af os er på SU og den anden er på kontanthjælp, eller vi begge er på kontanthjælp, eller vi begge er på SU.

 

Jeg har hørt fra nogen at hvis vi begge er på kontanthjælp så vil vi begge to, eller en af os, få mindre i kontanthjælp, fordi vi samlet har flere penge at leve for, er det rigtig ?

 

Jeg har hørt fra andre at de bor sammen med en ven eller veninde, har bare aldrig spurgt dem om deres økonomi. Er der nogen økonomiske fordele ved at bo sammen, uden at staten, borgerservice eller jobcenter kan gå ind og rode i vores økonomi ?

 

Hvis min ven betaler halvdele af huslejen for at bo hos mig, så vi har det mere at leve for, og så vi spare  vi jo penge ved at købe fælles ind, og lave mad sammen osv.

 

Findes der noget i lovgivningen som kommunen, borgerservice, jobcenter, SU eller staten, kan bruge i mod os fordi vi bor sammen og betalere halv hver af huslejen ?

 

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

I loven står der ægtefæller - så hvis i ikke er ægtefæller så kan de ikke regne jer som havende gensidig forpligtelse.

Det vil de givetvist påstå at der gør - men så beder i bare om at få det sort på hvidt og der står ægtefæller, ikke samboende.

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja er en af jer på kontanthjælp så bliver jeres indtægter lagt sammen.

 

 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Growkorn:
Jeg har hørt fra nogen at hvis vi begge er på kontanthjælp så vil vi begge to, eller en af os, få mindre i kontanthjælp, fordi vi samlet har flere penge at leve for, er det rigtig ?

Ja fordi sådan er virkeligheden jo!

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 16. Nov 08
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Ronnikc siger gælder det ægtefæller, pga. fælles økonomi, hvilket nævnes 100 gange i lov om aktivsocialpolitik

 

Samlever har ikke samme retvirkninger.

Lov om aktivsocialpolitik siger i § 25 stk. 7 at personer der får kontanthjælp får nedsat den med 500, hvis ægtefællen modtager uddannelsesstøtte. Derfor modsætningsvist har det ingen betydning for dig.

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis I ikke er gift påvirker det ikke din eller hans kontanthjælp hvis I vælger at bo sammen og hjælpe hinanden.

I skal dog generelt være opmærksomme på at ingen af jer må have en formue over 10.000 (mener jeg) Hvis en af jer har det, kan kommunen forlange at den skal bruges til at leve for før den af jer der har disse penge stående kan få kontakthjælp.

Vær også opmærksom på om I på et tidspunkt låner penge over 10.000 kr for så vidt jeg ved kan det også give problemer med kommunen hvis den pågældende person er på kontakthjælp eller skal have kontanthjælp.

Så medmindre I beslutter jer for at gifte jer eller allerede har en formue stående, så kan I roligt flytte sammen og hjælpe hinanden i hverdagen.

Ps. Jeg har selv været på kontanthjælp fra 1999-2006 pga. en kronisk sygdom som desværre ikke kan afhjælpes, og i hele den periode har jeg boet sammen med den samme mand og været forlovet med ham. Den primære grund til at vi ikke blev gift er netop pga. denne regel om at ægtefæller har gensidig forsørgelsespligt.

På intet tidspunkt i perioden har min kontanthjælp været nedsat netop fordi vi IKKE har været gift, og vi blev forlovet i 1996.

I feb. 2006 sprang jeg ud som iværksætter, fordi jeg ikke kunne se anden udvej og fordi systemet havde gjort alt hvad vi kunne for at proppe mig ned i en kasse og holde mig tilbage. Så selv om du er på kontanthjælp nu, så tro på at du godt kan komme ud af kontanthjælpssystemet igen.

Held og lykke med fremtiden

- Hvis du går med en lille iværksætter i maven, så kan jeg kun sige du er kommet til det helt rigtige sted - Amino

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)